Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat joi că CFR Marfă se află într-o situație dificilă, fiind ”un caz delicat” unde nu există progrese, iar ”Sabia lui Damocles” îi atârnă de la Comisia Europeană, din cauză că societății i s-ar șters datoriile în urmă cu câțiva ani cu promisiunea din partea statului român că va fi privatizată, ceea ce nu s-a întâmplat.
”Unde nu s-au făcut progrese este la CFR Marfă. Mi se pare un caz delicat pentru acest an. Ea spune că și-a redus pierderile, că a ajuns chiar pe zero operațional în unele luni. Dar e o companie care are un istoric dificil, are datorii mari și, desigur, îi atârnă Sabia lui Damocles, are o Sabie a lui Damocles din partea Comisiei Europene, pentru că acum câțiva ani i s-au șters datoriile și Comisia a înghițit acest lucru, cu promisiunea că o privatizăm cumva”, a spus Chirițoiu, într-o conferință de presă.
Compania a ratat privatizarea în 2013 și a făcut noi datorii, scrie News.ro.
”E posibil să vină Comisia Europeană să spună că acea ștergere de datorii în vederea privatizării a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. Așadar, i-am mai arunca companiei în spinare câteva sute de milioane cu dobânzi pe anii respectivi. Deci o situație proastă ar deveni catastrofală”, spuna afirmat Chirițoiu.
Scenariul cel mai rău ar fi ca firma să intre în faliment, a subliniat oficialul.
În anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acțiuni.
Însă din cauză că procesul de privatizare nu a fost finalizat, Comisia Europeană ar putea declanșa o investigație privind măsurile de ajutor de stat acordate CFR Marfă.
La prima încercare de vânzare a societății, în anul 2005, CFR Marfă era evaluată la 1 miliard de euro, în timp ce la ultima încercare, în 2013, statul cerea doar 180 milioane euro.
CFR Marfă a avut pierderi în fiecare an din 2008 până în prezent, cel mai slab rezultat fiind înregistrat în 2009, cu o pierdere de 535 milioane lei. În 2015, afacerile companiei au scăzut cu 13%, până la 800 milioane lei, de la 918,8 milioane lei în 2014.
În 2015, CFR Marfă a înregistrat o cotă de piață de circa 57%, principalul său concurent fiind Grupul Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, care a încercat în 2013 să cumpere compania de stat.