Companiile de furnizare a energiei electrice vor trebui să plătească despăgubiri și pentru depășirea numărului maxim de întreruperi scurte, între 3 secunde și 3 minute, ale serviciilor oferite, iar clienții își vor putea monta, pe banii loc analizoare de calitate, potrivit unui ordin aprobat marți de ANRE. În plus, cei care sună pentru a semnala probleme trebuie să fie preluați de un operator telefonic uman în cel mult 20 de minute, amenzile pentru nerespectarea acestui termen pot ajunge la 200.000 de lei.
Ce se va întâmpla pe piața de energie din România, investițiile pregătite și ultimele date legate de liberalizarea pieței de electricitate vor fi anunțate la Videoconferința Profit Energy.forum, care va fi organizată cu sprijinul Electrica Furnizare, Nuclearelectrica, Complexul Energetic Oltenia și Biriș Goran, urmând să fie transmisă în direct și de PROFIT NEWS TV
Detalii pot fi văzute AICI
Principalele schimbări pregătite
Includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim de întreruperi stabilit prin standard. Pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel:
înaltă tensiune: 300 lei peste 10 întreruperi pe an,
medie tensiune: 10 lei peste 10 întreruperi pe săptămână,
joasă tensiune: 5 lei peste 10 întreruperi pe săptămână.
Impactul acestei măsuri este unul pozitiv pentru utilizatori deoarece includerea monitorizării întreruperilor scurte și prevederea acordării de compensații utilizatorilor la depășirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide și eficiente pentru remedierea disfuncționalităților care în prezent se manifestă în diferite zone de rețea de joasă tensiune și care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum și generarea de disconfort clienților, spune ANRE:
Acordarea posibilității utilizatorilor de a-și monta pe cheltuială proprie analizoare de calitate
CITEȘTE ȘI Sunt penalizat dacă nu trec pe piața concurențială de energie? Schimb și contorul odată cu contractul la electricitate? Răspunsuri la cel mai des întâlnite întrebări despre liberalizareAceste analizoare de calitate pot folosite de clienți în relațiile contractuale dintre aceștia și operatorii de distribuție, potrivit noilor reglementări ale Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei.
Începând cu 1 ianuarie, abaterea pozitivă permisă coboară la 5%
Reducerea, începând cu data de 01.01.2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice și electronice care se alimentează la joasă tensiune, deținute de utilizatorii rețelei.
Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:
pentru persoane juridice: 270 lei la 110kV, respectiv 130 lei la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare;
pentru persoane fizice: 270 lei la 110kV, respectiv 70 lei la JT și MT pentru fiecare perioadă de monitorizare.
Termenul de 90 de zile pentru racordare, devine indicator de calitate a serviciului
Adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuție a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepția și punerea în funcțiune a instalației de racordare pentru utilizatorii clienți casnici și clienți finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalații de racordare cu lungimi de până la 2.500 metri.
Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensației de 100 lei, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmărește astfel, îmbunătățirea activității de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de distribuție.
CITEȘTE ȘI Grupul Tinmar și-a propus susținerea în continuare a invesțiilor în sectorul energiei regenerabile, atât prin achiziția de parcuri funcționale cât și prin dezvoltarea unor noi proiecteAdițional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanță, operatorul de distribuție este sancționat conform prevederilor Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 lei.
Calendar pentru montarea de echipamente de monitorizare
Stabilirea unui calendar de implementare a unor echipamente cu rol de monitorizare a continuității în alimentarea cu energie electrică și a calității tehnice a energiei electrice.
Prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din stațiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârșitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 01.01.2028.
Acest program de implementare este corelat cu prevederile calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel național, aprobat de ANRE, oferind operatorilor de distribuție concesionari cadrul de reglementare pentru organizarea activității și planificarea investițiilor în rețelele electrice de distribuție astfel încât aceștia să asigure un serviciu de calitate tuturor utilizatorilor deserviți.
În maximum 3 minute, apelantul trebuie să poată opta pentru un operator uman
Stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii rețelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuție, și anume:
- maximum 30 de secunde de la inițierea apelului de către utilizator până la preluarea acestuia, fără intervenția operatorului uman;
- maximum 180 de secunde de la preluarea apelului pentru posibilitatea utilizatorului de a selecta opțiunea de a transfera apelul la un operator uman;
CITEȘTE ȘI Bun gust și eleganță chiar și atunci când ai un stil de viață activ- maximum 20 de minute de la preluarea apelului pentru începerea convorbirii utilizatorului cu un operator uman.
Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea comunicării între utilizator și operatorul de distribuție astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum și reducerea timpilor de așteptare în beneficiul utilizatorilor.
Deși numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menționate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancționată conform prevederilor Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, aplicabile în situația nerespectării de către operatorul de distribuție a prevederilor standardului de performanță cu amendă de la 10.000 lei până la 200.000 lei .