Deși este singurul automobil din Top 10 al celor mai vândute mașini din Europa, Tesla Model Y a fost cel mai vândut și în luna septembrie, depășind principalii rivali, inclusiv Dacia Sandero, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Modelul românesc a avut o creștere mult mai mică față de competitorii săi principali.
Dacia Sandero a vândut în luna septembrie 19.265 de exemplare, în Europa, cu 8% mai multe decât în urmă cu un an, potrivit Jato Dynamics, însă cifrele destuld e bune nu au permis modelului românesc să mai rămână în fruntea clasamentului vânzărilor, așa cum se contura încă de la publicarea cifrelor preliminare ale Data Force. Motivul este în primul rând performanța unor modele precum Peugeot 208, Renault Clio și VW Golf, care au înregistrat creșteri cu două cifre și au urcat pe locurile 2 – 4 ale clasamentului, primele având de altfel peste 20.000 de unități vândute. Pe primul loc s-a situat și în septembrie Tesla Model Y, cu aproape 30.000 de unități, chiar dacă volumul vândut a fost mai mic decât cel de anul trecut (-1%).
Vestea bună referitoare la Ford Puma se confirmă, astfel că SUV-ul produs la Craiova a reușit să vândă 18.063 unități, clasându-se pe locul 7, cu o creștere de 23%. Există și o veste proastă, pentru Duster, SUV-ul produs la Mioveni, care a intrat într-o perioadă mai slabă de vânzări, specifică momentului de schimb de generații. Acesta urmează să beneficieze de lansarea noului Duster chiar în această lună, lucru care a determinat frânarea puternică a cererii pentru vechea generație, conform Jato Dynamics.
În ceea ce privește vânzările de automobile electrice, situația a rămas profund dezechilibrată în defavoarea modelelor europene, având în vedere că Tesla Model Y are în continuare o cotă foarte mare, de peste 15 procente, din segmentul electric. În plus, apariția lui MG4, un model fabricat în China care a reușit să devină cel mai vândut automobil electric din Europa, după Tesla Model Y, a dat peste cap toate calculele din piață. Dacia Spring s-a clasat abia pe locul 7, înregistrând un declin important, de 5 procente, la un volum vândut de 4.590 unități. După MG4, pe locurile următoare s-au clasat Peugeot e-208, Fiat 500e, VW ID.4 și Skoda Enyaq. În urma lui Spring, în top 10 au mai reușit să intre Mercedes EQA, Audi Q4 și Kia Niro.
Pe segmentul PHEV, Ford Kuga rămâne liderul incontestabil, cu 5.400 unități vândute și la o distanță de peste 2000 de unități de locul al doilea, Volvo XC60.
Analiștii Jato spun că piața auto din Europa a înregistrat cel mai scăzut ritm de creștere din acest an, în luna septembrie, inclusiv pe segmentul electric fiind înregistrată o creștere de numai 13%, mult mai mică decât până acum. „Cererea de vehicule electrice este influențată puternic de absența unor vehicule electrice accesibile de pe piață. Vom vedea o continuare a creșterii doar dacă vor sosi alternative mai ieftine”, spun cei de la Jato Dynamics.
Popularitatea SUV-urilor a continuat să fie la cote înalte, atingând o cotă de piață record, de 54%, pe toate segmentele de motorizare și de 60% pe segmentul de electrice. De asemenea, la vehiculele PHEV, nu mai puțin de 74% din mașinile vândute au fost SUV-uri.