Autoritățile continuă să modifice în exces Codul Fiscal, chiar dacă sub anul trecut: aproape 140 de schimbări în primele 11 luni și jumătate

Autoritățile continuă să modifice în exces Codul Fiscal, chiar dacă sub anul trecut: aproape 140 de schimbări în primele 11 luni și jumătate
scris 18 dec 2018

În primele 11 luni și jumătate ale acestui an, au fost operate 139 de modificări/completări la Codul Fiscal, dar numărul prevederilor fiscale noi necesare a fi aplicate de întreprinzători se ridică la 236, potrivit Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR). Anul trecut, în primele 11 luni, au fost modificate/completate 261 articole din Codul Fiscal.

Numărul de 261 de modificări de anul trecut în primele 11 luni nu include și modificările introduse anul trecut în luna decembrie. 

Urmărește-ne și pe Google News

Modifcări ale Codului Fiscal din acest an

Prin 13 acte normative publicate în 11,5 luni din 2018 au fost modificate/completate 139 de articole din Codul fiscal:

  • Legea nr. 29 din 15 ianuarie 2018 privind anularea unor obligații fiscale publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din data de 1 martie 2018, cu un articol modificat;
  • Legea nr. 72 din 22 martie 2018 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din data de 23 martie 2018, cu 10 articole modificate/completate;
Proiect OUG: Statul vrea să-și majoreze cu cel puțin 25% încasările de la producătorii de gaze prin majorarea cotelor de impozitare a veniturilor suplimentare CITEȘTE ȘI Proiect OUG: Statul vrea să-și majoreze cu cel puțin 25% încasările de la producătorii de gaze prin majorarea cotelor de impozitare a veniturilor suplimentare
  • Legea nr. 80 din 28 martie 2018 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din data de 28 martie 2018, cu un articol modificat;
  • Ordonanța de Urgență nr. 2 din 31 ianuarie 2018 pentru prorogarea unor termene prevăzute în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din data de 31 ianuarie 2018, cu 2 articole modificate;
  • Ordonanța de Urgență nr. 3 din 8 februarie 2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din data de 8 februarie 2018, cu 5 articole modificate/completate și încă 13 modificări privind plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal;
  • Ordonanța de Urgență nr. 8 din 22 februarie 2018 privind reglementarea unor măsuri în domeniul sănătății, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 190 din data de 1 martie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
  • Ordonanța de Urgență nr. 18 din 7 martie 2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din data de 23 martie 2018, cu 67 de articole modificate/completate, plus 13 modificări privind declararea veniturilor, 12 noi modificări privind contribuția de asigurări sociale de pensie, 10 modificări privind contribuția de asigurări sociale de sănătate;
  • Ordonanța de Urgență nr. 25 din 29 martie 2018 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din data de 30 martie 2018, cu 31 de articole modificate/completate;
TVA de 5% pentru servicii de restaurant și catering. Instrucțiunile de aplicare aduc exemple, dar anumite neclarități rămân CITEȘTE ȘI TVA de 5% pentru servicii de restaurant și catering. Instrucțiunile de aplicare aduc exemple, dar anumite neclarități rămân
  • Legea nr. 111 din 16 mai 2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din data de 17 mai 2018, cu 6 articole modificate/completate;
  • Legea nr. 145 din 20 iunie 2018 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2018 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din data de 22 iunie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
  • Ordonanța de Urgență nr.  63 din 12 iulie 2018 privind compensarea unor creanțe reciproce între statul român și persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietății, precum și pentru prorogarea unui termen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 602 din data de 13 iulie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
  • Ordonanța de urgență nr. 89 din 4 octombrie 2018 privind unele măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 din data de 9 octombrie 2018, cu 6 articole modificate/completate;
  • Legea nr. 285 din 29 noiembrie 2018 pentru modificarea art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1028 din data de 3 decembrie 2018, cu un articol modificate/completate;

La data de 1 ianuarie 2018 a intrat în vigoare și Ordonanța de Urgență nr. 79 din 8 noiembrie 2017, prin care alte 97 articole din Codul fiscal au fost modificate/completate.

De la data de 1 ianuarie 2018 și până în data de 15.12.2018, întreprinzătorii au fost obligați să cunoască și să pună în aplicare modificări/completări importante și foarte numeroase, pentru un număr total de 236 articole din Codul fiscal.

Firmele din România au avut, și în trimestrul al treilea, cea mai rapidă creștere din UE a costurilor cu forța de muncă, de 5 ori peste media europeană CITEȘTE ȘI Firmele din România au avut, și în trimestrul al treilea, cea mai rapidă creștere din UE a costurilor cu forța de muncă, de 5 ori peste media europeană

862 de acte normative în primele 11,5 luni din 2018

În primele 11,5 luni ale anului 2018 (până pe data de 17.12.2018), cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 862 de acte normative cu aplicabilitate generală (309 Legi, 18 Ordonanțe ale Guvernului, 107 Ordonanțe de Urgență, 428 de Hotărâri de Guvern), fără luarea în calcul a ordinelor emise de ministere/agenții și a altor reglementări.

