ANAF intenționează să introducă în acest an o serie de funcționalități noi ale serviciului online Spațiul Privat Virtual (SPV), printre acestea fiind posibilitatea de a transmite solicitări vizând compensarea creanțelor fiscale, precum și decizii și notificări referitoare la declarațiile recapitulative D390 VIES. Dezvoltarea SPV este o promisiune a Ministerului Finanțelor, care are în dezbatere publică un proiect ce prevede că înrolarea în SPV va deveni obligatorie pentru firme și persoanele care desfășoară activități independente și profesii liberale, iar documentele pe hârtie nu vor mai fi acceptate de ANAF în cazul acestora.
Potrivit ANAF, în 2021, va continua dezvoltarea SPV cu o serie de funcționalități:
- realizare formulare de notificare și proces verbal privind audierea contribuabililor;
- adăugare motiv eliberare cazier fiscal pentru autorizare agent pensii private;
- transmitere decizii de inactivare și notificări de nedepunere/corectare erori pentru declarații recapitulative D390 VIES;
- îmbunătățire formular unic de contact;
- posibilitatea transmiterii de solicitări referitoare la compensarea creanțelor fiscale;
- completarea și depunerea formularului Declarație de înregistrare a contractelor de fiducie.
Priorități pentru anul 2021
Potrivit ANAF:
Simplificarea procedurilor de administrare fiscală:
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Primăria Capitalei a convenit cu McDonald’s triplarea redevențelor McDrive-urilor de pe terenurile municipalității și prelungirea cu 15 ani a asocierii- simplificarea declarațiilor fiscale,
- continuarea procesului de extindere a depunerii online a declarațiilor de înregistrare fiscală,
- asigurarea posibilității contribuabililor de a solicita înregistrarea fiscală inițială prin mijloace electronice;
Accelerarea procesului de digitalizare:
- stabilirea priorităților multianuale de dezvoltare IT necesare susținerii activității de conformare,
- punerea la dispoziția contribuabililor de noi servicii electronice/funcționalități pentru serviciile electronice/telefonice existente, etc.
- La începutul anului 2021, la nivelul ANAF se află în implementare sau urmează a fi demarate 18 proiecte semnificative. Șapte dintre acestea se află într-un stadiu avansat de implementare: SAFT, Trafic Control (monitorizarea tranzacțiilor intracomunitare de bunuri), extinderea serviciilor electronice disponibile pe portalul ANAF, NOES, One Stop Shop, extinderea sistemului informatic necesar realizării schimbului de informații fiscale între SM UE, optimizarea VIES_RO16 (ultimele trei se preconizează a fi finanțate prin PNRR). În cursul anului 2021, urmează a fi demarate 11 proiecte, precum SFERA sau APIC
Management integrat al riscului, conform noului design al ANAF, ca urmare a procesului de operaționalizare a Direcției Generale de Management a Riscului. Va fi accelerată dezvoltarea unor proiecte de conformare fiscală, pentru a înțelege mai bine resorturile și mecanismele unor comportamente fiscale și pentru a dezvolta planuri țintite de măsuri pentru stimularea conformării fiscale pe diferite paliere. Vor fi implementate instrumente noi, precum controlul comerțului electronic (va continua operațiunea Mercur), desk-audit-ul sau E-factura.
Campanii intense de informare și conștientizare a cetățenilor, oferirea de servicii prin intermediul chat și implementarea serviciului webinar (prin care se vor derula întâlniri virtuale cu contribuabilii) etc.
CITEȘTE ȘI Guvernul pregătește un nou mod de a-i stimula pe români să muncească peste vârsta de pensionare, la stat sau în privatMinisterul Finanțelor a promis servicii extinse prin SPV în copntextul în care va fi obligatoriu
Astfel, în luna mai, când a făcut public proiectul privind înrolarea forțată în SPV a firmelor și persoanelor cu activități independente și profesii liberale, Ministerul Finanțelor a promis că serviciul va fi îmbunătățit cu o serie de servicii suplimentare, cum ar fi:
- posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum și vizualizarea răspunsurilor direct din SPV;
- posibilitatea consultării situației fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situația obligațiilor de plată sau a plăților efectuate;
- primirea de informații personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declarații sau termenele aferente de depunere;
- acces la evidența completă a tuturor interacțiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declarațiilor depuse și data depunerii.
Serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel ca până la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, contribuabilii vor benefica de declarații pre-completate, rapoarte care sã se poatã importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și de posibilitatea de a efectua plăți prin platforma SPV, informa ministerul.