Piața de leasing operațional se bazează în primul rând strict pe mașini noi sau aproape noi, spune, la emisiunea Educație cu Profit de la Profit.ro TV, Bogdan Speteanu, co-fondator Moov Leasing, care aseamănă evoluția pieței cu “dinții unui fierăstrău”, adică având “perioade bune, după care perioade de pauză”.
“Și atunci, e destul de greu de tras o concluzie de aici, în afara faptului că avem o volatilitate foarte mare, însă, dacă tragem linie, aș zice că, chiar și în aceste condiții, 2024 nu va fi un an rău.
Practic, piața de leasing operațional vine după un 2023 destul de bun. Piața a ajuns la finalul anului trecut undeva la 90.000 de unități, o creștere de circa 12% față de 2023. Încă n-avem cifrele, evident, pe 2024, dar mă aștept să avem o creștere, undeva la o cifră chiar și anul acesta”, mai spune Bogdan Speteanu.
De altfel, adaugă el, leasingul operațional este o soluție mai puțin cunoscută în România, fiind foarte bine dezvoltată în general la companiile mari, care au flote mari de mașini și ușor-ușor produsul devine mai cunoscut și în zona de IMM-uri.
“Noi chiar încercăm să o ducem în zona de microîntreprinderi, PFA-uri, chiar și persoane fizice”, subliniază el.
Leasingul operațional înseamnă practic o soluție de mobilitate de închiriere pe termen mediu și lung.
“Practic, este exact ca și cum ai mașina personală. Marea diferență este că nu este a ta. Dar ai mult mai multă flexibilitate, în sensul că după o anumită perioadă de utilizare, o returnezi pentru a fi înlocuită cu alta nouă, deci nu mai ai acea durere de cap cu vânzarea mașinii.
Știm cu toții că cumpărarea unui autoturism este o experiență pozitivă, cel puțin din punct de vedere emoțional, însă, n-am auzit pe nimeni căruia să îi placă să vândă.
Și atunci, prin leasing operațional, folosești mașina atât cât ai nevoie, iar când nu mai ai nevoie o dai înapoi. Mai mult, poți avea și opțiunea de a cumpăra mașina la un moment dat dacă într-adevăr asta e ceea ce îți dorești”, precizează Bogdan Speteanu.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit.ro TV Educație cu Profit - Horia Gustă, președintele AAF: Un lucru foarte important atunci când te apuci să investești este să ai un țel. Investițiile pasive sunt foarte bune pentru cei care nu au timpLeasingul operațional este, totodată, și o soluție de optimizare a cash flow-ului unei firme.
“Până la urmă, fiecare business are o anumită activitate și, în general, nu este cea legată de mașini sau închiriere de mașini. Și atunci, noi spunem că nu are sens să blochezi bani în active care nu sunt producătoare de venit, iar în general mașina este un astfel de activ.
Din punctul nostru de vedere, acei bani pot fi folosiți mult mai bine pentru activitatea firmei, fie că vorbim de stocuri de marfă, de capital circulant.
Clar, dacă punem în balanță costul capitalului și acel cost de oportunitate, ce ai putea produce cu acei bani, ne dăm seama că achiziția unei mașini, fie cash, fie chiar achiziție prin alte soluții financiare, de cele mai multe ori nu este cea mai bună soluție pentru sănătatea financiară a firmei și a persoanei”, explică co-fondatorul Moov Leasing, un start-up care redefinește conceptul de mobilitate printr-o platformă digitală inovatoare ce oferă servicii integrate și flexibile.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit.ro TV Educație cu Profit - Horia Gustă, președintele AAF: Educația nu înseamnă reels-uri de 1-2 minute. Lucrurile importante și profunde se fac cu studiu și cu muncă, nu doar scrolând pe telefon la nesfârșitLeasingul operațional, adaugp el, este încă la început pe piața locală, mai ales că în rândul consumatorilor încă primează acea mentalitate “de a fi proprietar”.
“Dar vedem schimbări. Sunt mai mulți vectori care ne împing acolo. Unul este cel tehnologic, deja mașinile sunt mai mult calculator decât mecanică. Și atunci, tehnologia te obligă practic la un număr de ani să schimbi mașina.
Al 2-lea aspect e cel social, demografic. Vedem bine că generațiile mai tinere, care vin din spate, nu mai au această tendință de acaparare. Este mai mult despre experiență și mai puțin despre a deține, fie că vorbim de mașină, casă sau alte obiecte, și atunci sunt mult mai deschiși.
Dacă vorbim de generația Z sau Millenials sunt mult mai deschiși la astfel de soluții de mobilitate și nu în ultimul rând aș zice și vectorul legal, legislativ. Vedem că sunt tot felul de legi care apar care ne împing să cumpărăm mașini mai puțin poluante și atunci devine costisitor la un moment dat să ai o mașină veche care probabil poluează mai mult”, mai spune Bogdan Speteanu.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit.ro TV Educație cu Profit – Daniela Maior, ARIR: De anul viitor ne-am propus să facem și un manual de bune practici / Adrian Codirlașu, CFA: Trebuie încurajată existența a cât mai multor rapoarte de analiză pentru că se creează publicitate graMoov Leasing a fost fondat de către Bogdan Speteanu și Mircea Dihel.
“Anul viitor noi îl vedem pozitiv, Noi spunem că va fi un an un an destul de bun pentru noi, ne-am prognozat o creștere destul de consistentă. În cazul nostru e și un efect de bază, pentru că noi suntem o companie tânără pe piață și atunci e mai ușor să crești când vii de jos și ești challenger”, precizează antreprenorul, care a lucrat timp de 20 de ani în cadrul BCR România, ocupând mai multe funcții de conducere, printre care și cea de Director General al BCR Leasing.