Benzina și motorina se pot ieftini cu 45 de bani/l, în cazul în care companiile vor decide să transfere în preț efectul reducerii de accize ca urmare a promulgării, luni, 30 decembrie, de către președintele Klaus Iohannis a legii prin care a fost eliminată supraacciza reintrodusă de fostul guvern PSD.
Astfel, în cazul stației OMV Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu, nr 321. București, dacă în prezent un litru de benzină poate fi cumpărat cu 5,56 lei, iar unul de motorină, cu 5,77 lei, de la 1 ianuarie prețurile ar putea coborî la 5,11 lei/l în cazul benzinei standard și de 5,32 lei/l în cazul motorinei standard.
Similar în cazul benzinăriei Rompetrol de pe aceeași Șosea Mihai Bravu, nr 396. Dacă în prezent un litru de benzină se cumpără cu 5,65 lei, iar unul de motorină cu 5,83 lei, în prima zi a anului viitor cele două tipuri de carburanți ar putea costa costa 5,2 lei (benzina) și 5,38 lei (motorina).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Odată cu odată cu promulgarea legii de către președinte și publicarea sa în Monitorul Oficial pe 30 decembrie, nivelul accizelor pentru 1 ianuarie va scădea de la 2.116,09 lei/1000 l la 1.656 lei/1000 l la benzină și de la 1.967,99 lei/1000 l la 1.518 lei/1.000 l.
Acesta este cea de-a doua modificare a nivelului accizei în mai puțin de trei săptămâni.
Pe 12 decembrie, Ministerul de Finanțe a anunțat noul nivel al accizelor pentru anul viitor nivel actualizat cu indicele prețului de consum, potrivit prevederilor actualului Cod Fiscal.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Dacia Sandero, cu motor de 265 CP, va participa în premieră, în WRC - Campionatul Mondial de RaliuriAstfel, de pe 12 decembrie și până la publicarea în Monitorul Oficial a legii promulgate luni de președinte, nivelul accizei la benzină actualizat cu creșterea prețurilor de consum comunicată oficial de Institutul Național de Statistică (INS) ar fi trebui să crească de la 1 ianuarie de la 2.038,62 lei/1000 l la 2.116,09 lei/1000 l, iar cel al motorinei, de la 1.895,94 lei/1000 l la 1.967,99 lei/1000 l. Ar rezulta un impact de 9,2 bani/l la benzină și unul de 8,5 lei/l la motorină cu tot cu TVA aferentă.
Însă nici nivelul rezultat în urma publicării în MO a legii nu va rămâne mult bătut în cuie, Guvernul fiind nevoit să găsească o soluție legislativă de a le majora din nou, pentru a nu încălca legislația europeană.
Așa cum a semnalat Profit.ro, nivelul accizelor din legea votată de Parlament se situează sub cel minim impus de UE.
Uniunea Europeană impune, prin Directiva 96 din 2003, un nivel minim al accizelor de 330 euro/mia de litri la motorină, respectiv 359 euro/1000 litri la benzină, nivel calculat la cursul publicat în prima zi lucrătoare a lunii octombrie a anului precedent. Articolul 13 alin. 1 din aceeași directivă prevede că „pentru statele membre care nu au adoptat moneda euro, valoarea euro în monedele naționale care trebuie aplicată valorii ratelor de impozitare se fixează o dată pe an. Ratele de schimb care trebuie aplicate sunt cele obținute în prima zi lucrătoare din luna octombrie și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor calendaristic".
Pentru anul viitor, cursul (de pe data de 1 octombrie 2019) este de 4,7511 lei pentru un euro, ceea ce face ca nivelul minim al accizei în UE să fie de 1.706 lei/mia de litri de benzină și 1.568 lei/mia de litri de motorină, cu 50 lei mai mare decât valoarea accizelor propusă de liberali în proiectul de lege aflat pe masa deputaților.
Cu alte cuvinte, în mai puțin de o lună, nivelul accizelor se va modifica de 3 ori: o majorare a lor ca urmare a aplicarii legislației în vigoare de către minister, o micșorare a lor ca urmare a intrării în vigoare a legii de eliminare a supraaccizelor și încă o majorare a lor de către guvern, pentru a le ridica la nivelul minim din UE.
Rămâne de văzut când va decide guvernul să modifice nivelul accizelor pentru a respecta legislația europeană și ce metodă legislativă va alege: ordonanță sau proiect de lege.