Creșterea PIB a României a încetinit în ultimele trimestre și este de așteptat ca tendința să continue în 2017. Fondul Suveran de Investiții pregătit de Guvern poate aduce îmbunătățiri semnificative modului în care companiile de stat generează valoare adăugată și atrage un interes din partea investitorilor străini, dar numai dacă va fi creat ca o instituție independentă politic, cu management profesionist, sunt mesajele către autorități ale lui Johan Meyer, Co-CEO Franklin Templeton Investments Sucursala București, în prima ieșire publică în România.
Sud-africanul Johan Meyer a fost numit co-manager de portofoliu al Fondului Proprietatea în luna noiembrie. Fondul Proprietatea deține pachete importante de acțiuni la principalele companii din România.
El arată că România a fost una dintre cele mai performante economii din Uniunea Europeană în 2016, cu o creștere anuală a PIB-ului estimată la 4,8% . După un start foarte bun în trimestrele I și II, creșterea PIB-ului a încetinit în ultimele două trimestre. Este de așteptat ca această tendință să continue în 2017, prognozele analiștilor economici indicând o creștere de 3,7% pentru 2017 și de 3,3% pentru 2018, iar cele ale Guvernului fiind chiar mai ambițioase, estimând o creștere de 5,2% pentru 2017 si 5,5% pentru 2018.
Considerăm că ultimele prognoze de creștere pot fi atinse prin implementarea unor măsuri guvernamentale solide, cum ar fi înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții propus de Guvern, continuarea reformelor și a implementării principiilor de guvernanță corporativă în companiile de stat, precum și noi listări pe bursă. Dintr-o perspectivă regională – dar și globală – creșterea va continua să fie una semnificativă și solidă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fiscul clarifică ce obligații au pe prețuri de transfer companiile care au devenit mari contribuabili din 2017Considerăm că unul dintre factorii cei mai importanți pentru creșterea PIB-ului va continua să fie consumul intern, având în vedere recentele măsuri de relaxare fiscală și de majorare a salariilor, luate în ultimele 18 luni și continuate în 2017. Investițiile ar putea reprezenta un alt factor important de creștere. Totuși, acestea vor depinde și de eficiența Guvernului de a crește rata de absorbție a fondurilor europene.
Indicatorii macroeconomici de bază ai României continuă să fie foarte stabili: datoria publică este sub 40% din PIB, deficitul bugetar a fost menținut la un nivel sănătos pentru economie în ultimii ani, iar rata șomajului este la un nivel scăzut de 5,7%.
Priorități pentru 2017
Considerăm că una dintre prioritățile majore ale noului Guvern ar trebui să vizeze asigurarea unui mediu de afaceri stabil, precum și a unui cadru legal și fiscal predictibil, acestea fiind elemente esențiale pentru investitori. Transparența și deschiderea față de investitori, atât a companiilor private cât și a celor de stat, sunt vitale pentru creșterea economică a țării în perioada următoare. Ca exemplu, predictibilitatea în materie de redevențe în sectorul de petrol și gaze este esențială pentru orice planificare pe termen lung a investițiilor în sectorul energetic.
O astfel de predictibilitate a existat doar până în anul 2014, ca urmare a adoptării Legii Petrolului din 2004. Sistemul de redevențe va fi cel mai probabil revizuit și îmbunătățit în acest an, după mai mulți ani de prelungiri succesive ale vechiului sistem. Noul sistem ar putea să genereze investiții de miliarde în sectorul de profil și să consolideze independența energetică a țării.
Considerații privind Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții
O altă noutate importantă în acest an va fi constituirea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) la propunerea Guvernului. Considerăm că acest Fond poate aduce îmbunătățiri semnificative modului în care companiile de stat generează valoare adăugată pentru România, putând atrage de asemenea un interes semnificativ din partea investitorilor străini.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frații Micula au scos la vânzare 11 hoteluri de pe litoral, cel mai mare pachet ofertat vreodată de un operator privat de turism din RomâniaTotuși, aceste obiective pot fi atinse numai dacă Fondul va fi creat cu respectarea standardelor de guvernanță corporativă, în sensul de a fi o instituție independentă politic, cu management profesionist, care respectă standarde adecvate de transparență și administrare, în conformitate cu normele acceptate la nivel internațional.
În plus, dacă FSDI va respecta aceleași cerințe de raportare aplicabile Fondului Proprietatea sau oricărui alt fond închis de investiții din România, care publică rapoarte periodice privind valoarea activului net, rezultatele financiare și de performanță, acest lucru ar asigura monitorizarea publică a activității sale și întărirea credibilității Fondului în rândul investitorilor instituționali.
Din punctul de vedere al Fondului Proprietatea, principalul avantaj al FSDI va fi asigurarea separării între două funcții importante ale statului, cea de administrare a companiilor de stat și cea de reglementare a diferitelor sectoare ale economiei. Această separare va permite Guvernului și ministerelor de resort să dedice mai mult timp elaborării politicilor și strategiilor naționale, în vreme ce managementul FSDI se va concentra pe administrarea companiilor din portofoliu și pe obiectivele Fondului.
Fondul Proprietatea a încurajat constant respectarea principiilor statul de drept, a guvernanței corporative, răspunderii publice și a transparenței de către instituțiile statului român. Mai mult, supravegherea sporită și administrarea deținerilor statului de către un singur organism public ar trebui să aducă randamente superioare Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții și, implicit, României.
Piața de capital
În ceea ce privește piața de capital, o mai mare lichiditate și diversitate a pieței prin noi listări sunt extrem de importante pentru România, pentru a putea accede la statutul de “piață emergentă” de la cel actual de “piață de frontieră”. Este de așteptat că această promovare să genereze un efect pozitiv în lanț, sporind și mai mult numărul emitenților, antrenând o lichiditate și mai crescută și un interes puternic și constant al investitorilor pentru piața de capital din România. La rândul său, acest lucru va face piața de capital mult mai atractivă pentru noi companii.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cum arată „câmpul” bătăliei pentru șefia SIF OlteniaMult-așteptata listare a Hidroelectrica este un pas esențial către obiectivul declarat de promovare a pieței de capital locale la statutul de “piață emergentă” conform metodologiei MSCI, având în vedere că listarea companiei va asigura îndeplinirea criteriului de lichiditate. La acest moment, România are doar doi emitenți, din trei necesari, care îndeplinesc criteriul cantitativ (Banca Transilvania și Romgaz). Aeroporturi București, Administrația Porturilor Maritime Constanța și Salrom sunt alți candidați viabili pentru listare, pe care sperăm să îi vedem pe bursă în 2017 și 2018.
Sperăm că noul Guvern va lua decizii de referință în privința listărilor pe bursă, acestea putând contribui semnificativ la dezvoltarea pieței românești de capital și a economiei în general.
Concluzie
În concluzie, considerăm că România rămâne o destinație atractivă de investiții pentru o gamă largă de investitori, datorită stabilității politice, rezultatelor solide la nivel macroeconomic, precum și a îmbunătățirii continue a standardelor de guvernanță corporativă. România are potențialul de a beneficia de interesul crescut al investitorilor în piețele de frontieră, atât timp cât se menține de calea reformării și modernizării economice, pe care s-a angajat ca țară membră a Uniunii Europene.
Johan Meyer, Co-CEO Franklin Templeton Investments București și Co-Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, în prima ieșire publică