Șeful diplomației britanice Boris Johnson a catalogat marți drept ”nebun” un proiect al unei uniuni vamale post-Brexit, susținut de premierul britanic Theresa May, scoțând astfel la lumină disensiuni în Guvernul conservator cu privire la viitoarele relații cu Uniunea Europeană (UE), relatează AFP.
Potrivit acestui plan cu privire la o ”nouă uniune vamală”, Regatul Unit ar urma să perceapă taxe vamale în numele UE asupra bunurilor care tranzitează teritoriul britanic și sunt destinate pieței Celor 27, aplicând propriile taxe asupra celor destinate regatului, scrie News.ro.
În pofida faptului că această propunere a fost respinsă săptămâna trecută de majoritatea miniștrilor membri ai ”Cabinetului de război privind Brexitul”, adică de principalele nume grele din Guvern, ea este în continuare pe masă, potrivit Downing Street.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Însă, potrivit lui Johnson, această soluție ”total neexplorată” riscă să creeze adevărate ”meandre birocratice” și să facă ”foarte, foatrte dificilă încheierea de acorduri de liber schimb” cu alte țări, ala cum dorește Londra să facă după ce iese din UE.
”Dacă ai o nouă uniune vamală, ai un sistem nebun în care ajungi să percepi drepturi vamale în numele UE la frontiera britanică”, a apreciat ministrul britanic de Externe într-un interviu pentru tabloidul pro-Brexit The Daily Mail.
”Dacă UE decide să impună tarife asupra a ceva ce Regatul Unit vrea să importe ieftin, nu e nimic de făcut. Asta nu înseamnă să-ți iei înapoi controlul asupra politicii comerciale, legilor, frontierelor (...) banilor, pentru că tarifele ar fi plătite în mod centralizat la Bruxelles”, a insistat Johnson, un mare artizan al campaniei victorioase în favoarea Brexitului în 2016.
Bruxellesul a denunțat o ”gândire magică” a acestui plan și așteaptă în continuare propuneri britanice care să definească viitoarele relații după Brexit, iar în legătură cu acest punct înaintea summitului din iunie.
Guvernul britanic ia în calcul și o a doua opțiune - intitulată a ”facilitării maximale” - care ar implica un suport tehnologic, dar și infrastructuri, în contextul în care Londra s-a angajat să nu înființeze așa ceva la frontiera între provincia britanică Irlanda de Nord și restul insulei, membră a UE.