La fel ca multe alte instituții financiare, și Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) dezvoltă proiecte de educare financiară a populației, derulând în prezent două campanii în acest sens.
Una dintre campanii este dedicată podcast-urilor, iar cea de-a doua reprezintă o serie de 12 live-uri care au ca obiectiv principal informarea consumatorilor și educația financiară a acestora.
„Mâine va avea loc al doilea live din proiectul nostru, vor intra doi conciliatori CSALB în dialog online, în direct cu consumatorii de servicii financiare. Practic, oamenii pot intra pe Facebook, LinkedIn, Youtube, lasă întrebările lor, iar conciliatorii le răspund în direct. Majoritatea dintre conciliatori sunt și avocați, adică ei au și expertiza asta la bară în instanță. Avem conciliatorul cu cele mai multe dosare soluționate mâine. Așadar, cine intră poate găsi cel mai experimentat conciliator”, spune, la emisiunea Educație cu Profit de la PROFIT NEWS TV, Cătălin Bălan, specialist PR în cadrul CSALB.
În ceea ce privește nivelul de educație financiară din România, Cătălin Bălan afirmă că, „față de criza din 2008-2009, există clar o evoluție a modului în care consumatorul se raportează la propriile finanțe”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Consumatorul se educă. E și o chestie cool în ziua de astăzi să fii educat financiar, adică să iei deciziile cele mai bune pentru că e vorba de banii tăi, resursele tale pentru care muncești și oamenii vor să-și împartă resursele într-un mod cât mai eficient. Mie mi se pare și că deja oamenii pun întrebări mai pertinente, înțeleg ce face CSALB, înțeleg avantajele concilierii.
Și atunci când redactează cererea o fac într-un timp mai scurt, cererea e mult mai bine țintită, în sensul că oamenii își descriu mai bine situația cu care se confruntă și ce anume ar dori de la bănci. Deja oamenii încep să se obișnuiască cu a avea un contract, cu al schimba dacă ceva nu funcționează, a încerca să-l negocieze”, spune acesta.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - Paul Dumitru, ASF: Foarte puțini români se gândesc la pensie de devreme. Educația financiară trebuie acceleratăÎnființată în 2016, ca urmare a transpunerii unei directive europene în legislația din România, CSALB reprezintă o alternativă la calea clasică (n.red. în instanță) de rezolvare a litigiilor în domeniul financiar-bancar, între consumatori și bănci sau IFN-uri.
„Este o soluție amiabilă, la care se ajunge prin compromis, prin dialog. Conciliatorii CSALB intermediază acest dialog, adică oamenii nu discută direct cu băncile, ci conciliatorii și tot ei sunt cei care propun la final o soluție, după diferite runde de negocieri.
Sunt negocieri care durează o zi, dar și care durează mai mult decât termenul legal, de 90 de zile, care poate fi depășit dacă sunt foarte complicate.
Conciliatorul mediază relația, propune o soluție, care poate fi sau nu acceptată de cele două părți sau una dintre cele doua părți poate să o refuze, situație în care se încheie această negociere, care e considerată eșuată și atunci rămâne calea instanței”, explică Cătălin Bălan.
Consumatorii nu plătesc nimic pentru tot acest proces, de la completarea cererii și până la negocierea propriu zisă.
„Un conciliator poate fi refuzat de către părți. Există un sistem informatic prin care se înregistrează aceste cereri, în situația în care banca sau IFN-ul acceptă intrarea în negoicere este selectat conciliatorul automat de sistem, iar dacă există un consumator care nu vrea un anumit conciliator atunci se reia alegerea conciliatorilor. Nu toate cererile intră în negociere. Banca își dă acordul dacă intră sau nu în negociere, i se răspunde consumatorului și abia apoi, după acordul băncii, este desemnat un conciliator”, precizează el.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - Horia Gustă, președinte AAF: Trebuie să depășim faza de economisire și să trecem la a avea un plan de acțiune pentru a investi banii. Nu putem face întotdeauna după urecheConciliatorii CSALB sunt experți atât în domeniu juridic, cât și financiar-bancar, având minim 10 de activitatea profesională în aceste domenii.
„Deci expertiza lor este foarte bogată. Sunt foști profesori universitari, foști judecători la Înalta Curte de Casație și Justiție, avocați care au businessurile lor. Expertiza lor nu prea lasă loc de îndoială”, afirmă acesta.
În primul trimestru al anului, CSALB a depășit 1.000 de cereri de soluționare, dintre care aproximativ 250 sunt acceptate de bănci și IFN-uri pentru negociere, 50 sunt în analiză, iar alte circa 150 au fost soluționate amiabil.
„Cifrele pentru anul ăsta sunt cele mai mari trimestrial raportat la toată activitatea CSALB. În fiecare an au existat creșteri atât pentru numărul de cereri, cât și la numărul de dosare. La început băncile nu prea aveau încredere în acest centru, nu erau obișnuite cu concilierea, erau nesigure și reticente. 80% din cererile sosite în anii 2016-2017 erau clasate de bănci, erau respinse. Anul trecut, cererile clasate din motive nejustificate, au ajuns la sub 5%. E o diferență uriașă la cum se raportează acum băncile la acest organism de conciliere”, punctează Cătălin Bălan.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - George Tuță, deputat PNL, inițiatorul legii Ziua educației financiare: Este un început de politică consistentă în zona incluziunii financiare, care are ca obiectiv creșterea bunăstării cetățenilorTot anul trecut, circa 91% din toate negocierile s-au încheiat cu împăcarea părților.
„O altă categorie interesantă de cazuri sunt cele venite din instanță. Practic litigiul din instanță s-a stins și s-a rezolvat la CSALB. În 2021, 2022 și în primele trei luni din 2023 avem peste 280 de cazuri de procese care au încetat în instanță și s-au soluționat în cadrul CSALB. 90% din cereri vizează contracte de credit”, adaugă acesta.