Investitorii de retail devin tot mai educați, orientați mai mult către investiții pe termen lung, semn că are loc o maturizare a pieței de capital locală și o înțelegere mai mare a volatilității acesteia, potrivit studiului anual realizat de Cornerstone Communications.
„Noi de doi ani facem anual un studiu, care este un mod de a măsura interesul investitorilor de retail, precum și tendințele în piață. Este primul demers făcut în piața de capital care targetează investitorii de retail și noi vrem ca acest studiu să fie un reper important în piață pentru a ajuta companiile, instituțiile din piața de capital, dar și investitorii să înțeleagă mai bine care este în momentul de față percepția investitorilor de retail, care din punctul meu de vedere este cel mai important actor al pieței de capital din România”, spune, la Maratonul de Educație Financiară de la PROFIT NEWS TV, Zuzanna Kurek, fondator Cornerstone Communications și manager relația cu investitorii.
Evenimentul a fost susținut de Asociația Administratorilor de Fonduri din Romania (AAF), Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Banca Transilvania, Bursa de Valori București, Cornerstone Communications, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB), Depozitarul Central, Garanti BBVA, SIF Muntenia, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), Revolut, XTB
În ultimul studiu, la care au participat 326 de investitori de retail activi pe BVB, compania Cornerstone Communications a realizat pentru prima dată și un profil al investitorului de retail român la Bursa de Valori București.
„Este un bărbat de 41 de ani, cu venituri foarte mari, în jur de 24.000 lei, care investește aproximativ 24% din venituri la bursă, are un portofoliu de aproximativ 500.000 de lei, care de asemenea investește pe termen mediu, de 20 de luni, un semnal foarte bun. Vedem că în a doua ediție a studiului a existat o schimbare mare față de prima ediție, în care 60% dintre investitori au spus că investesc pe termen mai scurt decât un an.
A fost finalul anului 2021 când am efectuat prima ediție a studiului, contextul a fost total diferit, lumea a arătat total diferit, dar faptul că acum 60% investesc pe termen de doi ani sau mai lung este din punctul meu de vedere un aspect foarte bun, înseamnă și un pic de maturizare a pieței, înțelegerea volatilității care există în piață și faptul că cele mai bune investiții sunt cele pe termen lung”, mai spune aceasta.
Ce s-a schimbat față de prima ediție a studiului realizat de Cornerstone Communications este că investitorii au mai multe companii antreprenoriale listate pe piața AeRO în portofoliu.
„Ceea ce este un semnal foarte bun pentru că pe piața AeRO avem companii dinamice. Aceste companii din punctul meu de vedere comunică și au o preocupare mult mai mare față de investitorii de retail, ceea ce înseamnă că, de fapt, comunicarea și relația cu investitorii dă roade și investitorii sunt mult mai predispuși să investească în companii mici.
Pe de altă parte riscul este și mai mare pe piața AeRO. Dacă ne uităm la ultimii ani au fost plasamente pe piața AeRO de succes, dar și foarte multe companii care nu au livrat rezultatele. Eu nu recomand investiții pe piața AeRO pentru începători”, explică Zuzanna Kurek.
Ea adaugă că dacă listarea Hidroelectrica programată pentru anul acesta se va întâmpla, există o probabilitate foarte mare ca piața din România să fie reclasificată ca piață emergentă, ceea ce va însemna o efervescență foarte mare la BVB.
„Vor fi foarte mulți investitori instituționali care vor investi în Hidroelectrica, dar și în alte companii listate la BVB, în principal în cele incluse în indicele BET. Dacă se întâmplă acest eveniment mamut pentru piața de capital din România cred că anul va arăta foarte bine. Dacă nu se întâmplă, trebuie să ne uităm foarte critic la piața de capital pentru că lichiditatea de la începutul anului a scăzut foarte mult. Toată lumea așteaptă pentru Hidroelectrica, ceea ce a mâncat foarte multă lichiditate și sunt din păcate companii unde volatilitatea a crescut”, afirmă fondatoarea Cornerstone Communications.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Maratonul de Educație Financiară - Ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja: Cetățeni mai educați financiar, nu doctori în macroeconomie, înseamnă o alocare mai bună a resurselor bugetare și decizii informate la votÎn pofida contextului actual dificil, potrivit acesteia, investitorii români sunt destul de optimiști în ceea ce privește performanța companiilor la bursă.
„Problematic este că, în momentul de față, mulți investitori se îndreaptă către instrumente cu venit fix, care într-adevăr poate în context actual pot fi un mod de a începe investițiile la bursă. Însă, problema este că nu există această conversie, de la investitorii care investesc în instrumente cu venit fix către bursă. Ne lipsește educația financiară. Eu nu cred în campanii de marketing pentru un subiect atât de important cum sunt banii oamenilor și cred că avem nevoie de o reformă structurală în ceea ce privește educația financiară”, subliniază Kurek.