Recent, la emisiunea „Back in business”, pe care o realizez la Profit TV, am avut un dialog cu reprezentanții CFA România, organizația care a lansat o interesantă campanie de educație financiară. Campania se numește „Generația I” și, într-o lume care a botezat și caracterizat în feluri diferite generațiile tinere, Millenialls, Z sau Y, I vine de la un factor important și anume „independența financiară”. „Generația I” nu ține neapărat de vârstă, ci de bugetul personal și de modul în care o familie sau o persoană poate să își câștige independența financiară.
„Secretul” obținerii independenței ține de doi factori: economisire și investiții financiare. Principiile sunt deja cunoscute: cu cât riscul este mai mare, cu atât potențialul câștig poate fi mai mare. De asemenea, volatilitatea unui activ financiar face din acesta un produs investițional riscant. Motivul este simplu: creșterile și scăderile bruște ale cotațiilor unui activ financiar pot să facă victime printre investitori.
În emisiunea de la Profit TV, dezbaterea a ajuns, aproape inevitabil, și la criptomonede. Specialiștii atenționează de fiecare dată asupra volatilității cotației criptomonedelor și îi sfătuiesc pe cei care se încumetă să plaseze bani în aceste active să aloce doar o parte redusă din economiile pe care le au la dispoziție. În caz contrar, există riscul de a avea daune, adică pierderi, importante.
Desigur, criptomonedele rămân atractive pentru investitori. Dar, toți cei tentați să parieze pe creșterea bitcoin ar trebui să își aducă aminte de volatilitatea monedelor virtuale, îndeosebi în aceste zile când cotația bitcoin este din nou în creștere, după ce mass-media internațională a anunțat că și Facebook va lansa o criptomonedă, de anul viitor. Despre noua criptomonedă, reprezentanții Facebook ar urma să vorbească în următoarele zile, potrivit mediei externe, însă deja circulă mai multe informații, încă neconfirmate oficial. Ea se va numi, cel mai probabil, libra, și există 28 de companii care au semnat cu rețeaua socială un acord de parteneriat. Printre semnatari, sunt multe nume mari, printre care Visa, MasterCard, PayPal, dar și Uber, Lyft, Booking.com, eBay sau Spotify. O întreagă pleiadă de companii de tehnologie, la mare modă, în acest moment, în economia mondială. Să mai adăugăm printre semnatarii noului pact, prezentat de presa internațională, și Coinbase, a doua platformă mondială de tranzacționare a criptomonedelor. Fiecare dintre cele 28 de companii care au semnat acordul de parteneriat au pus la bătaie și cel puțin 10 milioane de dolari, care le vor da dreptul să beneficieze de tehnologia blockchain care va fi dezvoltată. Viitoarea libra, sau cum se va numi, va putea fi folosită pentru a face plăți și pentru a trimite fonduri, direct dintr-un portofoliu numeric. Moneda virtuală ar putea fi utilizată și prin aplicațiile Messenger și WhatsApp și, bineînțeles, de partenerii proiectului, ceea ar însemna un total de peste două miliarde de potențiali utilizatori.
Proiectul pare serios. De altfel, preocupările lui Mark Zuckerberg legate de criptomonede datează încă din anul 2018, în plină febră bitcoin, dar elementele concrete pare că au fost amânate de evoluțiile celei mai cunoscute monede virtuale, respectiv, căderea pronunțată a cotației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cei care sunt tentați în aceste zile să cumpere bitcoin nu trebuie să uite, totuși, că programul Facebook de creare a unei monede virtuale nu are nimic de-a face cu bitcoin. Proiectul celor 28 de parteneri este legat de tehnologia blockchian pe care doresc să o dezvolte și de criptomonede, în general, nu de bitcoin, în special. Cel puțin acestea sunt informațiile cunoscute în acest moment.
În același timp, compania Facebook nu se simte nici ea prea bine. Este în centrul atenției începând de anul trecut, o dată cu scandalul Cambridge Analytica, cifra de afaceri a scăzut la începutul anului, la fel și profitabilitatea. În toate colțurile lumii, instituțiile publice au declanșat o avalanșă de anchete asupra Facebook și caută soluții pentru a reglementa activitatea rețelei sociale. De asemenea, compania se confruntă și cu un val de critici în mass-media din toată lumea. În acest context, ideea lansării unei monede virtuale nu face decât să ofere Facebook un nou „front de atac” și o potențială nouă „jucărie” interesantă pentru utilizatori și pentru investitorii pe piețe.
Am scris, la începutul acestui material, despre „generația I”, independentă financiar. Desigur, acest articol nu își propune să ofere un sfat de investiții sau, cu atât mai mult, o recomandare de a nu investi într-un activ sau altul. Esențial este ca independența financiară să fie înțeleasă la adevărata sa valoare. Logica este de a găsi independență și nu teribilism financiar.
Totuși, asaltul criptomonedelor pe piața tranzacțiilor ne provoacă să ne gândim la viitorul monedelor virtuale. Vor fi ele strămoșii viitoarelor monede de schimb? Vor lua ele locul bancnotelor încă atât de familiare astăzi? Sau, cât de greu va cântări cuvântul bancherilor conservatori în evoluția criptomonedelor?