Un veritabil fenomen, care afectează destul de serios Dacia, este înregistrat în această perioadă în UE. Vânzările de mașini se prăbușesc pe cele mai mari piețe auto, iar motivele sunt destul de clare și puteau fi evitate.
Dacia a înregistrat, alături de aproape toate mărcile de pe piață, o scădere considerabilă și în Italia, una dintre cele 5 mari piețe ale UE și o țară extrem de importantă pentru marca românească. Dacia a înmatriculat numai 2.333 de autoturisme în septembrie, față de 3.538 în 2017, o scădere de 34 de procente.
Faptul că nu toate mărcile au scăzut afectează și cota de piață a mărcii, care a scăzut de la 2,11% la 1,87%. Rezultele la nivelul întregului an sunt și ele afectate și probabil vor mai fi în lunile următoare. Creșterea Dacia din 2018 s-a diminuat la doar 2,23%, cu 45.998 autoturisme înmatriculate, cu numai 1.000 mai multe decât în 2017. Același lucru s-a petrecut și în Germania, cu o scădere de 50%, în Marea Britanie, 44%. Pe cea mai mare piață din Europa Centrală și de Est, Polonia, Dacia a pierdut de asemenea clienți.
De ce sunt înregistrate aceste rezultate? Pentru a afla răspunsul trebuie să recapitulăm ce s-a întâmplat odată cu intrarea în vigoare, la 1 septembrie, a procedurilor de testare a emisiilor cunsocute sub acronimul WLTP. De la data respectivă, mărcile au interdicția de a mai înmatricula autovehicule care nu sunt omologate pe noile proceduri de teste. Asta înseamnă că multe din motoarele vechi nu mai fac față normelor de poluare în vigoare. Și de aici s-au produs cele două efecte: înmatriculări masive în avans și dispariția unor modele de pe piață.
Înmatriculările masive au fost și ele formate din două categorii.
În primul rând, în august, constructorii au derulat promoții agresive de vânzare a mașinilor care nu mai îndeplineau normele de poluare la 1 septembrie. Practic, renunțând la o bună parte din profit, mărcile au vândut pe bandă rulantă mașini. S-a văzut asta în nivelul foarte mare de înmatriculări, și în România, și în toată Europa. Efectul a fost cel de dezechilibru. Cumpărătorii care aveau intenție de achiziție pentru lunile următoare, au accelerat cumpărarea datorită promoțiilor.
În al doilea rând, dealerii au fost forțați să-și înmatriculeze până la 31 august stocurile de mașini care nu mai îndeplineau normele de emisii. Odată înmatriculate, acestea puteau fi vândute în continuare fără probleme sau aproape fără probleme.
A doilea efect al WLTP, și în același timp motiv de scădere a pieței, a fost generat de dispariția unor modele. Toate versiunile de motorizare care nu au mai îndeplinit normele de emisii sau care nu au fost încă omologate au ieșit din oferta dealerilor. Potențialii cumpărători au rămas fără mașini în showroom, astfel că au renunțat sau au amânat decizia de cumpărare. La Dacia, atât motoarele diesel, cât și cele pe benzină au dispărut, iar versiunile înlocuitoare sunt lansate abia acum, în lunile care urmează.
Efectele WLTP vor fi vizibile încă 2 - 3 luni. Constructorii încă omologhează motorizări, lansează modele înlocuitoare, schimbă gama de modele. În același timp, efectele achizițiilor din august se vor estompa și ele, cel mai probabil piața urmând să reintre în normal către finalul anului.
Există însă și o categorie de jucători din piață care s-au pregătit mai bine. Aceștia s-au omologat din timp, iar acum nu sunt afectați de aceste scăderi. Un exemplu este PSA Group, ale cărui mărci au scăzut foarte puțin sau chiar au crescut pe unele piețe. La fel, mărci japoneze precum Mazda sau Mitsubishi.
Asta înseamnă că producătorii puteau să evite acest dezechilibru major din piață, dacă schimbau motorizările din timp și începeau omologările cu mult înainte de termenul limită. În cazul Dacia, de exemplu, cele două motoare introduse sunt disponibile în portofoliul Renault de mai mult timp. Noul motor pe benzină 1.3 TCe a fost anunțat de acum un an, însă el a fost introdus pe Duster abia acum.
Motoarele diesel AdBlue 1.5 dCi au fost introduse pe primele modele Duster în august, și doar pe piețele principale, Franța, Marea Britanie.