Administratorul sau lichidatorul judiciar al unei societăți care se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare va fi obligat să elibereze salariaților un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, cât și să înceteze și să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă.
Noile prevederi sunt cuprinse sunt incluse într-o propunere legislativă care a fost adoptată miercuri de Senat și care va fi transmisă acum spre vot final Camerei Deputaților. Proiectul este susținut și de către Guvern, la propunerea căruia a fost și redactat mai explicit.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: În contextul economic din ultimii ani, sunt din ce în ce mai dese cazurile în care persoanele care au muncit în cadrul unor societăți care au fost falimentate, lichidate sau radiate întâmpină probleme în obținerea adeverințelor de vechime în câmpul muncii.
”Desființarea fostului angajator dă bătăi de cap angajaților care nu știu cine Ie-ar mai putea furniza actele necesare pentru dovedirea vechimii în muncă, astfel încât să poată beneficia de dreptul la pensie”, arată inițiaitorii proiectului.
CITEȘTE ȘI Teodorovici a înregistrat la Parlament 10 proiecte de lege, printre care impozitarea pensiilor speciale, fiscalizarea bacșișului, modificări la Prima Casă și Codul Fiscal. Finanțele pregătiseră ordonanțe, dar nu au intrat în GuvernCodul Muncii reglementează, prin art. 34, modul în care angajatorii eliberează documentele de vechime în muncă, precizând că la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate. În situația în care angajatorul nu poate elibera adeverința de vechime în muncă, aceasta poate fi solicitată de către beneficiar la inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia activează angajatorul/fostul angajator.
Inițiaitorii proiectului subliniază însă că, în forma actuală, legea nu precizează ce se întâmpîă cu angajatorii societăți comerciale care se află în faliment, conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, în lichidare sau în procedură de radiere în conformitate cu prevederile Legii 31/1990 a societăților comerciaie.
”Practica actuală arată că există posibilitatea de a solicita eliberarea adeverinței constatatoare a raporturilor de muncă de la deținătorul autorizat al arhivei fostului angajator. Însă, de cele mai multe ori, aceștia refuză, iar foștii angajați se găsesc în situația de a acționa în judecată entitatea care deține arhiva angajatorului, doar pe această cale existând șansa să obțină documenteîe care să-i demonstreze vechimea în muncă”, mai arată autorii proiectului de lege.
Potrivit acestora, nici practica instanțelor de judecată nu este unitară, în condițiile în care există acțiuni promovate atât împotriva lichidatorului judiciar, împotriva angajatorului radiat, împotriva caselor județene de pensii sau împotriva celui care a preluat arhiva fostului angajator.
Prin urmare, proiectul de lege viza modificarea Codului Muncii astfel încât: ”în cazul în care angajatorul se află în faliment, lichidare sau radiere conform prevederilor legale în vigoare, deținătorul autorizat al arhivei fostului angajator este obligat să elibereze angajatuluiun document care să ateste activitatea desfășurată de acesta”.
CITEȘTE ȘI Modificări la decontarea directă a RCA: Termen limită de prezentare a decontului reparației, sub sancțiunea returnării sumei primiteSenatorii au reformulat prevederea după modelul Guvernului
Executivul a transmis Parlamentului că potrivit Legii insolvenței, ”după data deschiderii procedurii, desfacerea contractelor individuale de muncă ale personalului debitorului se va putea face de urgenţă de către administratorul judiciar/lichidatorul judiciar. Administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va acorda personalului concediat doar termenul legal de preaviz”.
În acest context, Guvernul consideră oportun ca administratorul judiciar/lichidatorul judiciar să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă, întrucât deține toate pârghiile conferite de lege de a se substitui în toate drepturile și obligațiile angajatorului (debitorului).
În consecință, Guvernul a propus, iar Senatul a adoptat proiectul cu un nou alineat adăugat la articolului 34 din Codul Muncii:
”În cazul în care angajatorul se află în procedură de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, conform prevederilor alin. (5), să înceteze și să transmită în registrul general de evidență a salariaților încetarea contractelor individuale de muncă”.
Poiectul urmează acum să fie dezbătut și de către deputați, iar după eventuala sa adoptare de Parlament, pentru a intra în vigoare, trebuie promulgat de șeful statului.