Formalitățile pentru constituirea unei societăți și înregistrarea unei sucursale vor putea fi derulate integral online, prin utilizarea mijloacelor de identiflcare electronică și a mijloacelor electronice de comunicare, prevede un proiect legislativ de modificare a condițiilor de înregistrare în Registrul Comerțului, adoptat de Senat. De asemenea, procedura de înregistrare ar urma să permită depunerea de documente în format electronic, iar veriflcarea îndeplinirii condțiilor legale se va realiza prin comunicarea între autorități, prevede proiectul prezentat anterior de Profit.ro.
De ce este important: Valorificarea instrumentelor și proceselor digitale cu ocazia înființării societăților și pe tot parcursul funcționării acestora sunt prevăzute în Directiva (UE) 2019/1151 a Parlamentului European si a Consiliului în ceea ce privește utilizarea instrumentulelor și a proceselor digitale în contextul dreptului societăților.
Ca urmare a termenului de 1 august 2021 stabilit pentru transpunerea directivei, se arată în expunerea de motive a proiectului, sunt reglementate noi condiții de înregistrare la registrul comertului prevede preluarea acestor principii, în sensul simplificării formalităților și reducerii sarcinilor administrative, pentru a începe o activitate economică mai rapid și mai eficient.
”Procedura de parcurs potrivit legislației în vigoare prezintă unele inconsecvențe atât raportate la formalităție de înregistrare a societăților, cât și la autoritatea de decizie a înființării/înregistrării de mențiuni. Astfel, rolul judecătorului nu este unul exclusiv judiciar, o serie de atribuții fiind mai degrabă de natură administrativă, cum ar fl veriflcarea actelor depuse în susținerea cererilor. Totodată, înscrierea unei asociații, fundații precum și înscrierea mențiunilor durează excesiv de mult”, sunt argumente care motivează proiectul.
Modificări avizate
- Crearea cadrului legal prin care formalitățile pentru constituirea unei societăți și înregistrarea unei sucursale se pot derula integral online, prin utilizarea mijloacelor de identiflcare electronică și a mijloacelor electronice de comunicare.
- Simplificarea procedurii de înregistrare in registrul comerțului pentru a permite depunerea de documente în format electronic, veriflcarea îndeplinirii condțiilor prevăzute de lege realizându-se prin comunicarea între autorități și utilizarea informațiilor/documentelor aflate deja la dispoziția acestora.
CITEȘTE ȘI Surse: Guvernul adoptă în scurt timp OUG care introduce analiza înainte de sesizarea penală în cazul firmelor care nu pot achita impozite și contribuții cu reținere la sursă nici după 60 de zile de la scadență- Reglementarea procedurii de înregistrare în registrul comerțului în baza controlului de legalitate, realizat de registratorul comercial.
- Reglementarea statutului registratorului comercial - personal de specialitate juridică din cadrul Registrului Comerțului învestit să realizeze serviciul public al controlului de legalitate prealabil înregistrării în registru; registratorul soluționează, prin încheiere, cererile de inregistrare.
- Reglementarea accesului online la informațiile privind societățile europene, inclusiv la informațiile privind societățile înregistrate în alte state membre ale Uniunii Europene și, pentru a îmbunătăți accesibilitatea serviciului public al Registrului Comerțului, asigurarea disponibilității de informații extinse și actualizate privind înființarea și funcționarea societăților.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Companiile de stat Romgaz și Nuclearelectrica, vitale pentru alimentarea cu energie electrică și gaze naturale a României - iertate de obligația de a da 90% din profit ca dividende. Producătorul de gaze, amânat la plată de marii furnizori- Degrevarea judecătorilor de sarcinile ce exced activității judiciare în ceea ce privește organizațiile cu scop nepatrimonial care funcționează conform Ordonanței nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, înscrierea lor și înscrierea mențiunilor obligatorii legate de modificări de orice fel lichidare putând fi preluate de registratorii comerciali.
- Asigurarea de proceduri unitare pentru înregistrarea persoanelor juridice, a persoanelor fizice care desfășoară activități economice și a organizațiilor fără scop lucrativ, pentru evidența acestora și înregistrarea de mențiuni.
Proiectul mai trebuie dezbătut în Camera Deputaților, care va avea votul final asupra proiectului.