Valoarea pieței de fuziuni și achiziții din România a fost de 3,4-4 miliarde euro în 2016, cu 23% mai mult decât în anul precedent, pe fondul unei accelerări puternice în ultimul trimestru, iar în acest an ar putea ajunge la 3 miliarde de euro, în contextul în care numărul de tranzacții foarte mari, de peste 500 milioane de euro, ar putea scădea, anul trecut fiind unul excepțional, a declarat miercuri Ioana Filipescu, partener în cadrul firmei de consultanță Deloitte.
Anul trecut, piața a fost ridicată puternic de trei tranzacții de peste 500 milioane de euro, în a doua jumătate a anului, ceea ce ar fi excepțional să se întâmple și în acest an, consideră Filipescu.
”Prima jumătate a anului trecut a fost marcată de pesimism, dar ultimul trimestru al anului trecut a schimbat radical situația. Așteptăm o valoare de circa 3 miliarde euro a pieței de fuziuni și achiziții în acest an. Nu vorbim de o scădere a pieței, ci de un număr mai mic de tranzacții foarte mari, de peste 500 milioane euro. Anul trecut au fost trei, în condițiile în care în 2014 și 2015 a fost una pe an”, a explicat Filipescu, conform News.ro.
Una dintre cele trei mari tranzacții a fost vânzarea de către Fondul de private equity Polish Enterprise Fund VI (PEF VI), administrat de Enterprise Investors, a lanțului de retail Profi către fondul de investiții Mid Europa Partners pentru 533 milioane de euro. Aceasta a fost cea mai mare tranzacție din piața de retail din România, dar și a unui fond de private equity pe plan local.
Altă tranzacție de peste 500 milioane euro vizează vânzarea unui pachet de 51% din acțiunile companiei KMG International (KMGI), prin care grupul kazah de stat KazMunayGas controlează rafinăria Petromidia, către compania chineză China Energy Company Limited (CEFC).

De asemenea, marca de bere Ursus, deținută de producătorul britanic SABMiller, face parte dintr-o tranzacție cu producătorul japonez de bere Asahi Group, care va mai prelua alte patru mărci de bere din țări est-europene, valoarea totală fiind evaluată la 7,8 miliarde de dolari (circa 7,3 miliarde euro). Deloitte estimează valoarea mărcii Ursus în cadrul tranzacției la circa 500 milioane euro.
O altă operațiune a fost anunțată pe piața energiei, astfel că Allianz Capital Partners, divizia de administrare a activelor a grupului financiar german Allianz, a semnat un acord pentru cumpărarea unui pachet de 30% din acțiunile distribuitorului de energie E.ON Distribuție, valoarea tranzacției ridicându-se la circa 270 milioane de euro.
Piața de fuziuni și achiziții a crescut anul trecut și pe fondul unui avans al numărului de tranzacții de peste 5 milioane de euro, de la 71 la 85 de tranzacții.
Valoarea medie a unei tranzacții a rămas relativ constantă, la 43 milioane euro.
Cea mai mare pondere din valoarea totală au reprezentat-o fuziunile și achizițiile din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG), cu o valoare de 856 milioane euro, reprezentând o cincime din total.
Acestea au fost urmate de cele din sectorul energetic (Oil&Gas), cu 595 milioane euro, și cele din retail, cu 533 milioane euro.
Din totalul volumului de anul trecut, fondurile de investiții au reprezentat 27%.
Piața de fuziuni și achiziții a cunoscut o creștere accelerată în perioada 2000-2008, iar cel mai bun an a fost 2008, când valoarea ei a atins un nivel de aproape 7 miliarde euro.
După izbucnirea crizei financiare, piața s-a prăbușit și a reînceput să crească abia în 2014.