Marca Lada, care a făcut parte din Renault Group până luna trecută, fiind parte din unitatea de business Dacia, a repornit producția, așa cum fusese anunțat în săptămânile anterioare. Uzina Avtovaz din Togliati și-a rezolvat problemele cu furnizorii, dar mașinile rezultate sunt un veritabil dezastru.
Lada Granta este primul model pe care îl produce marca rusească după retragerea Renault din Rusia. Uzinele acestei mărci și toate afacerile din Rusia au fost cedate de francezi statului rus, printr-un institut de cercetare, care s-a obligat să ofere companiei franceze posibilitatea de a-și cumpăra acțiunile în următorii cinci ani. Până atunci, managerii companiei au căutat furnizori locali, care să asigure o producție completă, cu toate componentele necesare unui automobil. Sau aproape toate.
Prezentarea noilor automobile, așa cum le descrie presa rusă, este ușor îngrijorătoare, pentru că nu au airbaguri, nu au ABS, nu au nici măcar o navigație pe sistemul rusesc, Glonass. Mașinile seamănă foarte mult cu ceea ce erau automobilele Dacia 1300, în anii 80 – 90. Numele versiunilor produse de Lada sunt sugestive: Classic 22.
Uzina Avtovaz din Rusia a fost oprită la începutul lunii martie, la scurt timp după invazia Ucrainei de către Rusia, ca urmare a imposibilității de a mai asigura componentele necesare producției. Ulterior, presiunile politice internaționale au determinat conducerea Renault să suspende pe termen nelimitat producția, apoi să cedeze complet uzina. Cu excepția câtorva zile în care fabrica a repornit pentru scurt timp, muncitorii au fost obligați să-și ia concediul anual și să stea și în șomaj tehnic. De câteva zile, muncitorii au revenit la serviciu și au început pregătirea producției, care a fost reluată cu un program de 4 zile pe săptămână. Potrivit informațiilor transmise de Avtovaz, a doua uzină a companiei, cea din Izhevsk, este și ea pregătită pentru începe producția modelului Vesta, într-o configurație asemănătoare cu Granta.
Opționalele anunțate de Lada ca o mare realizare sunt oglinzile electrice și sistemul de încălzire, servodirecția și pregătirea audio, adică o serie de fire electrice la care proprietarii să-și conecteze propriul casetofon și boxele. Clienții așteaptă acum și noile prețuri ale acestor mașini cu echipamente specifice secolului trecut.
După cum s-a anunțat, nici la motoare nu sunt mari așteptări: va fi asamblat doar motorul 1.6 litri de 90 CP, cu un nivel de emisii Euro 2, cu o cutie în 5 trepte, manuală.
Cealaltă uzină din Rusia a grupului Renault a fost cedată autorităților orașului Moscova, primarul anunțând că fabrica a fost redenumită Moskvici, urmând să producă automobile cu această siglă. Primele informații arată că există discuții pentru utilizarea unei licențe de fabricație a unei mașini din China.