Peste 45% din legile și ordonanțele adoptate afectatează direct și semnificativ întreprinderile, inclusiv IMM-urile (legislația fiscală, declarațiile și contribuțiile obligatorii, etc.). Cu acest volum imens de acte normative adoptate în 11,5 luni ale anului 2018, este previzibil că România va continua să se situeze și anul acesta pe nedoritul prim loc în topul regional al modificărilor legislative (din Europa Centrală și de Est), în timp ce în țările vecine tendința este de simplificare și asigurare a unui cadrul legislativ stabil și preictibil, condiție esențială pentru investitori (raportat la datele furnizate de Grayling în raportul lunii decembrie 2017 “Grayling’ s report on legislative changes across Central & Eastern Europe”).

"Având în vedere că în 11,5 luni din 2018, au fost adoptate 862 de acte normative cu aplicabilitate generală, că doar în domeniul fiscal mediul de afaceri a fost obligat să implementeze 236 noi reglementări care modifică/completează Codul Fiscal, 97 chiar din prima zi a anului și alte 139 adoptate la distanțe mici de timp, la care s-au adăugat modificări importante ale Codului de procedură fiscală și a legislației privind contribuțiile obligatorii, CNIPMMR atrage atenția asupra instabilității legislative fiscale accentuată înregistrată și asupra volumului imens de acte normative adoptate", potrivit comunicatului transmis de Consiliu.

EXCLUSIV Planul de aderare la zona euro – Firmele să fie capitalizate forțat de acționari sau radiate la cererea Fiscului. Deficitul de capital depășește 153 de miliarde de lei CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul de aderare la zona euro – Firmele să fie capitalizate forțat de acționari sau radiate la cererea Fiscului. Deficitul de capital depășește 153 de miliarde de lei

Modificările legislației fiscale au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor, semnalează CNIPMMR:

  • Creșterea fiscalității;
  • Creșterea birocrației pentru toți contribuabilii și toți angajatorii;
  • Efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
  • Creșterea cheltuielilor de personal;
  • Dificultăți importante de implementare datorate timpului foarte scurt stabilit pentru aplicare;
  • Creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
  • Necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective);
  • Probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export.

Efectele instabilității legislative fiscale accentuate în 2018

  • În perioada ianuarie - septembrie 2018, investițiile directe ale nerezidenților în România au scăzut cu 5,7%, însumând 3,52 miliarde euro (comparativ cu 3,73 miliarde euro în perioada ianuarie - septembrie 2017), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au însumat 3,15 miliarde euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă de 365 milioane euro;
  • Societățile cu capital străin nou înființate în perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2018 (4.718 de societăți) sunt mai puține cu 177 societăți comparativ cu perioada 1 ianuarie 2017 - 31 octombrie 2017 (4.895 de societăți);
  • Numărul total de înmatriculări în perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2018 a scăzut cu 8.457 de înmatriculări, comparativ cu numărul similar din perioada 1 ianuarie 2017 - 31 octombrie 2017 (113.144 vs. 121.601);
  • În perioada 01.01.2018 – 31.10.2018 numarul suspendărilor, dizolvărilor, insolvențelor, inclusiv în rândul societăților cu participare străină la capital au fost mai mari decât cele din perioada 01.01.2017 – 31.10.2017;
  • În perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2018 au crescut cu 13,32% numărul suspendărilor (15.014 suspendări, comparativ cu 13.249 în perioada 1 ianuarie 2017 - 31 octombrie 2017);
  • În perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2018 au crescut cu 20,71% numărul dizolvărilor (29.278 dizolvări, comparativ cu 24.254 în perioada 1 ianuarie 2017 - 31 octombrie 2017);
  • În perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2018 au crescut cu 28,07% numărul insolvențelor (1.492 insolvențe, comparativ cu 1.165 în perioada 1 ianuarie 2018 - 31 octombrie 2017);
EXCLUSIV Planul pentru euro - BNR vrea mai multă independență: fără prezența Finanțelor la ședințele CA, fără aviz la norme de provizioane, Guvernul să se rețină de la a influența conducerea CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Planul pentru euro - BNR vrea mai multă independență: fără prezența Finanțelor la ședințele CA, fără aviz la norme de provizioane, Guvernul să se rețină de la a influența conducerea

CNIPMMR solicită inițierea unui Program REFIT de simplificare a cadrului legislativ din România, similar cu Programul REFIT inițiat de către Comisia Europeană în anul 2002, care să asigure codificarea, reformarea legislației, abrogarea și eliminarea actelor normative inutile și irelevante, revizuirea și retragerea unor acte în curs de elaborare, înlocuirea actelor obligatorii din punct de vedere juridic cu alternative mai puțin stricte, cum ar fi acordurile voluntare (autoreglementare, coreglementare), 862 de acte normative fiind foarte dificil de cunoscut și implementat.

Pentru perioada 2019-2020, CNIPMMR solicită trecerea la un comportament de reglementare normal, pe care celelate țări europene reușesc să-l respecte, asigurarea unui cadru legal stabil, predictibil și rezonabil ca și condiție esențială pentru investitori, respectarea principiilor reglementării inteligente: un proces decizional deschis și transparent, un dialog social calitativ, evaluarea în mod sistematic a impactului legislației asupra IMM-urilor, realizarea „testului IMM” și aplicarea principiului „Gândiți întâi la scară mică”, respectarea principiilor fiscalității (modificarea Codului fiscal “prin lege, care intră în vigoare în termen de minimum 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial”) și predictibilității impunerii fiscale (cu asigurarea “stabilității impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii”, “pentru o perioadă de timp de cel putin un an, în care nu pot interveni modificari în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii”).

viewscnt
Afla mai multe despre
codul fiscal
firme
modificari fiscale
legislatie fiscala
modificari legislative