Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a decis anularea procedurilor de achiziție de ''Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători'', loturile 2 și 3 (CSP-L2 și CSP-L3), organizate prin procedură competitivă, prin Bursa Română de Mărfuri (BRM).
Potrivit unui anunț al autorității, decizia a fost luată întrucât cele două contracte de achiziție CSP-L2 și CSP-L3 nu s-au putut atribui unicului ofertant - CFR Călători - din cauza neîncadrării ofertelor financiare depuse în plafonul maxim al compensației unitare stabilite prin mandatul președintelui ARF, arată Agerpres.
"În conformitate cu prevederile procedurilor de atribuire competitivă a contractelor de servicii publice, ARF a transmis de 6 ori pentru lotul CSP-L2, respectiv de 5 ori pentru lotul CSP-L3, solicitări de îmbunătățire a ofertei financiare'', precizează autoritatea.
ARF va pune în aplicare noul mecanism în vederea reluării procedurilor competitive.
Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni și, respectiv, 50 de luni, și vizează următoarele rute de circulație: patru rute de serviciu public (prestate cu 13 rame RE-IR1), respectiv: București Nord - Brașov - Cluj Napoca, București Nord - Brașov, Brașov - Deda - Cluj Napoca, Cluj Napoca - Deva - Timișoara Nord; patru rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv: București Nord - Suceava, București Nord - Iași, București Nord - Galați, Iași - Cluj Napoca.
"Atribuirea celor două contracte de servicii publice prin proceduri competitive reprezintă pașii legali întreprinși de ARF de asigurare a tranziției de la o piață de servicii publice obligatorii cu contracte atribuite direct operatorilor de transport feroviar la una caracterizată prin atribuirea exclusiv prin proceduri competitive. În conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007, începând cu 24 decembrie 2023, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, prin proceduri competitive. În decembrie 2023, Guvernul României a actualizat cadrul legal de pregătire și atribuire a contractelor de servicii publice de transport feroviar de călători, prin adoptarea OUG nr. 131/2023, prin care s-a stabili mecanismul de pregătire a procedurilor competitive de atribuire a contractelor menționate", spune instituția.
Totodată, prin prevederile HG 1.453/2022 pentru atribuirea directă a contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 - decembrie 2032, Guvernul României a creat mecanismul legal de utilizare a trenurilor RE-IR1 și în perioada necesară finalizării noilor proceduri de atribuire competitivă.
Astfel, trenurile electrice RE-IR1 vor utilizate în cadrul serviciului public al României după predarea trenurilor către ARF de furnizorul Alstom Ferroviaria S.p.A.și recepționarea acestora.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Tarifele RCA rămân plafonateConform graficului actualizat de livrare al trenurilor, predat de Alstom Ferroviaria S.p.A., cele 37 RE-IR1 vor intra în circulație gradual în perioada noiembrie 2024 - decembrie 2025.
Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit prin procedură competitivă, procedură finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.