ING Bank România, a patra cea mai mare bancă locală după valoarea activelor (59,3 miliarde de lei), a lansat, recent, campania „Banking și mai și pentru afacerile mici și mijlocii”, ce are scopul de a îmbunătăți relația băncii cu clienții antreprenori.
„Campania „Banking și mai și” face parte din filozofia ING. ING este alături de antreprenorul român încă de la primele lui faze până la momentul în care devine o afacere matură. De fapt, ducem filozofia relației pe etape pentru că nevoile unui antreprenor la început de drum sunt aceleași ca ale unui antreprenor care deja are o afacere matură.
Cu acest „Banking și mai și” am încercat să îmbunătățim tot ceea ce înseamnă modul în care o bancă tratează relația cu acești antreprenori. Am observat în ultima perioadă, în sens pozitiv, că pretențiile antreprenorilor de la o bancă, sunt din ce în ce mai sofisticate. Inițial ni s-a părut greu, după care ne-am dat seama că este o provocare care ne face să fim mai buni și am vrut să vedem ce profil de antreprenori avem și cum să-i abordăm diferit în funcție de profilul lor”, spune, la emisiunea Educație cu Profit de la PROFIT NEWS TV, Delia Olteanu, Manager segment IMM, divizia Business Banking, ING Bank România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Împreună cu Impact Hub și Bravva Angels, ING Bank România a realizat un studiu pentru a vedea cum arată profilul antreprenorilor din categoria IMM și care sunt nevoile acestora.
„Primul dintre lucrurile importante este că peste 50% dintre antreprenorii români sunt acționari mici. Ce ne arată nouă asta este această dorință de a fi autonomi și de a-și spune cuvântul. Al doilea lucru pe care l-am aflat este că antreprenoriatul în România e din ce în ce mai axat și pe segmentele de tineri. 47% dintre antreprenori au fost între 35 și 44 de ani și 29% între 24 și 35 de ani.
Deci, per total, aproape 75% dintre antreprenorii din România au vârste de până la 44 de ani. Asta înseamnă că trebuie să ne adaptăm limbajul pe care noi ca bancă îl folosim, nevoile pe care să le adresăm, iar modul în care le spunem trebuie profilate și pe vârstă și pe tipologii de genul acesta”, mai spune Delia Olteanu.
Sondajul mai relevă și faptul că 44% dintre IMM-urile din România au salariați.
„Profitabilitatea unei companii cu un număr de salariați cuprins între 1 și 10 este de 15%, deci sunt companii foarte profitabile, în timp ce companiile cu un număr de angajați de peste 500 au o profitabilitate de circa 4%. Lucrurile astea pentru noi au fost foarte importante pentru că trebuie să ne uităm diferit la o companie mică față de cum ne uităm la o companie matură”, precizează aceasta, adăugând că nu doar profilul antreprenorului contează, ci și cum arată compania din punct de vedere al cifrelor și al aspectelor legate de activitate.
„În partea calitativă am întrebat 354 de antreprenori diverse lucruri pe care nu le-am putut găsi în cifre. Una dintre întrebări a fost cât câștigă din businessul lor, cum percep finalitatea unui business. Și ce observat aici este că cei care au declarat că au venituri de peste 5.000 de euro lunar au vârste de peste de 35 de ani. E interesant pentru că și în funcție de venit pretențiile lor la o bancă sunt diferite”, afirmă ea.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Educație cu Profit – Marius Alexe, investitor, despre listarea Hidroelectrica: E o companie de avut în portofoliu pe termen lung. Fondurile de pensii aveau nevoie de această listare. Este o nebunie frumoasăTot potrivit sondajului, 85% dintre antreprenorii din categoria IMM au terminat facultatea și masterul. Însă, din punct de vedere al performanței în antreprenoriat, nivelul studiilor nu are niciun impact.
„Antreprenoriatul în România este fără apetit de risc ridicat. Se preferă businessurile stabile, în industrii de stat, cu investiții mici în tehnologie, cu inovații puține, dar cu predictibilitate. Deci, antreprenorul român, deși își dorește să facă antreprenoriat, apetitul pentru inovație și digitalizare este mai mic”, spune aceasta.
Relația dintre antreprenori și o bancă începe încă din primul moment al înființării unei afaceri, odată cu deschiderea unui cont bancar.
„Ce am observat este că, atunci când nu au experiență, antreprenorii vin la bancă pentru mai mult de un cont, pentru întrebări diverse, ceea ce pentru noi un lucru foarte valoros pentru că așa am învățat să construim niște ecosisteme unde ei să aibă acces la informație”, precizează Delia Olteanu.
