Subliniam în precedentul articol că evoluția nefavorabilă a economiei românești în 2019, având ca rezultat creșterea deficitelor (bugetar, comercial și de cont curent), necesită o întoarcere rapidă la prioritățile economice, în detrimentul subiectelor politice.
Dacă mai era nevoie de confirmări, raportul FMI și comunicatul Comisiei Europene ajung la concluzii similare. Este necesar să fie reduse cheltuielile și să fie implementate măsuri pentru o creștere sustenabilă a veniturilor. Ușor de zis, dar greu de făcut fără voință politică, fără strategie clară și leadership. Premierul Viorica Dăncilă a ales însă ,,să tragă în pianist”, așa că și-a eliberat din funcție consilierul onorific pe probleme economice, după numai opt zile de la numire! Istoria se repetă, având în vedere că și domnul Teodorovici a fost eliberat din funcție în 2017 după 10 zile, dintr-o funcție similară de consilier onorific.
Deschiderea a trei noi proceduri de infringement împotriva României și declarația primarului Capitalei privind "falimentul nedeclarat" al Bucureștiului, par să fie trecut neobservate.
Al treilea subiect la care făceam referire în precedentul articol este Fondul Național de Dezvoltare și Investiții, înființat prin Ordonanța 114/2018. Acest fond de 10 miliarde le lei ar trebui să fie gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), situație unică în Uniunea Europeană! Deja primii 300 de milioane de lei sunt transferați din Trezorerie, pentru împrumuturi de 5 ani, cu o dobândă de 1%. Deci Trezoreria se împrumută cu dobânzi de 5% prin programul Tezaur, pe o perioadă de 5 ani și dă pe o perioadă similară împrumuturi cu o dobândă de 1%! Iar nimeni nu se întreabă de ce viitorii beneficiari nu sunt trimiși să ia fonduri europene? Președintele CNSP poate acorda și granturi, după criterii care astăzi nu sunt cunoscute! În plus, pare că a fost uitat Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), etapa a doua ( 2017-2020), o altă sursă de împărțire ineficientă și subiectivă a fondurilor publice. Singura măsură logică este desființarea acest Fond Național de Dezvoltare și Investiții și anularea tuturor atribuțiilor de decizie pe care CNSP le-a primit.
Al patrulea subiect este, în opinia mea, noua lege a pensiilor, o ,,bombă nucleară” la temelia stabilității economice. Legea s-a reîntors în Parlament după contestarea unor articole, dar problema de fond, pe care toate partidele politice par să o evite, din rațiuni electorale, este faptul că se legiferează o majorare a pensiilor cu 15% în 2019 (impact bugetar estimat de 8,4 miliarde lei) și de 40% în 2020 (impact bugetar de 24,8 miliarde lei). În plus, legea nu clarifică subiectul pensiilor speciale. Singura soluție este un consens parlamentar care să aibă ca rezultat un impact bugetar realist și suportabil și o clarificare finală a subiectului pensiilor speciale. Ar trebuie să nu uităm situația similară din 2008, când a fost votată o majorare nesustenabilă a salariilor din învățământ. Modificarea ulterioară a legii a fost urmată de sute de mii de procese civile având ca rezultat daune importante plătite de statul român.
"Nebunie înseamnă să faci același lucru în mod repetat și să te aștepți să obții un al rezultat”, spunea Albert Einstein. Timpul presează pentru luarea unor măsuri de redresare a economiei românești și “repunerea” ei pe o traiectorie sustenabilă.
Marius-Dumitru Marin este ex-CEO Macon Group și actual CEO al MDM Top Consultancy