Guvernul ar urma să desfășoare în 2025, până la finele anului, o reformă a administrării sistemului de impozite și taxe, bazată pe introducerea unor sisteme precum eFactura, e-TVA, e-Proprietate, e-Transport, e-Casedemarcatfiscale, e-DU, pe module de analiză a datelor, precum modulul CARUSEL inclusiv pentru achiziții intracomunitare suplimentare, modulul indicatorilor de risc fiscal INDFISC, modulul specific pentru e-transport TRANSPRISC, modulul specific caselor de marcat fiscale COMRISC, modulul specific pentru identificarea impozitelor și taxelor care mai pot fi stabilite suplimentar prin inspecții fiscale RORISC, precum și pe actualizarea sistemului de eșalonare la plată, modernizarea instrumentelor de colectare și plată, îmbunătățirea/modernizarea sistemului de poprire și de sechestrare a bunurilor, prevede planul fiscal pe șapte ani pregătit de către Guvern pentru a fi trimis Comisiei Europene.
O componentă importantă a acestei reforme a administrării fiscale va fi și actualizarea legislației specifice insolvenței având ca obiectiv reducerea gap-ului de TVA, respectiv prin crearea cadrului legal de atragere a răspunderii pentru administratorii legali care prin modul de administrare introduc în mod voit în insolvență IMM - urile care datorează impozite și taxe și apoi în faliment IMM-urile care au raportul dintre datorii față de buget și activul total mai mari de 50%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Planul fiscal a fost publicat astăzi de către Ministerul Finanțelor și urmează să fie trimis Comisiei Europene în primele zile ale săptămânii următoare.
Profit.ro a scris săptămâna trecută despre măsurile din acest plan, care include măsuri prevăzute de trei jaloane din PNRR, respectiv reducerea ariei de aplicabilitate a regimului microîntreprinderilor, reforma fiscală (vizând în principal eliminarea regimurilor favorabile de taxare și a facilităților), precum și reforma impozitării proprietății.
Reforma administrării sistemului de impozite și taxe din România este esențială în contextul în care țara se confruntă cu decalaje fiscale ridicate la toate categoriile de impozite, cum ar fi impozitul pe venit, contribuțiile sociale, impozitul pe profit și TVA. Această problemă afectează direct capacitatea statului de a finanța serviciile publice și proiectele de dezvoltare, limitând totodată stabilitatea financiară și economică a țării. Cauzele acestor decalaje fiscale sunt multiple și pot fi identificați câțiva factori majori care contribuie la nivelul scăzut de conformare fiscală:
1) economie informală extinsă: un procent semnificativ din economia României funcționează informal, fără înregistrarea veniturilor și fără plata taxelor și impozitelor corespunzătoare, ceea ce contribuie la pierderi masive în veniturile fiscale;
2) eficiența scăzută a ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală): administrația fiscală suferă de o infrastructură IT depășită, procese birocratice ineficiente și resurse umane limitate, lucru care face dificilă colectarea și gestionarea eficientă a impozitelor și taxelor, dar și combaterea evaziunii fiscale;
3) comportamentul contribuabililor: nivelul de conformare voluntară la plata taxelor este relativ scăzut, mulți contribuabili alegând să evite sau să minimizeze impozitele prin diverse mijloace legale sau ilegale, lucru facilitat de percepția că statul administrează ineficient veniturile publice;
4) nivel ridicat al fraudei la TVA: TVA-ul este una dintre principalele surse de venituri fiscale pentru stat, însă România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate ale fraudei de TVA din Uniunea Europeană, fapt care afectează nu doar colectarea veniturilor, ci și competitivitatea economică a țării.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Planul fiscal al Guvernului - Revizuirea ratelor de impozitare pentru impozit pe profit, impozitul pe venit/contribuțiile sociale, taxa pe valoarea adăugată, accize și impozitarea ecologică, impozite și taxe localeObiectivele reformei
Pentru a obține un impact bugetar de 0,50% din PIB, reforma are la bază următoarele obiective:
a) Implementarea proiectelor de digitalizare și actualizarea legislației specifice acestora: eFactura, e-TVA, e-Proprietate, e-Transport, e-Casedemarcatfiscale, e-DU pentru a asigura modernizarea sistemului fiscal și a dispune de informațiile necesare pentru combaterea evaziunii fiscale respectiv pentru a reduce gap-ul de impozite și taxe;
