ANAF a pregătit un proiect de ordin de președinte care vizează actualizarea procedurilor de acordare a eșalonărilor la plată, atât cea clasică, cât și cea în formă simplificată (datorii nu mai vechi de 12 luni cu eșalonare pe cel mult 12 luni). Proiectul vizează actualizarea unor proceduri, diminuarea numărului de documente justificative solicitate, actualizarea de formulare, precum și introducerea unor formulare pentru anumite situații.
Modificarea procedurii de acordare a eșalonării la plată este necesară în contextul unor modificări legislative din ultimii ani, potrivit ANAF.
Precizări privind acordarea eșalonării la plată în formă clasică
Proiectul de act normativ se propune modificarea și completarea Anexei nr. 1 ”Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și a Anexei nr. 2 ”Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central”, aprobate prin Ordinul președintelui ANAF nr. 90/2016, care să reglementeze următoarele aspecte:
1. actualizarea și imbunătățirea modelului cererii de acordare a eșalonării la plată;
2. revizuirea documentelor justificative care se anexează acestei cereri, în sensul diminuării documentelor ce se depun de către contribuabili, astfel încât comunicarea solicitării de acordare a eșalonării la plată, prin mijloace electronice de transmitere la distanță (SPV), să se realizeze mai facil;
3. actualizarea procedurii de acordare a înlesnirilor la plată prin:
- stabilirea competenței de acordare a înlesnirilor la plată în cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, respectiv în sarcina organelor fiscale care administrează obligațiile fiscale datorate de acestea;
- eliminarea obligativității debitorului de a depune anumite documente, cum ar fi: situația financiară anuală, situația încasărilor și plăților pe ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de acordare a eșalonărilor la plată, precum și situația privind indicatorii orientativi și alte informații. În fapt, pentru constatarea situației de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și a capacității de plată pe perioada de eșalonare a debitorului, organele fiscale vor analiza, pe baza informațiilor pe care le dețin, cu privire la disponibilitățile bănești pe care debitorii le dețin în conturile bancare, precum și cu privire la veniturile pe care aceștia le realizează, în cazul persoanelor fizice;
- menținerea competenței organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, ca urmare a precizărilor transmise de AVR
- prevederi privind acordarea eșalonării la plată în cazul debitorilor care constituie garanții într-un cuantum mai mic sau mai mare de 50% față de cuantumul obligațiilor fiscale restante ce fac obiectul înlenirilor la plată;
- actualizarea prevederilor referitoare la verificarea condițiilor de acordare/modificare/menținere a eșalonării la plată prevăzute în conținutul referatelor ”A”și ”B”;
- prevederi privind neincluderea în decizia de modificare a eșalonării la plată a obligațiilor fiscale pentru care nu se acordă eșalonare la plată;
- prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere într-un an calendaristic sau fracție de an calendaristic;
- abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
4. procedura de acordare a eșalonării la plată în cazul debitorilor care se află în procedura insolvenței;
5. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a înlesnirilor la plată;
6. introducerea unui nou formular privind acordul pentru analizarea ieșirii din procedura insolvenței.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul a identificat o nouă tăiere de cheltuieli - oprește emiterea de noi titluri de despăgubire pentru imobile preluate abuziv de comuniștiPrecizări privind acordarea eșalonării la plată în formă simplificată
Proiectul de ordin propune, de asemenea, modificarea și completarea Anexei ”Procedură de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.1767/2021, care să reglementeze următoarele aspecte:
1. menținerea competenței organelor fiscale din subordinea ANAF de a acorda înlesniri la plată pentru creanțele vamale stabilite de către organele vamale prin decizii de regularizare a situației și transmise spre recuperare prin executare silită organelor fiscale, din considerentele prevăzute la eșalonarea clasică;
2. eliminarea prevederilor referitoare la acordarea eșalonării la plată, în formă simplificată pentru debitorii prevăzuți la art.204 din Codul de procedură fiscală, respectiv cei care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar;
3. prevederi privind reducererea numărului de cereri de modificare a eșalonării la plată și de menținere a valabilității eșalonării la plată, de la două cereri la o singură cerere pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată;
CITEȘTE ȘI DECIZIE Statul român va încasa mai mulți bani din exploatarea zăcământului de cupru de la Roșia Poieni4. abrogarea prevederilor referitoare la aprobarea unei alte perioade de eșalonare la plată în cazul modificării deciziei de eșalonare la plată;
5. abrogarea prevederilor referitoare la renunțarea la intenția de a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare în cazul în care au fost depuse notificări potrivit Ordonanța Guvernului nr.6/2019.
6. actualizarea modelelor formularelor prevăzute de procedura de acordare a eșalonărilor la plată, în formă simplificată.
7. introducerea unui nou formular privind acordul de principiu în cazul modificării/menținerii valabilității eșalonării la plată pentru debitorii care trebuie să achite obligațiile fiscale administrate de organul fiscal central într-un anumit termen pentru a se menține autorizația, acordul ori alt act administrativ similar, potrivit dispozițiilor art.II alin.(2) din O.G. nr.31/2022, în vederea constituirii garanției prevăzute de lege.