Un proiect-pilot în cadrul căruia Antifrauda și Poliția au desfășurat controale comune în București-Ilfov pentru verificarea obligațiilor de înregistrare în sistemul eTransport, prin care sunt monitorizate în prezent transporturile de bunuri cu risc fiscal, a fost extins la nivel național, potrivit informațiilor Profit.ro. Unul dintre motivele acestei colaborări este capacitatea mult mai ridicată a Poliției de a verifica transportatorii în trafic.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Profit.ro organizează pe 9 noiembrie Gala anuală Povești cu Profit...made in Romania, în care sunt premiați manageri și companii românești
E-Transport, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal (legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte), a devenit obligatoriu de la 1 iulie 2022, dar sancțiunile au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023.
Verificările vizează anumite tipuri de bunuri (cele incluse pe lista de risc fiscal), dar și anumite zone, cum ar fi cele în care sunt exploatații de pietriș, zonele în care se tranzacționează cantități mari de legume și fructe sau în care au loc importuri.
CITEȘTE ȘI FOTO România rămâne ultima în UE la colectarea TVA. Studiu de caz România vs Polonia, Ungaria și alte țări care au înregistrat progreseUn alt aspect important - echipele Antifraudă, Poliție și Poliție Economică au libertate la nivelul fiecărui județ să-și stabilească obiective în funcție de zonele de risc și situația la nivel local.
Motivul pentru aceste acțiuni comune este capacitatea mult mai mare de control a Poliției.
Astfel, Poliția organizează frecvent filtre în trafic și, întrucât are autoritate în privința aplicării eTransport la fel ca ANAF/Antifraudă, ar putea derula și în regim propriu astfel de acțiuni.
Antifrauda vizează un sistem extins de camere de supraveghere și analiză de risc pentru eTransport
În timp ce astfel de controale ajută la combaterea evaziunii și creșterea conformării, Antifrauda vizează mai degrabă un sistem extins de camere video în trafic, din care să culeagă date pe care să le poată utiliza în baza analizelor proprii de risc.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV - VIDEO Interviu ministrul Finanțelor: Deficitul a urcat mai alert. Vom pune o piedică majoră primarilor care sparg, la final de an, miliarde de lei pe mobilier, deplasări, consultanțăAstfel, dezideratul celor de la Antifraudă este ca în scopul monitorizării transporturilor de bunuri cu risc fiscal să poată folosi sistemele de camere video pe care alte instituții le au sau le pregătesc, cum ar fi cel de monitorizare a folosirii rovignetei (eSigur) sau sistemul de camere video pentru SUMAL (monitorizarea trasabilității materialului lemnos), așteptat din 2025.
Sistemul eTransport
Categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat, monitorizate prin eTransport, sunt stabilite prin ordin de președinte ANAF.
Bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport
1. Legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare
2. Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni
3. Băuturi, lichide alcoolice și oțet
4. Sare; sulf; pământuri și pietre; ipsos, var și ciment
5. Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate
6. Îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate
7. Încălțăminte, ghetre și articole similare; părți ale acestor articole