Reorganizarea ANAF vine cu noutăți în privința inspectorilor antifraudă. Funcțiile publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală vor fi funcții publice specifice de conducere, de inspector general antifraudă, inspector general adjunct antifraudă, inspector șef direcție antifraudă, inspector șef serviciu antifraudă și funcții publice specifice de execuție din clasa I de inspector antifraudă.
Ocuparea acelor funcții se va face cu respectarea a două condiții minime:
- promovarea evaluărilor psihologice complexe, organizate prin intermediul unităților specializate acreditate
- promovarea evaluărilor de integritate, realizate de către personal sau cabinete de specialitate
Persoanele care ocupă funcțiile publice specifice vor fi supuse anual sau la solicitarea Agenției, dar nu mai mult de două ori într-un an calendaristic, evaluărilor respective. Costurile acestor evaluări se suportă din bugetul Agenției, scrie Hotnews.ro
Funcționarilor publici care ocupă funcții publice specifice în cadrul structurii antifraudă li se consideră vechime în specialitatea studiilor absolvite întreaga perioadă în care își desfășoară activitatea în structura antifraudă.
Vor începe multe controale ale Antifraudei pe e-Transport și e-Sigiliu, iar inspectorii vor purta armament în anumite situații
Reorganizarea ANAF vrea să îmbunătățească structura de control operativ (a Direcției generale antifraudă fiscală - DGAF) privind lupta împotriva evaziunii și fraudei fiscale.
Ministerul Finanțelor propune revenirea la utilizarea unei funcții publice specifice structurii de antifraudă, respectiv funcția de inspector antifraudă “care să susțină și să reflecte într-o manieră consistentă dezvoltarea activității, cu modificarea în mod corespunzător a cadrului legal aplicabil funcției publice și funcționarilor publici (OUG nr. 57/2019 cu modificările și completările ulterioare)”.
CITEȘTE ȘI Hidroelectrica - Profit record în 2023Potrivit prevederilor legale, organele de control din cadrul DGAF sunt în permanență la dispoziția serviciului.
„Astfel această structură poate interveni operativ prin controale antifraudă ori de câte ori starea de fapt o impune, fiind binecunoscut că faptele de evaziune fiscală sunt premeditate, autorii acestora putând acționa oricând și oriunde în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale”, informează nota de fundamentare.
Aceasta mai spune că atribuțiile și datele corespunzătoare operaționalizării sistemelor RO e - Transport și RO e-Sigiliu și având în vedere, totodată, noile reglementări legale privind prevenirea și combaterea unor activități economice ilicite, există premisa ca numărul de acțiuni operative de control să crească exponențial, fiind necesară o consolidare a funcției ocupate de personalul care efectuează control antifraudă.
„Obligațiile specifice, suplimentare comparativ cu alte funcții generale din cadrul ANAF, precum punerea permanentă la dispoziția serviciului, portul de armament și de uniformă necesită reglementarea unor drepturi corelative printr-un statut special, aprobat prin lege”, spune documentul.
Astfel, arată MF, pot fi perfecționate cerințele profesionale și de integritate, dar și alte aspecte esențiale pentru asigurarea unei stabilități instituționale, ca premisă pentru eficientizarea activității DGAF și atingerea obiectivului strategic al ANAF pe linia prevenirii și combaterii evaziunii fiscale.
Conform proiectului, „personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare, care se atribuie gratuit. În realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă”.
La orice acțiune de control antifraudă vor participa minimum două persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală.
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, în cadrul unui interviu acordat Digi24, a menționat de câteva ori cuvântul „militarizare” când a vorbit despre reorganizarea ANAF.
Conform declarațiilor ministrului Finanțelor, pe lângă „această militarizare și posibilitate legală de port armă”, vor fi servicii teritoriale județene Antifraudă, iar în acest sens se va face suplimentarea personalului. Acum se lucrează la nivel de regiuni.