Nu mă pronunț despre cât de activ din punct de vedere clinic este noul coronavirus în România, dar COVID-19 așa cum s-a prăvălit în destinele a milioane de români – ca produs mediatic și agent de malformare a vieții sociale – este respins cu putere de populație. Lumea s-a săturat! Nicio frică nu mai poate fi stimulată, nicio măsură de restricție nu mai este înghițită. Produsul „COVID”, pur și simplu, nu mai poate fi „vândut” în România. S-au terminat mușterii!
Oricâți infectați sunt aduși la altarul noului zeu în statisticile oficiale, oricâte recitări solemne de liste de decese la Ferpar TV, oricâtă reluare în buclă a simptomelor bolii înfricoșătoare, oricâte povești siropoase se vor fi spus despre familii care au căzut pradă virusului, oricâte vedete se vor înșira cu pecetea COVIDULUI, oricâte înfierări ale „iresponsabililor” se vor fi auzit, orice procesiune de salvări se va fi perindat la spitale, majoritatea românilor va respinge circul mediatic și amenințările subsecvente cu noi „măsuri dure”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Este de înțeles. Agresiunea socială și bombardamentul psihologic au fost prea mari în lunile precedente pentru ca românii să le fi trecut cu vederea. Sunt conștienți că restricțiile au fost și sunt disproporționate, că viețile le sunt distruse degeaba. Realitatea trăită de milioanele de cetățeni îi face pe aceștia să le transmită bețivilor de (la) putere că este timpul să se ducă la culcare. Pur și simplu nu mai vor să trăiască în halucinația COVID.
Produsul mediatic livrat la pachet cu confiscări de drepturi și libertăți pe un fundal de devastări economico-sociale nu mai poate fi „vândut”, cu toată reclama asiduă a autorităților. Nu mai are cine să îl „cumpere”.
Aș distinge 3 categorii de români. Prima categorie mai păstrează produsul. Se jenează că l-au cumpărat cândva, dar nici nu vor să recunoască și poate de aceea încă sunt vocali să-i mai recite prospectul. Pe de altă parte, nici nu sunt dispuși să-l mai ia în cantități noi. Doar lasă stocul vechi în cămară, până la termenele de expirare și poate chiar și după aceea prefăcându-se că nu simt că a intrat în putrefacție.
O altă categorie este cea care nu numai că nu îl mai cumpără, dar deja se debarasează de el. Spun că nu aduce nimic bun. Nu se obosesc să îl critice prea mult, însă afirmă că în cantități prea mari dăunează și se gândesc la faptul că deja doza administrată în primăvară a făcut destul de mult rău. Îi auzim peste tot spunând că deja nu putem ține viețile în loc; economia trebuie să meargă, copiii au nevoie de școală, revenirea la normalitate se impune și măsurile de restricție au fost exagerate.
Finalmente, o categorie tot mai largă denunță „COVID-19” ca pe un produs nociv, o rețetă otrăvită care aduce dezagregare socială, distrugere economică, marasm în sistemul medical, alienarea copiilor, pierderi de drepturi și libertăți. Cu cât autoritățile persistă în promovarea produsului, cu atât suspiciunile cresc și cu atât mai numeroși devin aceștia. Sunt formatorii de piață care ne spun că noul coronavirus este „nevandabil”. Agentul de frică a expirat.
CITEȘTE ȘI Gunoaie de teste pentru gunoaie de politici publice. 7 motive pentru care România nu trebuie dată peste cap în baza testelor COVIDCele 2 luni de stare de urgență și de politică #StaiAcasă! au fost prea mult. Starea de spirit era clară încă din luna mai. Diversiunile au căzut una după alta și atenția nu s-a mutat. Românii au știut unde e problema. Manipulările sunt sortite eșecului. Agresiunea a fost, pur și simplu, prea mare!
Petarda cu ungurii care ne iau Ardealul s-a stins în 2 zile și am consumat un incident diplomatic absolut inutil cu Budapesta. Altă diversiune monstruoasă. Într-un peisaj unde corectitudinea politică a fost împinsă până într-acolo încât să spui „țigan” și nu „rrom” ar fi într-o zonă inacceptabilă, am văzut – foarte grav, ceva vecin cu ura etnică – o veritabilă dezlănțuire împotriva acestei etnii din partea propagandei COVIDULUI. O avalanșă de condamnări la adresa „bombardierilor”, a celor despre care „știm noi că nu respectă că așa sunt ei” și a iresponsabililor de la Țăndărei. Lupte de stradă în Rahova având în subsecvent același mesaj: „Vezi?! Numai țiganii nu respectă! Dacă nu te supui întocmai ești ultimul țigan!”
