GUEST WRITER Suciu Popa: Tendințe în reglementarea platformelor online

GUEST WRITER Suciu Popa: Tendințe în reglementarea platformelor online
scris 26 oct 2020

Autor: Andrei Georgescu, Partner

Parlamentul European a susținut săptămâna trecută trei rapoarte care ar putea genera consecințe importante asupra viitorului serviciilor platformelor online. Astfel, se prefigurează o potențială reglementare strictă sau chiar interdicție a publicității targetate, instituirea unor proceduri de raportare a conținutului ilegal și reguli care să îmbunătățească detectarea comercianților ilegali.

Urmărește-ne și pe Google News

Deși cele trei rapoarte nu au un caracter obligatoriu din punct de vedere legal, poziția Parlamentului European reprezintă un semnal ferm dat Comisiei Europene, în contextul adoptării Digital Services Act (DSA), pachetul normativ anunțat pentru luna decembrie care ar urma să reglementeze o arie largă a problematicii serviciilor online, de la răspunderea pentru conținut, la statutul întreprinderilor cu poziție dominantă pe piață, siguranță, publicitate, smart contracts și activitatea desfășurată online de persoanele fizice cu titlu profesional.

Publicitatea targetată

Una dintre măsurile cele mai importante – care continuă să divizeze forțele politice din Parlamentul European – este măsura interdicției publicității targetate, susținută de raportul Parlamentarul European German Tiemo Wölken, și care în final a primit susținerea Parlamentului European.

Poziția Parlamentului European determina Comisia Europeană să decidă asupra unor serii de soluții, de la reglementarea strictă a publicității targetate, până la interzicerea acesteia. Raportul menționat propune diferențierea reglementării între publicitatea targetată și forme mai puțin intruzive de publicitate, care nu necesită colectarea unui nivel de date personale atât de detaliat. Astfel, se preconizează cel puțin reguli privind transparența activităților de monetizare și microtargetare, pentru a se elimina câștigul comercial bazat pe caracteristici de utilizare ce expun vulnerabilitățile fizice și psihologice ale persoanelor.

De asemenea, se are în vedere crearea unei opțiuni de a utiliza platformele online într-un mod anonim, inclusiv prin posibilitatea de a renunta complet la organizarea conținutului sau alți algoritmi de identificare și personalizare, precum și eliminarea mijloacelor automate de filtrare a conținutului încărcat, fără intervenție umană.

Conținutul dăunător și ilegal

Parlamentul European susține politica Comisiei Europene de a include în DSA metode eficiente de stopare a comerțului cu produse periculoase și ilegale, prin obligarea platformelor online de a îmbunătăți modul de identificare a comercianților înregistrați. Această inițiativa vine în întâmpinarea declarației lui Margrethe Vestager, Vice Președintele Executiv al Comisiei Europene ce supervizează programele pentru adaptarea Europei la era digitală, care a subliniat faptul că este necesar că un cumpărător online să beneficieze de același nivel de siguranță privind conformitatea și autenticitatea produselor achiziționate, întocmai ca și un cumpărător ce achiziționează produse similare dintr-un magazin fizic.

Totodată, Parlamentul European a identificat și problematica întreprinderilor cu poziție dominantă pe piață, propunând remedii comportamentale pentru a împiedica, și nu doar a corecta, disfuncționalitățile pieței cauzate de marile platforme, prin oferirea unor șanse egale în market place-ul digital și concurenților mai mici, inclusiv pentru IMM-uri și companiile nou-înființate. Această soluție vine ca o continuare la o rezoluție anterioară votată de Parlamentul European în 2018, prin care se solicită Direcției Generale Concurență din Comisia Europeană să ia în considerare separarea motoarelor de căutare de alte servicii comerciale ca o modalitate de menținere a concurenței pe piață de căutare, în contextul investigației având ca subiect principal Google.

Aceste măsuri ar completa precedentele reglementări aplicabile furnizorilor de servicii digitale care impun obligații privind funcționarea acestora, respectiv GDPR, care reglementează procesarea datelor cu caracter personal ale utilizatorilor, și Directiva NIS, care desemnează furnizorii de servicii digitale (piețe online, motoare de căutare online și servicii de cloud computing) drept furnizori de servicii esențiale pentru populație și le impune obligația să implementeze măsuri de securitate care să asigure furnizarea continuă și stabilă a serviciilor.

Totodată, Parlamentul European susține propunerea EDiMA, asociație ce cuprinde principalii actori din domeniul online, Google, Amazon, Facebook și Apple, de a diferenția între conținutul ilegal și cel dăunător, cum ar fi hate speech sau fake news. Astfel, în cazul celor din urmă, platformele vor fi obligate să instituie obligații de transparență și educație digitală, însă decizia privind caracterul legal sau ilegal al conținutului va fi luată de un organism judiciar independent, iar nu discreționar, de către platformele online, cum se întâmplă în prezent. Acest aspect este menit a proteja libera exprimare și de a nu introduce bariere disproporționate asupra acesteia, prin intermediul atitudinii precaute și orientate comercial a platformelor online, prin prisma căreia acestea tind să elimine orice fel de conținut care le-ar putea aduce un risc reputațional.

În acest sens, propunerea Parlamentului European este aceea de a institui o procedură de take-down al conținutului reglementată, inclusiv din perspectiva contencioasă, printr-un organism național de soluționare a litigiilor, în locul celor actuale care sunt supuse într-o mare măsură termenilor comerciali ai platformelor și instanțelor de drept comun.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
suciu popa
platforme online