Internet of Things este o noțiune atât de largă, cu atât de mult aplicații viitoare, încât e imposibil să prevezi în acest moment ce dispozitve și ce facilități noi vor fi lansate peste doi ani. Dar un lucru trebuie să ne fie foarte clar: cu tot confortul și avantajele pe care le aduc dispozitvele conectate la internet ce ne vor popula casa și viața, vin și o serie întreagă de riscuri. Și riscurile, cu toate modalitățile posibile în care ceva neprevăzut se poate întâmpla, sunt la fel de greu de intuit în acest moment precum aplicațiile care izvorăsc din IoT.
Dincolo de provocare enormă pe partea de securitate pe care IoT o va ridica atât pentru producători, cât mai ales pentru utilizatori, astăzi am mai înțeles un lucru. Am mai descoperit un risc la care utilizatorul va putea fi oricând expus în universul IoT. Și anume, faptul că nu are niciun control, deși pare să controleze totul cu o singură aplicație. Că, într-o bună zi, frigiderul său inteligent conectat la internet, ar putea înceta să mai funcționeze fără să fie stricat. Că tot ecosistemul pus cu minuțiozitate la punct ar putea să se destrame dintr-o dată și că nu are ce să facă în legătură cu asta. Nu poate să îl ducă la reparat, nu poate să-l facă să meargă din nou pentru că pur și simplu nu are control.
Puțini au auzit probabil de Revolv, o companie care în 2013 lansa un sistem prin care dispozitvele inteligente din casă erau interconectate pentru a crea un ecosistem unitar. Revolv făcea posibile acțiuni precum pornirea automată a cuptorului pentru încălzitul mâncării în momentul în care intri în casă și diverse alte ”macro-uri” în care o acțiune depinde de un declașator care implică mai multe dispozitve inteligente interconectate.
Rvolv a fost cumpărat de Nest în 2014, iar Nest a fost cumpărat de Google. Acum Nest încetează suportul pentru dispozitivele vândute de Rvolv. Iar asta înseamnă că acele dispozitive inteligente, din sfera IoT, nemaiavând backend-ul, serverele necesare, nu vor mai funcționa. Game over!
Este adevărat că cei de la Nest, când au achiziționat Rvolv, au spus clar că îi interesează tehnologia, nu produsele în sine. Și, la fel de adevărat, este că vor fi afectați un număr relativ mic de clienți.
Dar acest evenemint ne trezește brusc din euforia scenariilor pe care ni le-am făcut în legătură cu ceea ce va însemna IoT și cum ne va schimba radical viața. Ne dăm seama cât de fragil va fi tot ecosistemul IoT și cât de ușor poate fi dezactivat fără ca utilizatorul să aibă drept de apel.
Îți cumperi un sistem de securitate inteligent. Un termostat inteligent. Un sistem de iluminat, un frigider, o mașină de spălat, un cuptor, un sistem complet de entertainment și tot ce mai ai nevoie în casă. Toate conectate la internet, cu funcții care de care mai interesante și utile. Și toate interconectate pentru a funcționa și a-și modifica parametrii unul în funcție de celălalt și toate în funcție de comportamentul și tabieturile tale.
Într-o bună zi, producătorul nu va mai oferi suport pentru ele, iar serverele necesare funcționării nu mai pot fi accesate. Nu vor mai merge, pur și simplu. Poate a lansat o linie nouă de produse și nu-l mai interesează cele vândute acum 2-3 ani. Sau poate a dat faliment.
Și vii seara acasă, iar sistemul de securitate inteligent nu mai deschide ușa când pui telefonul pe scanner. Iar după ce reușești să intri cumva în casă, vezi că mâncarea s-a stricat în frigider, în casă sunt 10 grade, iar mașina de spălat nu mai știe să spele rufe colorate. Și afli că sistemul centralizat pe baza căruia funcționau nu mai există.
Ce te faci atunci?
Nu e ca și cum s-ar fi stricat și ai nevoie de cineva care să le repare. Ai nevoie de ceva care să le pună în funcțiune. Tu nu poți face asta și nici instalatorul. Totul depinde de producător.
Cu puțin noroc, îmi închipui că ar putea exista firme mici care să profite și să vină în spațiile lăsate libere de companiile mari. O firmă care să aibă infrastructura necesară pentru a pune din nou întreaga mașinărie în mișcare. Să schimbi furnizorul, cum ar veni.
Dar oare va fi legal? Și, oare, producătorul original al device-urilor va permite acest lucru, când asta ar însemna mai puțini clienți pentru linia nouă de produse?
Ar mai fi o posibilitate: abonamente. Adică, pe lângă prețul de achiziție, după X ani specificați în contract, să beneficiezi de suportul necesar funcționării device-urilor doar plătind un abonament. Ceva care să merite efortul producătorului de a ține ferma de servere în funcțiune. În era în care totul va fi conectat la internet și vor exista atâtea opțiuni de plată, sigur nu vei uita să-ți plătești abonamentul la frigider.
Adevărul e că nu știm exact cum va fi, ce se va întâmpla și la ce să ne așteptăm. Dar exact asta dă un sentiment de nesiuranță și crește reticența oamenilor. Că, având exemplul Nest de acum, pot păți ceva similar pe viitor, când o mare parte din viața ta va depinde de ceea ce acum numim pompos Internet of Things.
E ca și cum lucrezi online și-ți pică netul. Doar că nu poate fi reparat.