Transporturile de animale vii de lungă durată către țări din afara Uniunii Europene vor trebui asistate de un medic veterinar pe durata întregii călătorii, contractat de firma care efectuează exportul de animale vii, potrivit unei propuneri legislative.
Proiectul este inițiat de parlamentarii liberali Adrian Oros și Florin Cîțu, fiind susținut de grupurile parlamentare ale PNL.
De ce este important: România este, în momentul actual, cel mai mare exportator de animale vii din Uniunea Europeană și cel mai mare exportator de oi vii din lume, dar anchete ale organizațiilor internaționale non-guvernamentale, cu privire la exporturile de animale vii care pleacă din România, au constatat că unele transporturi sunt improprii, în condiții și cu mijloace de transport necorespunzătoare. Legislația națională nu prevede respectarea normelor europene în domeniu și la exporturile către țări din afara Uniunii Europene (UE).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Odată ieșite din spațiul comunitar european, firmele reclamă imposibilitatea legală de a mai controla situația sanitar-veterinară a animalelor. Prezența unui medic veterinar pe un transport internațional, în afara spațiului UE, este imposibilă în lipsa unei justificări legale. Astfel, se oferă posibilitatea exportatorilor de animale vii de a justifica prezența unui medic veterinar pe transporturile către țări terțe UE”, subliniază parlamentarii.
Mai este bine de știut: Florin Cîțu este inițiatorul și proiectului de lege prin care animalele de serviciu, precum câinii sau caii, care au aparținut instituțiilor publice nu vor mai fi eutanasiate în lipsa unei persoane care să le adopte, așa cum se întâmplă în prezent, ci vor sta "la pensie" până la finalul vieții, interval în care vor avea drept la hrană și îngrijire, inclusiv la tratament veterinar.
Probleme privind transporturile de animale din România
Autorii proiectului arată că în urma multiplelor investigații realizate de Animals International, organizație neguvernamentală internațională, cu privire la exporturile de animale vii care pleacă din România, au fost constatate o serie de situații neconforme cu directiva europeană în domeniu.
Astfel, Investigațiile au descoperit că la îmbarcare sunt cazuri când animalelor li se aplică un tratament brutal, dar și pe durata transportului și la descărcare, la destinația finală.
În cazul exporturilor rutiere, “animalele au fost înghesuite în camioane supraaglomerate, la temperaturi maxime cuprinse între 35 grade Celsius și 44 grade Celsius".
Timpul mediu de așteptare în interiorul frontierei turcești pentru loturile românești a fost mai mare de 16 ore pe timp de caniculă.
Din cauza stresului termic, foarte multe animale au murit până să ajungă la destinație, iar în cazul transportului de oi s-a constatat că animale nu erau tunse în perioada caniculei.
Circa 80% din totalul camioanelor inspectate, care conțineau animale din România, au avut probleme cu sistemul de hidratare, iar 75% dintre camioanele inspectate aveau și probleme suplimentare cu ventilația.
CITEȘTE ȘI România, prima țară din Europa de Est unde s-a lansat platforma digitală de comerț agricol CommoditraderReglementările europene
Inițiatorii subiliniază că, potrivit normelor comunitare, în cazul temperaturilor excesive, de peste 30 grade Celsius, transporturile de animale vii sunt interzise, dacă sunt constante, în țara exportatoare. Este astfel interzisă încărcarea animalelor, măsură care poate fi întărită cu măsuri de interdicție în funcție de temperaturile estimate pe traseu. Din acest motiv, poate fi avută în vedere suspendarea transportului de lungă durată în anumite perioade ale anului (iunie-octombrie).
Regulamentul stabilește că ”înainte ca animalele să părăsească punctul de control, medicul veterinar oficial sau orice medic veterinar desemnat în acest sens de autoritatea competentă confirmă, în jurnalul de călătorie că animalele sunt apte să continue călătoria“.
Totodată, Articolul 15 din Regulament stipulează că ”autoritatea competentă efectuează, în orice etapă a unei călătorii de lungă durată, controale adecvate, aleatoriu sau asupra unui anumit transport pentru a verifica dacă duratele de călătorie declarate sunt realiste și dacă respectiva călătorie respectă prevederile prezentului regulament și, în special, dacă perioadele de călătorie și perioadele de repaus au respectat limitele prevăzute", iar în caz contrar, medicul veterinar oficial nu va putea autoriza transportul.
Alte prevederi susțin următoarele: ”Atunci când animalele se îmbolnăvesc sau se rănesc în timpul transportului, ele se separă de restul animalelor și primesc primul ajutor cât mai curând posibil. Animalele în cauză beneficiază de tratamentul veterinar adecvat și. atunci când este necesar, sunt sacrificate sau ucise de urgență într-un mod care sa nu le producă suferințe inutile.”
Autorii citează și opinia unei firme de avocatură, potrivit căreia, din interpretarea textelor comunitare transpare foarte clar obligativitatea în sarcina expeditorului, dar și a transportatorului, de a asigura, pe toată durata transportului, prezența unui medic veterinar și personal de specialitate, astfel încât, în cazul în care unele dintre animale se îmbolnăvesc, să poată primi primul ajutor de îndată.
CITEȘTE ȘI Măsura lui Dragnea, avizată: TVA la produse utilizate în agricultură scade de la 9% la 5%Reglementări propuse
În consecință, autorii proiectului propun următoarele obligații legale:
Principalele reglementări
1. Transporturile de animale vii de lungă durată către țări terțe UE, destinate sacrificării sau reproducției, vor fi asistate de un medic veterinar de liberă practică pe durata întregii călătorii, contractat de operatorul economic care efectuează exportul de animale vii.
2. Competențele medicului veterinar de a asista un transport de animale vii vor fi certificate de Colegiul Medicilor Veterinari, prin obținerea unui certificat de avizare a competențelor.
3. Pentru transporturile mari de peste 1.000 capete este responsabilitatea medicului veterinar să contracteze tehnicienii veterinari care să îl sprijine pe durata transportului.
4. Medicul veterinar care va asista transportul de animale vii va deține un jurnal veterinar care va monitoriza situația sanitar-veterinară a animalelor, de la ieșirea din țară până la destinația finală.
Inițiatorii preconizează un cost de 1000 euro net plus alte cheltuieli contractuale pentru un medic veterinar și personal veterinar tehnic.
CITEȘTE ȘI Veterinarii susțin că trebuie să se renunțe la creșterea tradițională a porcilor, pentru eradicarea trichinelozeiNoile reglementări vor crea, însă, posibilitatea introducerii, ca măsură de sprijin pentru crescătorii de bovine și ovine exportatori, a unei măsuri de bunăstare în Programul PNDR post 2020, ținând cont de faptul ca în PNDR 2014-2020 nu a existat sprijin pentru bunăstarea bovinelor și ovinelor.