Microsoft va reduce spațiul de stocare online promis utilizatorilor de la 30 GB la 5 GB și nu înțelege cum îi pot afecta imaginea astfel de decizii.
”We want to let you know about some upcoming changes to OneDrive. On August 10, 2016, the amount of storage that comes with OneDrive will change from 15 GB to 5 GB. We are also discontinuing the 15 GB camera roll bonus.”
Așa începe mail-ul primit sâmbătă dimineață de utilizatorii serviciilor cloud de la Microsoft.
Cum vrei să te bați cu Google și să câștigi utilizatori, când tu nu ai înțeles că trebuie măcar să pari simpatic și că acțiunile tale trebuie să reflecte ceva pozitiv pentru utilizator?
- Google e rău că vă citește mail-urile, noi suntem buni. Folosiți-ne pe noi că vă lăsăm cu 5 GB în loc de ăia 30 GB pe care vi i-am promis la început.
- Sigur, Microsoft, fă ce vrei tu, că eu o să-ți rămân utilizator fidel.
Nu merge așa. Nu ai cum să nu devii antipatic și să nu-ți pierzi credibilitatea făcând chestii din astea. Mai ales când Nadella a zis de la bun început că serviciile online sunt prioritare pentru tine.
Păi dacă sunt prioritare, de ce nu avem resurse să ținem fix spațiul ală de stocare și ne tot jucăm cu el? Ba îl scădem, ba ne cerem scuze și nu-l mai scădem, ba ne răz-răzgândim și iar îl scădem.
Și dacă ar fi doar un accident, dar nu e. În era pre-Gmail, când spațiul de stocare se măsura în MB, Microsoft scădea spațiul pentru Hotmail de la 4 MB la 2 MB.
Normal că toți am sărit pe Gmail în 2014, când a venit cu 1 GB! Iar Google a tot crescut spațiul de atunci. Nu l-a redus. A ajuns la 15 GB, fără bonus-uri.
Microsoft e ca un soț care-și bate nevasta și așteaptă ca ea să-l iubească necondiționat.
Nu a înțeles că utilizatorul își creionează în mintea lui un portret al companiilor și brandurilor cu care are de-a face. Că, în funcție de facilități, de lansări, de schimbări și de tot ce ține de PR, utilizatorul te cataloghează că bun sau rău. Și te compară cu alții. Te compară cu Google, te compară cu Apple și cu diverse mici startup-uri, unde e cazul.
Iar tu, the underdog, trebuie să apari cu chestii mai mișto ca ei ca să crești. Nu să vii cu acțiuni care lovesc în utilizator.
Chestiile aste se adună. Nu e doar online-ul. E și mobile-ul și desktop-ul și alte zone pe care Microsoft nu reușește să oprească regresul.
Când a fost ultimul produs nou lansat de Microsoft la care să poți să spui: ”Wow, cât de tare e, o să rupă! Nu se compară cu nimic din ce au ceilalți!” Sau: ”Băi, ăsta chiar merge bine de la bun început, nu am de ce să fiu reticent că o să-mi facă probleme”.
Acum niște ani, mai bine de 10, eram printre primii care instalau versiunile beta de Windows. Am mers doi ani cu varianta beta de Vista, înainte să fie lansat oficial. Și țineam date importante pe PC. Dar aveam încredere. Acum mi se pare mai cuminte să aștept doi ani după lansarea unei versiuni noi ca să o instalez.
Nesiguranța pe care Microsoft o transmite se vede clar la nivel de imagine, dar vine din prima linie de producție. Compania se cutremură de la temelie și o face de câțiva ani buni.
Mai mult, Microsoft pare să fi dezvoltat o plăcere sadică de a-și face singură rău prin decizii care, cel puțin din tribune, se vede clar și de la bun început că sunt greșite. Un masochism în care componenta de bază nu e hardcore, ci software. Un Microchism.
Poate mă înșel. Și poate în 10 ani Microsoft nu o să fie noul Nokia. Ar fi bine ca ceva să se schimbe în Redmond până atunci și ar fi bine pentru toți, nu doar pentru Microsoft.