b) reducerea gap-ului de impozite și taxe inclusiv din achizițiile intracomunitare: acest obiectiv are la bază operaționalizarea modulelor specifice pentru reducerea gap-ului de impozite și taxe precum: modulul CARUSEL inclusiv pentru achiziții intracomunitare suplimentare, modulul indicatorilor de risc fiscal INDFISC, modulul specific pentru e-transport: TRANSPRISC, modulul specific caselor de marcat fiscale COMRISC, precum și modulul specific pentru identificarea impozitelor și taxelor care mai pot fi stabilite suplimentar prin inspecții fiscale RORISC;
c) îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor prin actualizarea sistemului de eșalonare la plată, modernizarea instrumentelor de colectare și plată, îmbunătățirea/modernizarea sistemului de poprire și de sechestrare a bunurilor mobile și imobile, modernizarea sistemului de valorificare a bunurilor supuse executării silite precum și actualizarea corespunzătoare a Codului de Procedură Fiscală;
d) actualizarea legislației specifice insolvenței având ca obiectiv reducerea gap-ului de TVA, respectiv prin crearea cadrului legal de atragere a răspunderii pentru administratorii legali care prin modul de administrare introduc în mod voit în insolvență IMM - urile care datorează impozite și taxe și apoi în faliment IMM-urile care au raportul dintre datorii față de buget și activul total mai mari de 50%.
e) Formarea și operaționalizarea unei structuri de specialitate pentru asigurarea modelării statistice și econometrice a datelor, cuantificarea gap-ului de impozite și taxe și implementarea altor activități specifice pentru a asigura consolidarea capacității administrative a ANAF în combaterea evaziunii fiscale și îmbunătățirea capacității de colectare a impozitelor și taxelor, precum și pentru furnizarea rezultatelor obținute către structura de specialitate de la nivelul ANAF, în vederea realizării analizei de risc și încadrării contribuabililor în clase de risc. Participarea la cursuri de specialitate a personalului din cadrul departamentului cu sprijinul Băncii Mondiale/OECD.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ România, împovărată de datorii - Statul va ajunge să plătească dobânzi de aproape 100 miliarde lei pe an. Datoria va trece în premieră o bornăEtapele necesare realizării reformei
Pentru a implementa reforma administrării sistemului de impozite și taxe vor fi parcurse următoarele etape:
Etapa I
Analizarea legislației actuale privind proiectele de digitalizare, sistemului de colectare a impozitelor și taxelor, a legislației privind insolvența și a posibilității de îmbunătățire a acesteia.
Termen: T1 2025.
Etapa II
Elaborarea analizei de business și operaționalizarea modulelor antifraudă: modulul CARUSEL inclusiv pentru achiziții intracomunitare suplimentare, modulul indicatorilor de risc fiscal INDFISC, modulul specific pentru e-transport TRANSPRISC, modulul specific caselor de marcat fiscale COMRISC precum și modulul specific pentru identificarea impozitelor și taxelor care mai pot fi stabilite suplimentar prin inspecții fiscale RORISC.
Termen: T3 2025.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cu ochii pe modelul de la bere. Accizele la băuturile spirtoase pot primi un calendar de creștere, în locul actualului procedeu de majorare în funcție de inflație - surseEtapa III
Înființarea și operaționalizarea unei structuri specializate în cadrul ANAF pentru a realiza modele statistice și econometrice de analiză a datelor, cuantificarea gap-ului de impozite și taxe, analize statistice și alte categorii de activități specifice formată din: specialiști în IT, statisticieni, analiști financiari și alte categorii de specialiști necesari pentru punerea în aplicare a obiectivelor reformei;
Dezvoltarea structurii de specialitate existente în cadrul ANAF pentru a realiza analize de risc, prin atragerea de personal specializat, respectiv analiști de date.
Termen: T3 2025
Etapa IV
Consultarea mediului de afaceri și dezbaterea publică asupra legislației privind proiectele de digitalizare, legislației privind sistemul de colectare a impozitelor și taxelor și a legislației privind insolvența.
Termen: T3 2025.
Etapa V
Intrarea în vigoare a legislației privind proiectele de digitalizare, modificarea Codului de Procedură Fiscală precum și a legislației privind insolvența.
Termen: T4 2025