Ministerul Finanțelor se așteaptă ca prețul caselor de marcat cu jurnal electronic să fie cam cu 30% mai mare decât cel al caselor de marcat cu rolă de hârtie, comercializate în prezent. Costurile ar urma să fie recuperate treptat, întrucât firmele vor scăpa de nevoia de a cumpăra role de hârtie, de costurile cu depozitarea acestora după utilizare și de cheltuielile cauzate de asigurarea tot mai dificilă a pieselor de schimb. Trebuie notat, însă, că în prezent nicio firmă nu a primit încă de la Ministerul Finanțelor avizul final pentru a putea comercializa case de marcat și imprimante fiscale, însă 5 firme au deja autorizarea tehnică a echipamentelor și vor avea, probabil, și acordul Finanțelor pentru vânzare zilele următoare.
"În prezent, prețurile aparatelor de marcat electronice fiscale variază între 100 și 500 de euro (în funcție de complexitatea acestora), iar prețurile aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic ar putea fi cu aproximativ 30% mai mari față de cele practicate în prezent", estimează Ministerul Finanțelor.
Producătorii și importatorii afirmă că prețurile vor varia în funcție de complexitatea noilor case de marcat, dar nu vor fi exagerate. În cazul celor mai performante echipamente, considerate vârf de gamă, prețurile ar putea, însă, fi și duble față de cele practicate acum pe piață.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit informațiilor disponibile la momentul redactării acestui articol, un număr de cinci firme (importatori și producători) au obținut autorizația tehnică și așteaptă în următoarea perioadă să primească și autorizația de distribuție de la o comisie a Ministerului Finanțelor, ultima aprobare necesară înainte de a putea începe efectiv să vândă.
Pentru a intra pe piața din România cu noile case de marcat, firmele importatoare trebuie să obțină următoarele:
1. Avizul tehnic favorabil pentru fiecare model de casă de marcat, eliberat de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare în Informatică - ICI
2. Faza următoare este obținerea autorizației de distribuție, eliberată de o comisie specială din Ministerul Finanțelor
Apoi urmează înregistrarea unităților pe care distribuitorul autorizat (importatorul sau producătorul respectivelor case de marcat) le-a acreditat pentru distribuție și/sau service.
Termenul pentru implementarea noilor case de marcat a fost amânat până acum de patru ori, în perioada 2015-2017. În prezent, legislația prevede că firmele din categoria contribuabililor mari și mijlocii să fie dotate cu noile echipamente de la 1 iunie, iar cei din categoria contribuabililor mici de la 1 august.
Cele mai multe firme care trebuie să se doteze până la 1 iunie cu echipamente fiscale noi vor avea nevoie de imprimante fiscale, iar o parte mai redusă de case de marcat. Și în cazul imprimantelor fiscale, situația este la fel în ceea ce privește avizul pentru distribuție în România. Nu au aviz nici firmele care comercializează case de marcat și nici cele care comercializează imprimante fiscale.
Chiar dacă firmele vor putea să cumpere case de marcat/imprimante fiscale pentru a respecta termenul de 1 iunie, este foarte dificil că acestea să devină operaționale până la momentul respectiv. Firmele care vând case de marcat sunt obișnuite cu un volum de lucru normal și nu au personal suficient pentru a face față unei cereri atât de mari într-un timp atât de scurt.
În plus, nici ANAF nu are personal suficient la ghișee pentru a procesa solicitările pentru înregistrarea fiscală, într-un timp atât de scurt, a noilor case de marcat.