Autoritățile au pregătit un proiect de ordonanță de guvern cu modificări în privința comerțului electronic, eșalonării la plată, scutirii a impozitului specific în Horeca sau a dividendelor interimare.
De asemenea, mai sunt noutăți cu privire la soluția fiscală individuală sau încetarea obligatiilor declarative pentru entitățile care au înscrisă în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară sau au suspendată activitatea, arată Hotnews.
Proiect Ordonanta Guvern modificari fiscale (click pentru a deschide)
1. Se propune ca soluția fiscală individuală anticipată precum și respingerea cererii de emitere a soluției fiscale individuale anticipate să se aprobe prin ordin al ministrului Finanțelor.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Sorin Ioniță, Președinte Expert Forum, despre greva STB: Mizele sunt mari. Sifonarea de bani, controlarea unor entități cu foarte mulți angajați, care pot fi exploatate politic pentru voturiDe asemenea, se propune ca procedura privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate, precum și conținutul cererii pentru emiterea soluției fiscale individuale anticipate să se aprobe prin ordin al ministrului finantelor.
În ceea ce privește activitatea de emitere a acordului de preț în avans aceasta rămâne în continuare în responsabilitatea ANAF. În plus, se propune ca termenul pentru soluționarea cererii de emitere a soluției fiscale individuale anticipate să fie de până la 6 luni.
Este de mentionat că, activitatea de emitere a solutiilor fiscale individuale anticipate se preia de Ministerul Finantelor de la ANAF. De asemenea, odată cu preluarea activității de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate se preiau și posturile corespunzătoare de la Agenția Națională de Administrare Fiscală.
2. Comercianții online vor fi obligați să ofere periodic organului fiscal central informații referitoare la activitatea desfășurată.
Deși comertul electronic pune la dispoziție multiple posibilități de plată, modalitatea de plată utilizată cu precădere de cumpărătorii on-line din România în anul 2018 a fost rambursul (plata în numerar la livrarea produselor), într-un procent de 83%, potrivit informatiilor ANAF-ului. Având în vedere riscurile identificate și rapiditatea cu care comertul electronic devine tot mai popular în rândul consumatorilor, în vederea asigurării unui mediu concurențial sănătos de dezvoltare a acestui domeniu în ceea ce privește fiscalizarea veniturilor obținute, se impune completarea art.59 astfel încât contribuabilii care facilitează tranzacțiile on-line să fie obligați de a furniza informațiile care vor fi stabilite prin ordin al președintelui ANAF.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Peste 60% din valoarea facturilor la gaze plătite de clienții finali în 2022 va intra în buzunarele statului. „Creșterea impozitelor și taxelor în medie cu 150 euro/an/cetățean.”Astfel, contribuabilul/plătitorul este obligat să furnizeze periodic organului fiscal central informații referitoare la activitatea desfășurată.
Contribuabilul/platitorul care oferă mijloacele necesare pentru facilitarea tranzacțiilor comerciale on-line (piață on-line, platformă, portal sau alte mijloace necesare) este obligat să furnizeze periodic organului fiscal central, informatii referitoare la tranzacțiile desfășurate prin intermediul acestora.
Furnizarea informațiilor se face prin completarea unei declarații pe propria răspundere.
Natura informațiilor, periodicitatea, precum și modelul declarațiilor se va aproba prin ordin al presedintelui ANAF".
3. Se propune încetarea obligatiilor declarative pentru entitățile care au înscrisă în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară sau au suspendată activitatea, pe perioada inactivității sau a suspendării activității.
Măsura propusă are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, în prezent, își mențin obligațiile declarative sau pot obține un regim de declarare derogatoriu dacă solicită, în cazul care au înscrisă la registrul comerțului inactivitatea sau au suspendată activitatea (cum este cazul profesiilor libere).
Astfel, entitățile înregistrate în registrul comertului, pentru care există înscrise mentiuni privind inactivitatea temporară, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de a lunii următoare înscrierii mențiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerțului.
Celelalte entități, altele decât cele prevăzute (mai sus) nu au obligația depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activității la organismele care le-au autorizat, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii mențiunii privind suspendarea activității în registrul contribuabililor.
