Creșterea accizei la motorină și benzină cu 45 de bani pentru fiecare litru îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaționale să alimenteze în afara țării, așa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România, au susținut vineri, într-un comunicat de presă, reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care estimează că statul va încasa mai puțini bani la buget decât în prezent din acciza majorată.
“Transporturile de marfă sau de persoane de pe teritoriul României se vor scumpi, astfel încât vor genera creșteri ale prețurilor mărfurilor, produselor finite și materiei prime, de unde vor fi generate și creșteri ale prețurilor de producție și creșteri de prețuri ale mărfurilor la raft. Astfel, puterea de cumpărare va înregistra o scădere, ceea ce va duce la scăderea nivelului de trai al românilor, scădere economică pe termen mediu și lung, falimente în lanț pentru producători, distribuitori și micii întreprinzători”, se mai arată în comunicat.
Transportatorii cer guvernului să refacă toate calculele privind impactul majorării accizei, sugerând o scădere aîncasărilor, scrie News.ro.
CITEȘTE ȘI Băncile din România susțin că pierderile pe care le-au înregistrat au fost generate de criza financiară globală"S-ar putea crea probleme grave în toate sectoarele economiei, dar și scăderi semnificative la vânzările de carburant în țară, deci și scăderi ale sumelor încasate la bugetul statului, deoarece există posibilitatea de a alimenta în țările vecine. Există precedent în acest sens, iar istoria recentă a demonstrat că o astfel de creștere a prețurilor generează scăderi și nu creșteri la bugetul de stat", mai arată comunicatul.
Ministerul Finanțelor a redactat un proiect de ordonanță de Guvern prin care urmează să fie modificat Codul Fiscal, principalele noutăți fiind majorarea semnificativă a accizelor la carburanți de la 1 septembrie, ceea ce înseamnă că șoferii vor plăti mai mult pentru benzină și motorină, în timp ce patronii sau acționarii companiilor nu mai plătesc deloc impozit pe dividende din 2018.
Prețul benzinei din România este în prezent al doilea cel mai mic în rândul celor 28 de state din Uniunea Europeană, dar va ajunge similar cu nivelul din Austria, iar cel al motorinei semnificativ mai mare decât în Austria sau Luxemburg, după majorarea accizelor de la 1 septembrie, arată calculele News.ro, pe baza prețurilor medii din UE publicate de portalul energy.eu.
Practic, Ministerul Finanțelor propune revenirea accizelor la carburanți exact la nivelul din 2016, când era în vigoare supraacciza de 7 eurocenți pe litrul de carburanți introdusă de guvernul PSD condus de Victor Ponta în 2014.
În urma majorării accizei, un litru de benzină fără plumb sau de motorină se va scumpi, de la 1 septembrie, cu circa 45 de bani, arată calculele News.ro.
Potrivit proiectului de ordonanță, de la 1 septembrie, acciza pentru benzina fără plumb va fi de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.
În prezent, accizele sunt de 1.656,36 lei/1.000 litri pentru benzina fără plumb și de 1.518,04 lei/1.000 litri pentru motorină, ceea ce înseamnă o creștere a accizei la benzina fără plumb cu 23% și a accizei la motorină cu 25%.