Modificare avizată la Legea contabilității: Angajatorii scapă de o corvoadă

Modificare avizată la Legea contabilității: Angajatorii scapă de o corvoadă
scris 21 mar 2022

Angajatorii vor scăpa, în anumite condiții, de obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani, așa cum prevede Legea contabilității în prezent, conform unui proiect legislativ adoptat deja de Senat și care mai trebuie doar dezbătut de Camera Deputaților, conform datelor Profit.ro.

Soluțiile GRENKE vă oferă libertatea de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta și implementa ideile creative. Interviu cu Liviu Bănulescu, Managing Director GRENKE România CITEȘTE ȘI Soluțiile GRENKE vă oferă libertatea de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta și implementa ideile creative. Interviu cu Liviu Bănulescu, Managing Director GRENKE România
Urmărește-ne și pe Google News

De ce este important: În prezent, Legea contabilității prevede că registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva angajatorilor timp de 10 ani, cu excepția statelor de salarii, care se păstrează timp de 50 de ani.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Un proiect legislativ, inițiat de USR, dar susținut și de liberali, a fost adoptat acum de senatori și stabilește reducerea drastică a termenului obligatoriu de arhivare a statelor de salarii, în măsura în care angajatorul a declarat impozitul reținut la sursă sau obligațiile de plată a contribuțiilor sociale.

Studiu EY România: 78% dintre Directorii Financiari din România consideră că se vor implica mai mult în dezvoltarea și executarea strategiilor de business în următorii trei ani CITEȘTE ȘI Studiu EY România: 78% dintre Directorii Financiari din România consideră că se vor implica mai mult în dezvoltarea și executarea strategiilor de business în următorii trei ani

Autorii arată că după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri fînanciar- fîscale, a dispărut obligativitatea fişelor fiscale, iar angajatul primeşte, la cerere, din partea angajatorului, o adeverinţă privind veniturile realizate, precum şi impozitul reţinut. Totodată, prin intermediul Spaţiului Virtual Privat (SPV) pus la dispoziţie de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), începând cu anul 2011, angajatul poate solicita adeverinţa privind veniturile realizate în sistem electronic, fără a mai fi necesară vreo solicitare adresată angajatorului.

”Practic, începând cu anul 2011, angajatul poate avea acces la datele privind veniturile realizate prin simpla accesare a platformei SPV pusă la dispoziţie de către ANAF”, arată inițiatorii proiectului.

Aceștia mai arată că obligativitatea arhivării statelor de salarii pentru o perioadă de 50 de ani  nu se justifică nici în condiţiile în care termenele de prescripţie a răspunderii penale pentru infracţiunile economice/financiare sunt mult mai reduse, respectiv între 3 și 15 ani.

eMAG, Banca Transilvania, Mobexpert și Mastercard donează produse în valoare de 1,1 milioane de lei pentru refugiații ucraineni CITEȘTE ȘI eMAG, Banca Transilvania, Mobexpert și Mastercard donează produse în valoare de 1,1 milioane de lei pentru refugiații ucraineni

Inițial proiectul prevedea completarea Legii contabilității cu un nou alineat, potrivit căruia ”statele de salarii emise după intrarea în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, pentru care angajatorul are obligaţia de a depune Formularul 205 - Declaraţia informativă privind impozitul reţinut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale, se păstrează timp de 5 ani”, față de 50 de ani prevăzuți în prezent.

Consiliul Legislativ a transmis Parlamentului, în avizul favorabil emis la proiect, observația că documentele arhivate potrivit actualei obligații de păstrare a acestora pentru o perioadă de 50 de ani au și un caracter probator în numeroase litigii ce au ca obiect drepturi de pensie izvorâte din drepturi salariale sau de natură salarială, cu o vechime considerabilă, ce excede termenelor de înființare și administrare a unor platforme de arhivare electronică deținute și administrate de unele instituții ale statului în prezent.

Astfel, senatorii au ținut în comisii cont de această recomandare de a completa propunerea legislativă cu prevederi suficiente care să reglementeze accesul la justiție a eventualelor solicitări ale persoanelor fizice ce urmăresc fundamentarea propriilor apărări cu ocazia realizării propriilor drepturi, de natură salarială sau izvorâte din pensii, și care exced normelor privind eventualitatea atragerii răspunderii penale, contravenționale sau stabilirea vinovăției, pentru infracțiunile economic-financiare în legătură cu activitatea unei societăți.

ASUS ExpertBook B7 Flip: muncești fără limitări, de oriunde CITEȘTE ȘI ASUS ExpertBook B7 Flip: muncești fără limitări, de oriunde

Prin urmare, forma adoptată de Senat a proiectului stabilește că: ”Începând cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligaţia legală de a depune declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se păstrează timp de 5 ani”.

Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie adoptat de Camera Deputaților și promulgat de șeful statului.  

 

viewscnt
Afla mai multe despre
contabilitate
lege
arhivare
state
salariu
modificare
proiect