Aplicarea prevederilor încetează la data reluarii activității sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data înregistrării, în registrul comerțului, a mențiunii privind inactivitatea temporară sau a mentiunii privind suspendarea activității în registrul contribuabililor.
Obligatiile de declarare, aferente activității desfășurate anterior înregistrării inactivității temporare/suspendării, se mențin.
CITEȘTE ȘI Business mutat din Oradea în Elveția: Vom putea ajunge în întreaga lume cu eticheta “Swiss Made“ - România exportă doar materii prime, nu produse cu valoare adăugată4. Având în vedere capacitatea de inspectie fiscală diferită între structurile fiscale din cadrul unei Direcții Generale Regionale a Finantelor Publice (DGRFP), precum și riscul fiscal, neuniform identificat la contribuabili administrați de structurile componente ale unei DGRFP, în prezent, pentru alocarea eficientă, economică și eficace a resurselor umane cu atribuții de inspectie fiscală, funcție de nivelul riscului identificat, se procedează la dispunerea de delegări de competenta de la nivelul DGRFP-ului în cadrul regiunii. Astfel, pentru organele de inspectie fiscală competente pentru efectuarea inspectiilor la contribuabili din cadrul AJFP-ului din care fac parte, se procedează la dispunerea delegării de competentă la contribuabili din cadrul altei AJFP din cadrul regiunii, care au un risc fiscal semnificativ și pentru care organul fiscal competent nu dispune de resursa umană necesară pentru efectuarea inspecției.
Pentru evitarea situațiilor de acest gen precum și pentru eliminarea dispunerilor de delegări de competentă de natura celor de mai sus (între structuri de inspecție fiscală care fac parte din aceeași DGRFP) s-a propus modificarea art. 119 astfel încât prin ordin al președintelui ANAF, competența de efectuare a inspecției fiscale să poate fi stabilită și în sarcina altor organe fiscale.
Se propune stabilirea competenței pentru efectuarea verificării documentare de către organele de inspecție fiscală în mod similar cu competența stabilită pentru aceste organe în ceea ce privește efectuarea inspectiei fiscale. În plus se propune și reglementarea instituției delegării de competență pentru efectuarea verificărilor documentare de către organele de inspecție fiscală.
5. Eșalonarea la plată
Conform notei de fundamentare, ținând cont de contextul pandemic și economic actual, s-a constatat că redresarea contribuabililor care se află în dificultate financiară este greu de susținut, astfel că eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare este un real sprijin.
Astfel, prin flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată clasice, se are în vedere utilizarea lichidităților financiare pentru asigurarea finanțării și/sau plății datoriilor debitorului. În acest mod, debitorii se conformează voluntar la plata obligatiilor bugetare, atât cele cuprinse în ratele de eșalonare la plată, cât și cele curente. Pe de altă parte, statul se asigură că încaseaza venituri certe, lunare, la bugetul general consolidat, obligatii ce trebuie achitate de către debitori, respectiv, rate și obligații curente.
Flexibilizarea conditiilor de accesare a eșalonării la plată, reglementate de Codul de procedură fiscală, vizează crearea posibilității de depunere a cererii de eșalonare la plată și de către debitorii aflați în procedura insolventei, cu condiția ca aceștia să iasă din procedura insolvenței până la emiterea deciziei de eșalonare la plată.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Silvia Vlăsceanu, Director Executiv HENRO, explică volumul mare de tranzacții de pe PZU: S-a schimbat strategia de achiziție a furnizorilor de energie. S-ar putea să fie nevoie și de intervenții legislativePrin această măsură se are în vedere redresarea firmelor aflate în procedura insolventei, care își pot achita creantele datorate către alți creditori, decât ANAF, ori pentru cei pentru care singurele creanțe datorate sunt față de ANAF. Odată cu ieșirea din insolvență, ANAF îșși va recupera obligațiile bugetare rămase nestinse, prin eșalonarea la plata acordată pe o perioadă de cel mult 5 ani, comportându-se astfel pe piață, ca orice alt contribuabil care beneficiază de această facilitate fiscală.
Debitorii care se află în procedura insolventei, pe lângă condiția de a ieși din această procedură pană la emiterea deciziei de eșalonare la plată, trebuie să indeplinească și celelalte conditii prevăzute de Capitolul IV din Codul de procedura fiscală.
