Regulile privind inspecția tehnică a mașinilor vor fi modificate la cerința Comisiei Europene, cu impact atât asupra șoferilor, cât și asupra inspectorilor tehnici, potrivit unui proiect de lege adoptat, joi, de Guvern. Proiectul introduce trei tipuri de deficiențe constate la inspecția tehnică, minore, majore, respectiv periculoase.
Una dintre regulile care va fi schimbată este aceea că obligația de a se supune primei inspecții tehnice periodice la un an, dacă mașina a fost nouă la data primei înmatriculări în România, va fi aplicată doar autovehiculelor destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune și autovehiculelor utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi și în regim de închiriere, nu și celor folosite la învățarea conducerii auto, ca în prezent.
De asemenea, va fi instituită următoarea regulă: în cazul în care, la inspecția tehnică periodică, sunt constatate doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Autovehiculul care trece prin inspecția tehnică va primi la final un certificat ITP conținând elementele standard aferente codurilor armonizate în cadrul UE, iar dacă vehiculul nu trece această inspecție, dacă se constată deficiențe majore sau periculoase, va fi necesară o nouă inspecție în cel mult 30 de zile de la inspecția inițială”, a explicat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Alina Petrescu.
În cazul în care, la inspecția tehnică periodică, se constată deficiențe majore, se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială.
Prin deficiențe minore se va înțelege deficiențele care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului, precum și alte neconformități minore.
Deficiențe majore vor fi cele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic, precum și alte neconformități mai importante, iar deficiențele periculoase vor fi cele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului.
Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe dintre acestea va fi clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. Un vehicul care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificat în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere.
CITEȘTE ȘI FOTO Un investitor român, specializat în vânzarea de mese de biliard, pune pe piață "căsuța pe roți", care evită autorizațiile de construireÎn intervalul dintre două inspecții tehnice periodice, deținătorul certificatului de înmatriculare/înregistrare este răspunzător de menținerea vehiculului într-o stare tehnică sigură și corespunzătoare, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entități tehnice, piese de schimb și materiale de exploatare de origine sau omologate/certificate conform legislației în vigoare.
Noile reguli vor fi valabile peste un an, din 20 mai 2018, având în vedere că legea trebuie aprobată și de Parlament.