Ministerul Agriculturii a definitivat lista cu orașele unde va trimite până la sfârșitul anului atașați agricoli, care urmează să promoveze produsele agro-alimentare românești, încercând, astfel, să stimuleze exporturile.
Beijing (China), New York (SUA), Tel Aviv (Israel), Doha (Qatar), Berlin (Germania) și Madrid (Spania) sunt cele șase orașe unde România va avea din acest an reprezentanți care se vor ocupa de promovarea alimentelor. Acestora li s-ar putea adăuga și Haga (Olanda). "Vrem să înființăm funcția de atașat agricol, pentru că nu există în momentul de față. Până se înființează și se definitivează toate actele, îi trimitem pe structura de la Ministerul Economiei, ca atașați economici. Vor fi șase persoane care să se ocupe de promovarea produselor agro-alimentare românești", a declarat pentru Profit.ro Daniel Constantin, ministrul Agriculturii. Dincolo de participarea la târguri, ministrul crede că atașații agricoli va trebui să discute individual cu jucătorii din piețele respective, unde vor promova atât produse de bază, precum cerealele, dar și partea de zootehnie și produsele procesate.
Constantin a mai spus că România este interesată de uriașa piață chineză, pentru care se luptă deja mai multe țări din Europa. Se duce o bătălie acum la nivel european, afirmă ministruyl, pentru exporturile pe piețele terțe, mai ales în afara UE, și pentru România prioritar este Beijingul. În această categorie intră și Israel și SUA, dar și Qatar. "La New York cred că pe termen mediu va trebui să avem o relaționare cu piața de acolo. Vom trimite atașați la Berlin și Madrid pentru că indiferent cât vrem să dezvoltăm piețele terțe, principalul partener e Uniunea Europeană, unde exportăm peste 60% din produsele agro-alimentare. Cred că o să adăugăm și Haga, pentru că Olanda este un hub pentru comerțul cu produse agro-alimentare", a explicat ministrul.
Atașații agricoli vor lucra o vreme pentru Ministerul Economie, după care vor fi transferați în Ministerul Agriculturii, unde va fi creată o direcție externă, urmând ca anul viitor să fie inaugurată o agenție de promovare a produselor agro-alimentare. Agenția va funcționa în subordinea Ministerului Agriculturii, iar angajațiivor fi plătiți atât din fonduri publice, cât și din bani privați. "În felul acesta vor fi mult mai stimulați să promoveze produsele. Cel care se duce acolo ca atașat agricol să primească o remunerație din partea statului, dar să poată, fiind un parteneriat public-privat, să primească și anumite comisioane, în funcție de produsele pe care le comercializează acolo", a arătat Constantin.
Atașații agricoli vor pleca la posturi până la sfârșitul anului și vor fi oameni cu experiență, numiți dintre angajații ministerului Agriculturii. Prima oară s-a vorbit de înființarea unor astfel de posturi în 2012, după care discuțiile au fost reluate anul trecut, însă abia acum a fost definitivată lista cu țările țintă.