De asemenea, având în vedere că natura sumelor pentru care s-a stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Codul de procedură fiscală, reprezintă în fapt obligatii bugetare se propune ca debitorii care se află în această situație să poată beneficia de eșalonarea la plată.
7. Pentru corelare cu termenele de depunere a declarației anuale privind impozitul pe profit prevăzute în O.U.G. nr. 153/2020 (articolul cu bonificațiile pentru capitaluri pozitive) se propune modificarea prevederilor referitoare la depunerea declarației anuale privind impozitul pe profit, începând cu anul 2023, de către persoana juridică responsabilă din cadrul grupului fiscal, respectiv determinarea și comunicarea rezultatului fiscal de către membrii grupului către persoana responsabilă, în cazul în care în cazul în care cel putin unul din membrii grupului fiscal intră sub incidența prevederilor art. I din O.U.G. nr. 153/2020.
Astfel, în acest caz, se propune ca, pe perioada aplicării prevederilor respective, persoana juridică responsabilă este obligata să depună declarația anuală consolidată până la data de 25 iune inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a șasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, după caz.
În această situație, pentru grupul fiscal care aplică sistemul de declarare și plată a impozitului pe profit trimestrial, comunicarea către persoana juridică responsabilă a rezultatului fiscal pentru trimestrul IV de către membrii grupului fiscal se efectuează până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a șasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat, după caz.
8. Ca urmare a analizei (activității de inspecție fiscală, de verificare a situatiei fiscale, precum și de analiză de risc) efectuate la nivelul Agentie Nationale de Administrare Fiscală se propune instituirea obligatie a notarilor publici de declarare a tranzacțiilor din transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei.
Măsura are în vedere situațiile în care contribuabilii persoane fizice nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare ca parte din patrimoniul afacerii și au declarat impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, in condițiile în care aceștia erau obligați la plata impozitului pe venitul din activități independente.
De asemenea, prin instituirea acestei obligații declarative se urmărește identificarea persoanelor fizice care efectuează tranzacții cu proprietăți imobiliare și, cu toate că acestea îndeplinesc criteriile pentru încadrarea în activitatea independentă, contribuabilii plătesc impozitul pe venit. Astfel, în ambele situații prezentate, contribuabilii au beneficiat de deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile, fapt ce a condus la diminuarea impozitului datorat.
9. Modificarea prevederilor Codului fiscal care vizează autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizati, în sensul ca aceasta se va realiza de structurile de specialitate din cadrul Autorității Vamale Române, urmând ca stabilirea competentelor, procedurilor de autorizare conditiilor a antrepozitelor fiscale, destinatarilor înregistrati, expeditorilor înregistrati, importatorilor autorizați să se realizeze prin ordin al ministrului finanțelor la propunerea președintelui Autoritătii Vamale Române.
10. Scutirea la impozitul specific în HoReCa
CITEȘTE ȘI SURPRIZĂ Sacha Dragic, fondatorul Superbet, intră pe piața de capitalSe propune scutirea de la plata impozitului specific unor activități, în anul fiscal 2022, pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.
Concomitent s-a prevăzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal. Această scutire de impozit va fi aplicabilă de către toți contribuabilii care se afla sub incidența Legii privind impozitul specific unor activități.
11. Nou termen limită pentru aparate de marcat electronice fiscale la automate
Se propune stabilirea unui nou termen limită, respectiv până la data de 31 decembrie 2022, pentru dotarea de către operatorii economici a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale, aceasta fiind necesară pentru aprobarea cadrului legal prin care sunt stabilite specificațiile tehnice și funcționale ale acestor aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru parcurgerea etapelor necesare pentru implementarea obligației.
12. Dividendele interimare
O modificare ceva mai tehnică vizează dividendele interimare, mai exact situația în care au fost plătite prea multe în cursul anului.
Astfel, în cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor distribuite partial în cursul anului rezultă sume de restituit de la buget, plătitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire după restituirea de către asociați sau acționari a dividendelor platite sau după aprobarea situatiilor financiare anuale în cazul dividendelor interimare distribuite neplătite, până la împlinirea termenului de prescripție a dreptului de a cere restituirea.