O mare parte a păgubiților Astra care au depus cereri la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) au fost creditați de service-uri, arată, pentru Profit.ro, Nicolae Crișan, directorul FGA. La rândul său, Carmen Radu, președintele instituției, spune că a discutat cu service-urile și că au căzut de acord ca banii de despăgubire să fie virați direct în conturile atelierelor auto.
Clienții Astra Asigurări sau șoferii care au fost păgubiți de clienți ai companiei falimentare au posibilitatea să solicite Fondului de Garantare a Asiguraților să facă plata reparațiilor direct în contul bancar al service-ului. Păgubitul nu trebuie decât să indice contul unității și să dea o declarație pe proprie răspundere că nu a plătit deja reparația.
În acest fel, arată pentru Profit.ro cei doi șefi ai FGA, service-urile pot fi convinse să repare automobilele avariate chiar dacă vor mai avea de așteptat până când vor primi banii. “Am stat de vorbă și cu service-urile și am găsit o soluție. Soluția este cea din Norma 16/2015, prin care creditorul de asigurări indică contul service-ului și noi virăm direct. Mare parte din service-uri au înțeles mesajul nostru și mare parte dintre cei care au depus cereri de despăgubire sunt creditați de service-uri”, spune Nicolae Crișan.
Pe de altă parte, Carmen Radu explică și de ce crede că service-urile se află acum într-o situație chiar mai bună decât înainte de intrarea Astra în procedura falimentului. “Așa cum au lucrat cu asigurătorul falimentar, care a avut probleme să îi plătească în ultima perioadă, așa pot lucra și cu Fondul. Este chiar mai bine pentru că acum au certitudinea că vor primi, la un moment dat, banii. Eu cred că asta este mult mai important. Altfel, ce făceau în continuare? Astra mai plătea doar sporadic și în limita în care încasa”, precizează președintele FGA.
Șefii FGA spun că sunt bani suficienți pentru plata daunelor
Potrivit celor doi reprezentanți ai FGA, organismul pe care îl are conduc are suficienți bani pentru a achita toate daunele Astra Asigurări, în limita a 100.000 de euro pe dosar. “Sunt țări în Europa, mult mai dezvoltate, care nu au un astfel de fond. Acolo, în caz de faliment, toți creditorii se înscriu la masa credală. Cred că trebuie să vedem partea plină a paharului și să fim constienți că există acest fond de garantare tocmai pentru a proteja creditorii.Fondul are totuși un miliard de lei. Desigur că pot aparea și solicitări pentru daune întâmplate, dar nedeclarate încă sau decizii ale instanțelor de judecată, dar și în aceste condiții, la acest moment, credem că fondurile vor fi suficiente”, spune Carmen Radu.
Potrivit acesteia, suma ce va trebui achitată se ridică la 650 de milioane de lei, acesta fiind rezultatul evaluărilor făcute de KPMG, fostul administrator special al Astra, și de actuarii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Fondul are disponibilități de aproximativ un miliard de lei. FGA a ajuns să aibă 30 de inspectori de daună angajați temporar. Mare parte dintre aceștia provin de la Astra și au reușit până acum să finalizeze procedurile în circa 100 de dosare de daună care sunt pregătite pentru a intra în analiza comisiei speciale. “Colegii de la daune împreună cu structura operativă lucrează la dosare. Ele trebuie să treacă de comisia specială. Se va verifica dosar cu dosar. În primul rând, e important să fie complet dosarul. Dacă nu este complet, se solicită păgubitului completarea acestuia. Majoritatea sunt, însă, daune auto, așa că nu cred că vor fi mari probleme”, a explicat procedura șefa FGA.
ASF a decis ridicarea licenței de funcționare a Astra Asigurări, precum și redactarea unei cereri de faliment pentru asigurător, după ce compania a fost ținută sub administrarea specială a KPMG timp de un an și jumătate.
Singurul organism abilitat în acest moment să primească cereri de despăgubire în numele Astra este Fondul de Garantare a Asiguraților din România. FGA a eșuat în procesul de selecție a unei companii specializate în constatarea și evaluarea daunelor. Cei 30 de angajați ar trebui să gestioneze peste 59.000 de dosare de daună. Fondul de Garantare nu poate începe efectiv plata despăgubirilor până când o instanță nu se pronunță definitiv asupra cererii de faliment înaintate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. În momentul în care ASF a cerut falimentul Astra, în luna august a acestui an, compania avea peste 1,8 milioane de clienți cu 2,5 milioane de poliție. Majoritatea clienților, 870.000, dețineau o poliță RCA.