Nissan ar putea „să încerce să găsească un salvator”, crede Carlos Ghosn, fostul președinte al companiei japoneze și al Renault Group. El a fugit din Japonia în timp ce se afla în arest la domiciliu, locuiește de patru ani în Liban și are intervenții publice referitoare la constructorul japonez ori de câte ori se întâmplă ceva semnificativ cu Nissan.
Honda ar putea să preia Nissan și, indirect, Mitsubishi, este de părere Carlos Ghosn, care a comentat recentul memorandum semnat de cele trei companii japoneze. Documentul se referă la o colaborare pentru dezvoltarea de automobile electrice, însă fostul președinte al Renault și Nissan spune că este ușor de vorbit despre un parteneriat și mult mai greu de pus în practică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ghosn susține că Honda este compania cea mai puternică dintre toate cele trei, iar parteneriatul pare că a fost pus la cale de Nissan „care încearcă să găsească un salvator” și pentru a îndepărta atenția publicului de la rezultatele slabe înregistrate în primul trimestru al anului fiscal. În timp ce Honda a anunțat creșteri ale vânzărilor și un profit operațional record pentru anul fiscal încheiat pe 31 martie, Nissan se confruntă cu o scădere a profitului, în pofida creșterii vânzărilor. „Nu îmi pot imagina nici măcar un moment cum va funcționa alianța între Honda și Nissan decât dacă este o preluare, decât dacă este o preluare deghizată de către Honda a Nissan și Mitsubishi, cu Honda pe scaunul șoferului”, a spus Ghosn pentru Automotive News. „Va fi o preluare, o preluare deghizată”, a concluzionat cel care a condus Nissan aproape 20 de ani și care a scos compania dintr-un iminent faliment, ducând-o într-o alianță cu Renault, parteneriat ce ajuns în 2018 la un pas de fuziune.
Acordul dintre Nissan și Honda, completat ulterior cu Mitsubishi, nu conține nicio referire la modul în care vor fi finanțate proiectele comune electrice, iar șefii celor două companii care au inițiat acordul au spus că nu au discutat deocamdată despre un eventual schimb încrucișat de acțiuni, însă au spus că nu exclud o astfel de achiziție încrucișată. Ei au mai declarat că există și posibilitatea înființării unei noi companii de tip joint-venture.
Carlos Ghosn a fost desemnat de Renault Group să preia conducerea Nissan în 1999, după achiziția unui pachet de 43,4% din compania japoneză, aflată la acel moment la un pas de intrare în incapacitate de plată. Compania a ajuns la finalul mandatului Ghosn la performanțe record, atât în materie de vânzări, cât și de profit. El este și artizanul achiziției pachetului de 34% din acțiunile Mitsubishi. În 2018, Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi a anunțat un volum de autovehicule vândute la nivel global care a dus acest grup pe primul loc, într-un succes efemer.
În scurt timp, Ghosn, care a fost acuzat că orchestra fuziunea dintre Renault și Nissan împotriva voinței autorităților japoneze, a fost arestat sub acuzații de fraudă și îndepărtat de la conducerea celor trei companii. Alianța s-a destrămat, de facto, chiar dacă ea mai există pe hârtie, iar astăzi Renault nu mai controlează decât 15% din voturile Nissan.