Selena Stan este avocat în Baroul București cu o experiență de peste 10 ani în domeniul M&A (fuziuni și achiziții). Pe fondul pasiunii pentru modernizare și digitalizare, Selena s-a implicat în ultimii ani în proiecte IT prin consilierea societăților care activează în acest domeniu, prin înființarea unui start-up (FIDASoft Automation SRL) alături de Florin Dobre, partenerul din firma de avocatură FIDASmart și prin ocuparea poziției de co-administrator în cadrul High-Tech Systems & Software SRL, o societate cu tradiție în industria IT din România.
A fi sau a nu fi digital(izat)?
Av. Selena Stan: Din câte am observat din perspectiva de avocat, dar și din poziția de co-administrator într-o companie IT, firmele active pe piața din România sunt conștiente de importantă digitalizarii activităților pentru creșterea gradului de eficiență și de precizie în executarea anumitor activități – de la gestiunea activităților de contractare (aprobarea documentației contractuale, semnarea prin mijloace electronice, organizarea online a arhivei documentare) până la urmărirea execuției, facturare și încasare. Modalitatea în care companiile aleg să implementeze soluții digitale diferă în funcție de dimensiune și resurse financiare – cu o preferință mai pronunțată a companiilor mari sau multinaționale pentru soluții personalizate și cu o răspândire mai puternică între societățile mici și mijlocii a soluțiilor web-based sau cu instalare locală pe baza de licență.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Digitalizarea activităților juridice (Legal Tech) este un fenomen relativ recent în România, în mod tradițional aceste activități fiind considerate drept activități “inovative”, cu un grad scăzut de repetivitate și cu un necesar ridicat de apreciere de la caz la caz prin intervenția unui factor uman. Această percepție a început să se modifice în ultimii ani; astfel, a devenit tot mai evident că activitățile juridice cunosc elemente de repetitivitate, de organizare, de cercetare, care pot beneficia semnificativ de pe urma dezvoltărilor în materie de management al documentelor și inteligență artificială.
Cum percepe un profesionist al dreptului impactul noilor tehnologii asupra domeniului juridic?
Av. Selena Stan: Digitalizarea activităților juridice nu presupune – cel puțin nu la acest moment – înlocuirea elementului uman. Soluțiile digitale disponibile complementeaza activitățile desfășurate de profesioniștii din domeniul juridic. De exemplu, un sistem inteligent de gestiune a documentelor îmi permite să emit un document rapid, fără erori umane iminente și cu utilizarea unui personal mai puțîn calificat. În acest fel pot orienta personalul cu experiență către activități care aduc o valoare adăugată actului juridic – analiză, training continuu, managementul relațiilor umane, inovație în gândirea juridică. De asemenea, orice software care permite păstrarea unei evidențe organizate (precisă, dar totodată flexibilă, ușor de accesat și editat) a informațiilor și documentelor este un mare plus pentru orice societate. Chiar dacă astfel de produse software se ocupă de anumite activități desfășurate în mod tradițional de consilieri juridici sau avocați, rezultatul final este unui net superior: tehnologia preia din sarcina profesioniștilor niște activități care necesită o atenție foarte mare și un timp îndelungat de prelucrare, iar profesioniștii se pot concentra pe activități de creație și de relaționare interumană. Personal, consider că activitățile din urmă stau la baza profesiei de avocat, iar tehnologia se dovedește astfel un aliat prețios în câștigarea timpului necesar pentru aprofundarea acestora.
Să înțelegem că FIDASmart face parte din “noul val”, al avocaților care apreciază rolul pozitiv al tehnologiei asupra profesiilor juridice?
Av. Selena Stan: Cu siguranță da. La nivelul firmei de avocatură am decis încă de la înființare să ne implicăm în orice oportunitate legată de domeniul IT – de la oferirea de consiliere juridică către societăți active în domeniu, până la implicarea financiară și, în limita competențelor deținute, implicarea managerială în proiecte IT de interes. Astfel a apărut acum doi ani ideea unui software de gestiune a documentelor repetitive, idee care a parcurs drumul de la idee la implementare într-o soluție software modernă și prietenoasă – FIDASoft. Tot în aceeași perioada, pe fondul intrării în vigoare a Regulamentului European privind Protecția Datelor cu Caracter Personal, am fost alături de High-Tech Systems & Software în realizarea unei aplicații pentru gestiunea eficientă și sigură, la nivelul fiecărei societăți, a registrului privind prelucrările de date cu caracter personal – DataKlas GDPR. Doi ani mai târziu, putem spune că eforturile noastre de promovare a unor soluții din sfera Legal Tech au căpătat contur și au fost deja îmbrățișate de clienți care au apreciat utilitatea acestor aplicații. Încurajăm cu tărie orice profesionist al dreptului să urmeze calea digitalizarii – fie din postura de beneficiar al noilor tehnologii, fie din postura de participant activ la crearea și încurajarea utilizării acestora pe scară largă.
Un material Legal Marketing