Bogdan-Lari Mihei a fost numit astăzi de premierul Nicolae Ciucă în funcția de președinte al Autorității Vamale Române, potrivit unei decizii publicate în Monitorul Oficial. Autoritatea Vamală Română a fost înființată prin lege pentru separarea Vămii de ANAF ca entitate distinctă în subordinea Ministerului Finanțelor. Vama redevine o instituție subordonată direct Finanțelor, după ce actuala Direcție Generală a Vămilor, parte a ANAF, a fost înființată în 2013, preluând activitatea Autorității Naționale a Vămilor de la momentul respectiv. Mihei se va ocupa de pregătirea mutării structurilor DGV la noua instituție.
Legea pentru separarea vămii a fost adoptată de Parlament la mijlocul lunii octombrie și urmează o hotărâre de Guvern pentru operaționalizarea noii structuri.
Potrivit informațiilor Profit.ro, Direcția Vămilor are în prezent circa 2.600 de angajați, fără structuri suport cum ar fi resurse umane, asigurate acum la nivelul ANAF.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mihei a ocupat până la noua numire postul de șef birou vamal de frontieră Otopeni Călători, postul de bază, ocupat prin concurs. Pe durata numirii la conducerea Autorității Naționale a Vămilor, post cu rang de secretar de stat, Mihei se va suspenda probabil de la conducerea vămii Otopeni, unde va reveni la o eventuală revocare.
În perioada aprilie 2018 - ianuarie 2019, Mihei a fost vicepreședinte ANAF responsabil de coordonarea acvtivității vamale.
Decizia din Monitorul Oficial
Proiectul de înființare a Autorității Vamale Române a fost inițiat în toamna anului 2019 de Eugen Teodorovici, la acel moment senator și ministru al Finanțelor, și a beneficiat ulterior și de susținerea PNL, inclusiv a lui Florin Cîțu, actual președinte al PNL. Proiectul a fost reluat de Teodorovici, după ce și guvernarea tehnocrată din 2016 a avut o inițiativă similară de reînființare a Vămii.
Susținerea principalelelor partide pentru proiect s-a văzut și la votul dat în octombrie în Parlament. Acesta a trecut de Camera Deputaților, decizională, cu 237 de voturi pentru, 50 împotrivă și 2 abțineri. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din data de 9 octombrie 2019. Legea trebuie promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare. Împotrivă au votat 50 de deputați USR.
Proiectul de separare a Vămii a fost prezentat încă din iulie 2019 de Profit.ro. La momentul respectiv, a fost pregătit ca proiect de ordonanță de guvern, dar după ce la nivelul guvernului PSD, condus la momentul respectiv de Viorica Dăncilă, au apărut unele disensiuni în toamna lui 2019, proiectul a fost preluat și depus în Parlament de ministrul Finanțelor de la acel moment, Eugen Teodorovici, care era și senator. Proiectul adoptat acum este proiectul inițiat de Teodorovici.
Potrivit prevederilor din proiectul de lege, aceasta intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, iar de la intrarea în vigoare, Guvernul are termen de 45 de zile pentru a da o hotărâre de organizare, după care încep procesul de operaționalizare a Vămii.
Actuala Direcție Generală a Vămilor a fost înființată în 2013, preluând activitatea Autorității Naționale a Vămilor, iar înființarea Autorității Vamale Române ar însemna o revenire la situația de dinainte de 2013.
Proiectul privind înființarea prevede că Autoritatea Vamală Română va fi condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului finantelor publice.
Noua structură va prelua atribuțiile, activitatea, posturile și personalul structurilor vamale din cadrul ANAF și a unităților subordonate acesteia, respectiv Direcția Generală a Vămilor din cadrul aparatului propriu al ANAF, direcțiile regionale vamale și birourile vamale de interior și de frontieră din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice.
- Atribuțiile privind verificarea respectarii conditiilor de preautorizare a antrepozitarilor autorizați revine structurii specializate din cadrul Autorității Vamale Romane.
- Atribuțiile privind autorizarea operatorilor economici care desfășoară activități în domeniul produselor accizabile revine Comisiilor de autorizare constituite la nivelul ANAF- DGRFP.
- Atribuțiile privind verificarea respectarii conditiilor de postautorizare a antrepozitarilor autorizați revine structurii specializate din cadrul ANAF- DGAF.
- Atribuțiile privind constituirea, gestionarea si executarea garantiilor depuse de operatorii economici care desfășoară activitate in domeniul produselor accizabile revin structurilor specializate din cadrul ANAF- DGRFP.
- Atribuțiile privind suspendarea autorizatiilor pentru neplata accizelor revin structurilor specializate din cadrul ANAF- DGRFP.