Deficitul bugetar în termeni ESA (standardul la nivelul UE) se va situa pentru 2024 peste nivelul de 7,9% prevăzut în planul fiscal pe șapte ani agreat cu Comisia Europeană (CE). Potrivit informațiilor Profit.ro, în contextul în care deficitul în termeni cash (standard intern) este estimat la circa 8,9% din PIB pentru 2024, cel în termeni ESA ar ajunge în jurul a 8,4%.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important Planul fiscal prevede că anul următor România trebuie să scadă deficitul la 7%, doar că în loc să scadă de la 7,9%, cu o ajustare de 0,9 puncte procentuale, va trebui acum să scadă de la 8,4%, cu o ajustare mai amplă.
De asemenea interesant: Deficitul bugetar foarte ridicat din acest an este determinat de cheltuielile mari introduse de Guvern în cursul anului, fără să fie prevăzute în buget, și nu de colectare, care s-a desfășurat conform planului, au declarat surse pentru Profit.ro. În lipsa acestor cheltuieli suplimentare, din care mare parte au avut și miză electorală, deficitul bugetar s-ar fi putut situa mai aproape de nivelul de 5% stabilit inițial, iar măsurile care ar fi trebuit luate pentru corectarea în continuare a deficitului ar fi fost mai puțin dure.
ANAF și-a făcut planul de încasări în 2024, problema deficitului uriaș fiind una a cheltuielilor suplimentare de circa 70 de miliarde de lei introduse în cursul anului, în mare parte din motive electorale.
Acesta ar putea fi și unul dintre motivele pentru care Guvernul a optat să introducă de acum o serie de măsuri fiscale inclusiv pentru creșterea veniturilor, fără să mai aștepte, așa cum era prevăzut în planul fiscal cu CE, ca Banca Mondială să vină cu scenarii în primul trimestru din 2025, acestea să fie dezbătute cu partenerii sociali, iar măsuri de reformă fiscală să fie adoptate pe final de martie.
Potrivit informațiilor Profit.ro, deficitul ESA este mai redus decât cel cash, decalajul dintre cele două fiind estimat la nivelul Ministerului Finanțelor la circa 0,5 puncte procentuale. Astfel, un deficit cash de circa 8,9% din PIB ar presupune un deficit ESA în jurul a 8,4%.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Ordonanța trenuleț - Guvernul renunță la reducerea indemnizației pentru unele concedii medicale și schimbă acordarea subvenției pentru partide. Nu cresc unele indemnizații, cum sunt cele pentru persoane cu dizabilități și șomajLa accelerarea deficitului cash pe final de an au contribuit și plăți foarte mari ale autorităților locale chiar în ultimele zile ale anului.
Profit.ro a scris anterior că deficitul bugetar pentru primele 11 luni din acest an, perioada ianuarie-noiembrie 2024, a ajuns la 7,11% din PIB, circa 125,7 miliarde de lei. Acesta este o informație obținută pe surse. Ministerul Finanțelor nu a publicat încă execuția bugetară la 11 luni. Ținta în termeni cash pentru deficit a fost modifcată la 8,58% în decembrie, iar informațiile obținute pe surse acum sunt că Ministerul Finanțelor estimează deficitul pentru întreg anul 2024 la 8,9% din PIB.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE după 6 luni - Majorarea impozitului pe dividende, anunțată de Profit.ro și negată vehement de autorități, inclusă în ordonanța-trenulețANAF și-a făcut planul, problema au fost cheltuielile suplimentare introduse în cursul anului
Din informațiile Profit.ro, ANAF a realizat planul de colectare la buget pentru anul 2024, ceea ce arată că bugetul nu a avut o problemă de venituri în acest an, ci una de cheltuieli.
Fără cheltuielile suplimentare introduse în acest an, Guvernul ar fi putut avea un deficit mult mai redus, mai aproape de 5% anunțat la început de an.
Pe ce a dat Guvernul bani suplimentari în acest an
Bugetul a fost construit în 2024 cu un deficit inițial de 5% din PIB, nivel ce a fost revizuit ulterior în mai multe rânduri, pe măsură ce Guvernul, în contextul celor patru runde de alegeri din acest an, a cedat tot mai des presiunilor pentru creșterea cheltuielilor, cum au fost majorările salariale sau fondurile foarte mari pentru proiecte ale autorităților locale.
buget prevăzut a început 2024 | buget la final de 2024 | Acordat în 2024 peste buget inițial | |
cheltuieli de personal | 146,9 mld. lei | 164,5 mld. lei | +18,1 mld. lei |
asistența socială (pensii generale, pensii de serviciu, pensii speciale, compensare la energie) | 209,6 mld. lei | 222,7 mld. lei | +13,1 mld. lei |
cheltuieli cu bunuri și servicii (inclusiv sănătatea) | 81,2 mld. lei | 92,6 mld. lei | +11,4 mld. lei |
cheltuieli cu investiții (MDRAP, CNI, MT, MIPE) | 44,9 mld. lei | 64,1 mld. lei | +19,1 mld. lei |
subvenții (CFR-uri, Metrorex) | 13,7 mld. lei | 16,9 mld. lei | +3,2 mld. lei |
alte transferuri (CNI, CFR-uri, contribuție UE) | 30,2 mld. lei | 34,8 mld. lei | +4,5 mld. lei |
Total impact creșteri de cheltuieli adoptate în cursul anului 2024, fără să fie prevăzue inițial în buget | +69,4 mld. lei 3,9% din PIB |