Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) consideră că 2018 va fi anul exceselor funcționarilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) asupra contribuabililor pentru obținerea premiilor prevăzute de Ordonanța de Urgență nr. 116 publicată în Monitorul Oficial din 29 decembrie 2017.
Actul normativ prevede că, din acest an, ANAF, prin înființarea unei activități finanțate integral din venituri proprii, poate reține, ca venituri proprii, o cotă de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ-fiscale, procese-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală care au la bază sesizări ale ANAF, rămase definitive în sistemul căilor de atac, reprezentând: impozite, taxe și contribuții, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; obligații fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin încasare, compensare sau executare silită; valoarea sumelor încasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor ale ANAF; repararea prejudiciului material și sume confiscate prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală care au la bază sesizări ale ANAF, stinse prin încasare, valorificare sau executare silită, scrie News.ro.
”Ordonanța de Urgență nr. 116/2017 încalcă Legea nr. 2/2018 a bugetului de stat pe 2018, mărind și mai mult deficitul bugetar, în condițiile în care în buget sunt prevăzute creșteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalități și confiscări ca venituri bugetare, nu ca venituri proprii”, a declarat marți președintele Consiliului, Florin Jianu, într-o conferință de presă.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
CNIPMMR consideră că ordonanța respectivă va genera excese și abuzuri ale funcționarilor ANAF asupra contribuabililor pentrul obținerea premiilor, ”cu efecte dramatice în special asupra IMM-urilor, care nu dispun de resurse materiale, financiare și umane necesare să le permită susținerea unor contestații/procese îndelungate pentru anularea actelor de control, în condițiile în care recompensa funcționarilor nu este dublată și de răspunderea materială a acestora pentru actele de control anulate, nefiind asigurat un minim echilibru în acest domeniu”.
Oficialii Consiliului afirmă totodată că funcționarii care vor abuza de poziția lor, de cadrul legal neclar, de interpretări forțate în dorința de a acumula cât mai multe sume în fondul de premiere nu vor răspunde, Codul de procedură fiscală reglementând exclusiv răspunderea statului pentru prejudiciile create prin acte administrative nelegale, spre deosebire de vechiul Cod, în care răspundeau și funcționarii fiscali vinovați, potrivit regulilor de drept comun din contenciosul administrativ.
”Ordonanța de Urgență nr. 116/2017 va aduce o creștere semnificativă a numărului litigiilor fiscale, ca urmare a unei abordări și mai agresive a funcționarilor fiscali, alimentată de tentația firească a creșterilor salariale ce pot fi astfel obținute, inclusiv o creștere a sentimentului negativ pe care contribuabilii îl vor resimți acut din această perspectivă, în lipsa responsabilizării funcționarilor fiscali. Acest apetit crescut pentru stabilire de sume suplimentare pentru a obține venituri salariale mai mari nu poate fi stăvilit pe deplin de judecători prin anularea actelor întocmite de către organele fiscal, raportat la lipsa unor instanțe specializate, la incapacitatea contribuabilului de a susține financiar litigiul, la legislația neclară”, adaugă reprezentanții patronatului.
CNIPMMR solicită Parlamentului luarea în considerare a poziției sale și neaprobarea Ordonanței de Urgență nr. 116/2017, ”care are carențe structurale și conceptuale majore, încălcând Constituția și principiile fiscal-bugetare și care va avea un impact negativ semnificativ asupra contribuabililor onești, în special asupra IMM-urilor”.
De asemenea, pentru acest an CNIPMMR solicită implementarea princiipilor din Legea prevenirii precum și atragerea de investiții și creșterea absorției fondurilor europene.
CNIPMMR a efectuat totodată o analiză a gradului de implementare a măsurilor de spijinire a antreprenoriatului și al IMM-urilor în special, care trebuiau implementate de catre guvern, în cursul anului 2017.
Reprezentanții patronatului spun că din totalul de 16 măsuri identificate cu impact privind antreprenoriatul și mediul de afaceri IMM-urile, doar nouă au fost transpuse în practică, total sau parțial.
În plus, CNIPMMR susține necesitatea implementării măsurilor din Programul de guvernare 2017-2020, astfel încât întreprinderile mici și mijlocii să beneficieze de un mediul de afaceri prietenos și predictibil.