Samsung are un an prost pe piața smartphone-urilor. Un an care ar trebui să determine oficialii companiei, dacă nu au făcut-o până acum, să ia în considerare un plan B.
Vânzările de smartphone-uri ale producătorului coreean au picat rău în al treilea trimestru al anului. Atât IDC cât și Strategy Analytics vorbesc de o scădere de la an la de 13 procente. Asta după cele 10 procente pierdute în Q2, cele 2 procente evaporate în Q1 și cele 4 procente dispărute în Q4 2017.
Direcția e clară și nu merge în sus. Este clar că flagship-urile de anul acesta s-au vândut slab. Pentru că dacă ar fi mers bine, acestea ar fi tras după ele și restul modelelor din celelalte clase.
Samsung a încercat să joace un Apple pe piața smartphone-urilor cu Android, iar utilizatorii au spus: “Nu, mulțumesc, dincolo e mai ieftin”.
Coreenii au aflat pe propria piele că e greu să vinzi smartphone-uri cu Android care costă peste 1.000 de euro, când utilizatorii găsesc telefoane cât se poate de decente la 1.000 de lei. Iar de căderea lor vor profita competitorii chinezi.
Huawei are deja pretenții serioase pentru al doilea loc în topul vânzărilor și a avut în ultimii ani destule modele cu un raport preț-calitate foarte bun. Acum Huawei încearcă, la rândul său, să tragă un Apple, cu un Mate 20 Pro de peste 1.000 de euro, în funcție de vânzările căruia s-ar putea să vedem un alt Huawei anul viitor.
Dar, dincolo de Huawei, mult mai competitivi și mai dispuși să vândă ieftin sunt producători mai mici precum OnePlus sau Xiaomi. Cei doi sunt (încă) dispuși să vândă modele de top, comparabile din orice punct de vedere cu orice alt brand, la 5-6 sute de euro.
Cum ar putea Samsung să fie un Apple fără să se mai uite în același timp cu teamă în urma sa la ceilalți producători de telefoane cu Android? Luându-și destinul în propriile mâini și construind ecosistem propriu. Da, exact ce face Apple de peste 10 ani și n-a reușit să facă Microsoft.
Samsung a mai încercat să vândă telefoane cu propriul sistem de operare, Tizen, și a renunțat după câteva modele. Poate pentru că nu a avut motivația necesară să ia în serios această opțiune și de a investi într-un sistem propriu.
Însă, până acum deja ar trebui să fie clar pentru șefii companiei că asta este soluția ideală. Singura soluție pentru a crește în continuare. Iar Samsung, spre deosebire de majoritatea concurenților săi, este un gigant care are resursele necesare să facă acest lucru.
Nu am niciun dubiu că Samsung nu ar putea să dezvolte un sistem de operare care să reprezinte o alternativă reală la iOS și Android. Coreenii au ingineri buni, iar acest lucru se vede foarte clar în aplicațiile pe care le-au făcut pentru propriile telefoane. Browser-ul web, clientul de mail, calendarul și multe altele sunt realizate excelent atât din punct de vedere funcțional, cât și ca design.
Marea provocare va fi crearea ecosistemului cu toate aplicațiile și serviciile pe care acesta le presupune. Samsung va trebui să convingă dezvoltatorii de aplicații să mai creeze o versiune în plus, pentru sistemul său de operare.
Degeaba face Samsung un sistem de operare mobil superb dacă nu are nici 10% din aplicațiile esențiale de Android sau iOS. Aplicațiile și serviciile sunt esențiale pentru succesul acestui plan.
Samsung ar putea să încerce ca în primii ani să vândă doar flagship-uri cu propriul sistem de operare, lăsând în continuare, cel puțin o vreme, Android pe restul telefoanelor.
Flagship-urile atrag clienți cu venituri de regulă mari. Aceștia sunt mai dispuși să cumpere aplicații decât cei care dețin telefoane ieftine, iar asta ar putea reprezenta motivarea de care au nevoie dezvoltatorii pentru a crea o a treia versiune a aplicațiilor proprii, o versiune pentru sistemul de operare al telefoanelor Samsung.
Sunt și alte strategii la care Samsung poate apela pentru a fi pe placul dezvoltatorilor. Poate să oprească un procent mai mic din vânzări decât Google sau Apple. Poate să creeze instrumente care simplifică crearea aplicațiilor pentru propria platformă. Și s-ar mai găsi idei.
Ușor de zis, greu de făcut. Dar cu Android, este clar că Samsung nu are în față un viitor strălucit. Nu poate decât să fie defensiv în fața unor companii mai mici, foarte motivate, și dispuse să vândă mai ieftin.
În același timp, trebuie să joace pe muzica pusă de Google, care își permite să schimbe regulile din mers, așa cum face și acum, după amenda primită de la Consiliul European.
Samsung trebuie să vrea să promoveze de la rangul de rotiță în mecanismul construit de Google, la cel de mașinărie autonomă, cu propriile reguli și propriile obiective.