Nici aceste instigări nu au mers, după cum tânguielile sau mesajele mobilizatoare care au înconjurat poveștile vedetelor îmbolnăvite mai degrabă au enervat și au stârnit suspiciuni decât să fi slujit cauzei. COVID este un produs care nu mai poate fi „vândut”! Nici cu reclama vedetelor! Nuvela mitei de la UNIFARM, iarăși, nu a „răcorit” pe nimeni. Nemulțumirile au rămas acolo.
CITEȘTE ȘI Industria HORECA, la cea mai neagră perioadă de la naționalizările din timpul ocupației sovieticeLegea carantinării și izolării a adus noi doze de neîncredere într-o Românie în care operațiunea COVID-19 este respinsă cu putere de o zonă activă din societate care devine tot mai vocală. De fapt, pe internet s-a format o veritabilă subcultură anti-COVID, cu persoane și publicații urmărite, cu repostări din străinătate și chiar un limbaj propriu.
O parte a acestuia este preluată din „repertoriul internațional”, cu „plandemia” care sugerează existența unui scenariu prestabilit, „panisteria” care subliniază exagerările, „pandemonia” care o arată ca pe o dezlănțuire a tuturor demonilor dezbinării. COVID-1984 amintește că trăim parcă dintr-o lume desprinsă din romanul lui George Orwell.
Pe de altă parte, sunt și născocirile locale, ale românilor hâtri din numerosul trib anti-COVID: președintele este „Wuhannis”, premierul este „Lucovid”, mesajele le preluăm de la „Grupul de Panicare Strategică”, medicii care induc frică sunt desemnați cu termenul generic de „rafilopați”, cei care rămân adepți ai narațiunii oficiale formează „Secta Martorii lui COVID”, masca este „botniță”, iar sintagmele jurnalistului Ion Cristoiu „presa miluită” și „cioclii apocalipsei” fac și ele carieră pe internet. Atmosfera este ostilă oricărei avansări a mesajului din primăvară. Nu mai este loc. Tot ce se putea „vinde”, s-a „vândut”! Acum nu mai „cumpără” nimeni!
CITEȘTE ȘI Datoria publică crește prea repedeStatul mai vine cu cifre seci. Când spune de sutele de infectați, românii se gândesc deja că 90% sunt „asimptomatici”, iar statisticile cu decese nu le mai crede nimeni încă din primăvară. Povestea cu bolnavul Georgică ce s-a întors disperat la spital nu se mai aude nici ea pentru că în casă bâzâie copiii, leafa e la 75% sau afacerea e în gard.
Nu mai e loc de promovare a produsului mediatic al anului 2020! Degeaba raportări cu peste 1.000 de infectări pe zi sau amenințări cu accelerarea curbei. Nici nu mai sunt condițiile promovării acestor date. Spre deosebire de lunile martie-mai, acum sunt și breșe în propagandă. Nici presa nu mai este la unison. Nu își permit să-și piardă cu toții telespectatorii sau cititorii. Nu poți fi în răspăr cu realitatea trăită, cu ceea ce românii percep din viața de zi cu zi sau văd că se întâmplă în Europa.
Evaluarea riscurilor a fost făcută la nivelul populației. Ea nu coincide cu avansările pesimiste și scenariile catastrofice ale specialiștilor care au dat-o în bară de la debutul crizei. Nu mai este loc să se facă auziți. Suspiciunea mare în rândul populației e pe măsura amplitudinii agresiunii din primăvară. De ce am stat în case? De ce continuă numai la noi? Ce mai vor ăștia?!
Persistența de tip ceaușist într-o discrepanță dintre realitatea trăită de români și mesajele panicarde sau atmosfera de câmp de bătălie a unora cu fantezii despre situații de urgență nu are cum să conducă la nimic bun. Pierdem bruma de încredere de care va fi nevoie în viitor. Pur și simplu, autoritățile trebuie să o lase mai moale cu mesajul de panică luând act de un adevăr: COVID-19 este un produs care nu mai poate fi vândut!