Piața produselor cosmetice și de parfumerie a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 4,2 miliarde lei în 2009 la 5,28 miliarde lei în 2015, dar nu și-a atins potențialul maxim, raportat la piețele dezvoltate. În România, consumul de produse cosmetice și de parfumerie este de aproximativ 40 de euro/anual/persoană, în condițiile în care în Franța este de 4-5 ori mai mare.
În acest sector din România activează în prezent în jur de 2.000 de firme, cu peste 11.000 de angajați, care se ocupă cu comerțul cu ridicata și amănuntul al produselor cosmetice și de parfumerie. Numărul acestora s-a menținut constant din 2009 și până în prezent, semn că piața este una bine definită, arată analiștii de la Keysfin, care au redactat un studiu în acest sens.
„Din datele preliminarii și luând în calcul creșterea semnificativă a consumului, generată de măsuri de ordin fiscal, 2016 a adus un adevărat record în materie, cifra de afaceri din acest sector depășind 5,5 miliarde lei. Analiza datelor financiare arată că, în ultimii 7 ani, firmele de cosmetice și parfumerie au insistat pe optimizarea afacerilor, dovadă că profitabilitatea sectorului a crescut de la 207 milioane lei în 2009 la 258 milioane lei în 2015, cu un ascendent puternic în 2016”, afirmă analiștii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cine decide în piața cosmeticelor
Potrivit datelor financiare, în acest sector economic trendul este dat în primul rând de importatori și de lanțurile de magazine specializate dezvoltate de multinaționale. Și producătorii autohtoni au avansat semnificativ în ultimii ani, profitând de noile tendințe eco, de interesul tot mai mare al românilor pentru produse naturale, de calitate.
CITEȘTE ȘI FOTO&VIDEO Un start-up american a ridicat o casă cu ajutorul unei imprimante 3D mobilă în doar 24 ore. Costul total – 10.000 dolariStatistica arată că, pe segmentul importurilor de cosmetice, principalul jucător din România este Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a raportat, în 2015, o cifră de afaceri de 731,3 milioane de lei.
Topul importatorilor este completat, la mare distanță, de L'Oreal Romania SRL (283,7 mil.lei), Colgate-Palmolive Romania SRL (249,1 mil..lei), Beiersdorf Romania SRL (215,5 mil.lei), Sarantis Romania SA (204 mil.lei) și Johnson Wax SRL (171,5 mil.lei afaceri în 2015)
La capitolul vânzări cu amănuntul, în magazinele specializate, primul loc este ocupat de germanii de la DM, care au realizat afaceri de 208 milioane de lei. DM este urmată de lanțul Sephora, cu o cifră de afaceri de 162,9 milioane de lei.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO LIVE Text Salonul Auto Internațional din Geneva. Logan MCV Stepway, vedeta standului DaciaClasamentul firmelor cu cea mai mare cifră de afaceri este completat de Millenium Design SRL (121,8 mil.lei), lanțul de magazine de cosmetice Douglas (76,7 mil.lei), Tordai Hair-Cosmetics (36 mil.lei) și Top Line Europa (29,7 mil.lei).
Ce cosmetice cumpără românii
O statistică recentă arăta că, în prezent, cele mai multe achiziții de produse cosmetice se realizează din magazinele fizice, urmate de farmacii și saloanele de cosmetică. Un segment aflat pe creștere este cel al vânzărilor pe internet, care au avansat semnificativ în ultimii 2-3 ani.
„Studiile de consum arată că, în prezent, parfumurile generează cea mai mare cifră de afaceri din această piață, urmate de produsele de machiaj și abia apoi de cele de îngrijire. Este un trend diferit față de țările occidentale, acolo unde produsele de skin-care sunt cele mai vândute. Acest fenomen are legătură cu educația și obiceiurile de consum ale mai multor generații. În România, să nu uităm că avem încă generații care au trăit în comunism și pentru care produsele cosmeticele occidentale au reprezentat o necunoscută”, afirmă analiștii.
Potrivit experților, lucrurile se schimbă însă semnificativ de la an la an, iar românii se documentează din ce în ce mai mult cu privire la importanța îngrijirii pielii, fiind tot mai atenți la ingredientele folosite în produsele cosmetice, la trendurile internaționale.
„Piața va evolua, inerent, către un mix de vânzări similar celui din Occident. Vom asista la creșterea ponderii produselor cosmetice destinate îngrijirii tenului. Cât de repede se va întâmpla acest lucru ține în primul rând de puterea de cumpărare și apoi de modificarea obiceiurilor de consum, ca urmare a mediatizării produselor respective”, mai afirmă analiștii de la KeysFin.