Populația școlară din sistemul național de educație a scăzut

Populația școlară din sistemul național de educație a scăzut
scris 20 iun 2024

Populația școlară din sistemul național de educație a ajuns, în ciclul 2023-2024, la 3,466 milioane de elevi și studenți, în scădere cu 6.200, comparativ cu anul școlar/universitar precedent, reiese din datele Institutului Național de Statistică (INS).

Totuși, în această marjă, populația școlară a crescut în învățământul liceal și în învățământul superior cu câte 1,1%, de la un an la altul. La sfârșitul anului școlar 2022-2023, au absolvit învățământul gimnazial 175.900 de elevi, cei mai mulți în regiunea Nord-Est (19,0%), în timp ce în învățământul liceal s-au înregistrat 143.400 de absolvenți, mai puțin cu 1,9% comparativ cu anul școlar anterior, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Virgil Călina deschide un nou hotel, alături de cel mai mare lanț din lume. Primul Crowne Plaza din afara Bucureștiului, chiar la Mamaia CITEȘTE ȘI FOTO Virgil Călina deschide un nou hotel, alături de cel mai mare lanț din lume. Primul Crowne Plaza din afara Bucureștiului, chiar la Mamaia

Potrivit sursei citate, numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2022-2023 a fost 505.000 de elevi și studenți, în creștere cu 0,3% raportat la perioada anterioară.

Datele INS relevă faptul că, în anul școlar/universitar actual, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (46,1%), iar circa o treime în învățământul liceal (17,4%) și în educația timpurie (15,8%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,2% au fost elevii și studenții de sex feminin și 73% care au studiat în mediul urban.

Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul liceal, respectiv învățământul superior sunt nivelurile care au înregistrat creșteri ale populației școlare (+6.700 de elevi și +5.900 studenți/cursanți).

De asemenea, în învățământul postliceal au fost înscriși 82.600 de elevi, acest nivel educațional fiind cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,4%).

Statistica oficială arată că învățământul primar și gimnazial, precum și cel profesional, au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2023-2024 față de cel anterior (-9.500, respectiv -4.200).

La nivel general, populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (94,5%) în unitățile școlare publice. Totodată, pe niveluri educaționale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscriși în unitățile din învățământul privat s-a regăsit în învățământul postliceal (46,1%).

În același timp, gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84%), în comparație cu cel al celorlalte grupe de vârstă.

În anul universitar 2023-2024 au fost înscriși în învățământul superior 544.600 de studenți, dintre care peste jumătate (55,4%) au fost studente. În context, cele mai atractive specializări în acest tip de educație au fost cele din grupa afaceri, administrație și drept (23,7% din totalul studenților), respectiv inginerie, prelucrare și construcții (19,7% din total).

În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2023-2024 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.000 de persoane), respectiv București-Ilfov (530.500). Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,6%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal din regiunile Nord-Est și București-Ilfov (fiecare cu o pondere de 1,7%).

VIDEO Italienii merg tot înaintea contractului și aduc peste 1.000 muncitori la Autostrada Sibiu - Pitești, plus o macara de 700 tone CITEȘTE ȘI VIDEO Italienii merg tot înaintea contractului și aduc peste 1.000 muncitori la Autostrada Sibiu - Pitești, plus o macara de 700 tone

Pe segmentul învățământului superior, ponderea numărului de studenți înscriși, față de totalul fiecărei regiuni, a fost preponderentă în regiunea București-Ilfov (32,5%).

În ceea ce privește personalul didactic, în anul școlar/universitar analizat, s-au înregistrat 245.000 de persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost 14 persoane la un cadru didactic.

Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educațional preuniversitar (83%), cât și pe nivelurile: educația timpurie (99,7%), învățământul primar și gimnazial (82,1%), postliceal (79,1%), liceal (72,9%) și profesional (67,3%).

Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (53,4% din totalul absolvenților), 36,8% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,8% au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională.

La examenul de Bacalaureat s-au prezentat 131.300 de absolvenți, dintre care 117.000 proveniți din promoția anului trecut (89,1%). Din acest total, au fost declarate promovate 101.300 de persoane (77,2%), din care 96.000 de persoane (82,1%) din promoția anului 2023.

În învățământul profesional au absolvit 28.700 de elevi, iar în învățământul postliceal 30.500 de elevi, în timp ce în învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost 126.500. Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit, cu preponderență, din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (26,8%), inginerie, prelucrare și construcții (17%), respectiv sănătate și asistență socială (12%).

Rata abandonului școlar a înregistrat, în anul școlar 2022/2023, următoarele valori: 1% în învățământul liceal și profesional, 1,3% în învățământul primar și 1,2% în învățământul gimnazial.

Pe tipuri de cheltuieli ale instituțiilor publice și private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educație a fost deținută de cheltuielile curente (93,1%), diferența fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,9%). 

viewscnt
Afla mai multe despre
elevi
ins