Un ecosistem dedicat educării antreprenorilor este Startarium, lansat în anul 2016. Platforma adună în același loc tot ceea ce au nevoie să știe antreprenorii pentru înființarea unei afaceri, dar și creșterea acesteia. Peste 50.000 de antreprenorii au accesat platforma până în prezent.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit – Ileana Botez, președinte PWN România: Zona de middle management este dominată de doamne. În schimb, în zona de conducere și a consiliilor de administrație, numărul lor este mult mai micÎn parteneriat cu Romanian Business Leaders (RBL), ING Bank România a lansat și programul ScaleOut, acesta fiind destinat antreprenorilor cu o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro, cu ambiții de creștere la nivel național și regional.
„Aici organizăm evenimente în care le sunt prezentate antreprenorilor informații ce țin de creșterea businessului. Au participat peste 400 de antreprenori și vor continua să participe, iar 40 dintre cei selectați vor avea acces la programe de mentorat cu cei mai buni oameni de business din România. Dintre cei care au avut acces la mentorat 46% l-au considerat definitoriu pentru dezvoltarea businessului”, explică Delia Olteanu.
Despre sănătatea financiară a IMM-urilor, ea afirmă că este un context rar, nefiind încă o preocupare a antreprenorilor din acest segment.
„Este momentul ca antreprenorii să se uite și dincolo de cifra de afaceri. Atunci când el este preocupat doar de creșterea cifrei de afaceri, se uită mai puțin la cum arată ceilalți indicatori ai firmei. Nu e suficient să îi ajutăm să se uite la niște indicatori, ci trebuie să-i învățăm și ce înseamnă indicatorii respectivi. Credem că nu e o preocupare a antreprenorului”, explică aceasta.
ING Bank România este și una dintre cele mai competitive bănci locale privind digitalizarea. ING a fost prima bancă din România care a introdus pe piață patru pachete cu costuri lunare fixe: ING Fix Util, Online, Lei, Valută și Complet, în funcție de nevoile fiecărei afaceri.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Educație cu Profit - Alexandra Bontaș, specialist educație financiară, ASF: În momentul în care ai promisiuni că te fac miliardar peste noapte sau în termeni de o lună, hai să ne gândim puțin, că așa am fi o țară de miliardariÎn urmă cu un an, ING a lansat și aplicația ING SoftPOS, care transformă dispozitivul mobil Android într-un BOS, iar recent și-a îmbogățit portofoliul cu serviciul de Plăți Instant.
„70% dintre antreprenori accesează varianta mobilă, fac plăți, încasări. ING este cunoscută ca o bancă care are randament de digitalizare. Începând cu săptămâna trecută, antreprenorii își pot deschide conturi în 6 valute diferite de pe platforma ING Business.
Facem și finanțare digitală pentru antreprenori. Practic, vor putea în câteva minute să acceseze platforma ING Business pentru finanțare bancară, fără documente, fără niciun fel de efort. Deci și creditarea devine la fel de accesibilă. Ea a fost deja lansată, suntem la primii clienți”, mai spune aceasta.
„Ca un client să fie finanțabil trebuie ca indicatorii firmei să fie în industria în care el funcționează în medie sau peste medie”, adaugă ea.
De anul trecut, ING Bank a început să acorde și finanțări verzi IMM-urilor. În 2022, Banca a acordat companiilor mici și mijlocii finanțări verzi în valoare totală de 18 milioane de euro.
„Realitatea este că sustenabilitatea se întâmplă să fie o preocupare doar pentru companiile mari. Vrem să ducem ideea asta de sustenabilitate și către companiile mai mici. Suntem la început, dar asigurăm contextul în așa fel încât să devină apetisante și pentru companiile mai mici”, mai spune Delia Olteanu.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Educație cu Profit – Vlad Năstase, CEO Concilium Consulting: Aspectul operațional poate să facă diferența între un business foarte profitabil și unul care începe să arate semne de obosealăUn alt studiu realizat de Impact Hub și Bravva Angels pentru ING, relevă că, în mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, aproape la paritate cu bărbații
„26% din companiile din România au în acționariat 100% femei. Companiile conduse de femei 100% au cifre de afaceri mai mici (900.000 de euro) decât cele conduse de bărbați (1 milion de euro).
Dacă ne uităm la profitabilitate, rata medie de profit a unei companii condusă de femei este de 15%, iar cele conduse de bărbați e de 8,3%”, mai spune aceasta.
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,4 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări. Înființată în 1994, ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.