O analiză a pieței auto din România, realizată de APIA, asociația industriei auto, pe marginea cifrelor privind înmatriculările din primele cinci luni ale acestui an, subliniază avansul de aproape 20% pe care îl are acest sector de piață, după ce anul 2021 se încheiase cu patru luni consecutive de scăderi.
Dacă, în luna mai a anului 2019, piața auto înregistra un nivel foarte bun, de aproape 16.000 de autoturisme înmatriculate, care marcau la acel moment debutul Rabla din acel an, acum luna mai vine cu doar puțin peste 10.000 de unități, cu circa 5.000 mai puține decât acum doi ani, dar un volum care dă speranțe că piața auto va continua să-și revină, după cei doi ani de criză.
În primul rând, creșterea față de anul trecut, când erau înmatriculate circa 8.000 de autoturisme în luna mai este una vizibilă, consistentă, în al doilea rând, la nivelul primelor cinci luni, cu 47.111 unități, vorbim despre un avans constant, care aduce piața peste cea din 2020 și din 2021, când erau raportate 39.000 de autoturisme în 2020 și, respectiv, 35.000 în 2021, și la o distanță mai mică de nivelul din 2019, când erau înmatriculate, în intervalul ianuarie – mai, aproape 57.000 de autoturisme.
Dacă ne uităm pe segmentarea după tipul de propulsie, putem vedea chiar o evoluție foarte bună, stimulată de programul Rabla, care a condus mașinile electrice și hibrid, în luna mai, la o cotă de 20,7% (ușor mai mică decât în luna aprilie), iar pe primele 5 luni la o pondere de 19,9%, cu aproape 9 puncte procentuale peste cota înregistrată în urmă cu un an. În același timp, mașinile cu motoare diesel au scăzut simțitor, de la 26,1% anul trecut, la 15% anul acesta, într-un ritm accelerat, cu un nivel minim istoric de 13,9%. La benzină situația este exact invers, pentru că acest tip de propulsie a înregistrat un maxim de 65%, pe care l-a mai avut doar cu foarte mulți ani în urmă, când nici nu ne gândeam că vom ajunge să conducem vehicule electrice pe șosele.
Dacă Dacia este lider la toate tipurile de producție, putem observa o ierarhizare diferită, pentru celelalte mărci și motoare. Pentru noul segment al electricelor, cea mai vândută marcă de import este în acest moment Tesla, cu 308 autoturisme înmatriculate, în 2022, în timp ce la PHEV lider este Mercedes-Benz, cu 319 unități, iar la full hibrid, Toyota conduce detașat, cu 2865 de autoturisme.
Pe segmentele termice, Hyundai este cea mai vândută marcă la benzină (3074 unități), în timp ce Skoda este marca de import cu cele mai multe autoturisme cu motor diesel, din acest an (969 de unități).
În total, România a înmatriculat în acest an 3620 de autoturisme electrice, o creștere uluitoare de peste 500%, față de cele 590 de autoturisme din 2021 (ian – mai), precum și 1475 de autoturisme plug-in hybrid (creștere de 145%) și 4303 autoturisme full hibrid, dublu față de anul trecut.