Prețul benzinei standard a atins minimum ultimelor 7 luni, 6,73 lei/l, după ce OMV Petrom a ieftinit marți cu alți 10 bani/l, după două ieftiniri succesive de 15 bani/l efectuate în ultimele 5 zile. Un preț mediu mai redus, de 6,7 lei/l, era înregistrat în stațiile din România pe 2 februarie, cu 3 săptămâni înaintea începerii invaziei Rusiei în Ucraina, relevă datele analizate de Profit.ro.
Benzina standard a coborât luni sub pragul de 7 lei pe litru în toate stațiile din capitală în urma deciziei Lukoil, MOL și Rompetrol de a prelua exemplul liderului pieței, OMV Petrom, de sâmbătă și de a reduce în acest weekend prețul carburanților cu 15 bani/l.
După aplicarea reducerii de 50 de bani/l, care va fi prelungită până la finalul anului, în urma ieftinirii de marți, benzina standard se poate achiziționa în stațiile Petrom cu un preț cuprins între 6,73 și 6,8 lei/l, iar în cele OMV cu unul de 6,85-6,88 lei/l.
Prețul motorinei a rămas neschimbat, de 8,09-8,12 lei/l în stațiile Petrom și de 8,17-8,20 lei/l în cele OMV.
CITEȘTE ȘI Organizații de mediu, inclusiv Greenpeace, inițiază demersuri legale împotriva deciziei Bruxelles-ului de a eticheta investițiile în gaze și energie nucleară ca fiind "verzi"În orele următoare, însă, foarte probabil, și concurenții OMV Petrom, Lukoil, MOL și Rompetrol, vor efectua reduceri de prețuri, diferența dintre prețurile practicate de OMV Petrom și concurență ajungând la peste 20 de bani pe litrul de benzină și motorină.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală de la începutul lunii septembrie
Potrivit Consiliului Concurenței, de la 1 iulie 2022, odată cu intrarea în vigoare a OUG 106/2022, pe lângă reducerea de 50 de bani/litru aplicată de toți distribuitorii, prețul mediu al benzinei a scăzut cu 76 de bani/litru (86 bani/l cu reducerea de marți), în timp ce prețul mediu al motorinei a fost mai mic cu 35 de bani/litru. În ceea ce privește comparația cu prețurile din UE, conform datelor furnizate de publicația Oil Bulletin a Comisiei Europene, prețurile medii ale benzinei din România au fost constant sub media UE.
Impactul prelungirii perioadei de aplicare a reducerii prețului carburanților cu 50 de bani/l, din care jumătate este suportată de stat, este estimat de autorități la 175 de milioane de lei pe lună.
CITEȘTE ȘI Liberalii forțează neimpozitarea pensiilor mai mici de 3.000 de leiDeprecierea cotațiilor Brent, care a ajuns la 92,3 dolari/baril, de la un maxim al lunii august de 102 dolari pe baril, nu poate explica în totalitatea ieftinirile efectuate de companiile autohtone.
O explicație posibilă este că deși, cu întârziere, criza energetică a început să distrugă cererea și pe piața carburanților, care a avut o evoluție paradoxală de la începutul anului.
Astfel, în perioada ianuarie-martie, consumul intern de carburanți a crescut cu 7% în pofida faptului că în această perioadă s-a înregistrat cea mai mare parte a majorărilor de preț. Astfel, prețul la pompă crescuse până la finalul lunii martie cu 28% (sau 1,75 lei/l) la benzina standard și cu 37% (sau 2,25 lei/l) la motorina standard. În trimestrul următor, prețurile carburanților au crescut doar cu aproximativ 50 de bani (creștere anulată în ultima lună de reducerea convenită de companii cu guvern) și, cu toate acestea, consumul nu a mai crescut, ci s-a redus cu 2%. Dacă tendința a continuat și în trimestrul al treilea, companiile au fost supuse unei presiuni pe partea de cerere.În pus, cotațiile produselor internaționale ale petroliere sugerează că în prezent, probabil până la intrarea în vigoare a embargo-ului impus importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, companiile europene importă în continuare masiv petrol și motorină din Rusia.
CITEȘTE ȘI Europarlamentarul PSD Mihai Tudose, discurs dur: Uitați de solidaritatea europeană! Unii au ținut poporul în frig ca să o luăm de la capăt?Companiile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an. Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
În plus, cea mai mare rafinărie din Europa, cea de lângă Viena deținută de OMV, funcționează la 20% din capacitate în urma unei avarii, iar repornirea ei a fost amânată. Ea ar fi trebuit să redevină funcțională în septembrie, însă noul termen avansat de grupul austriac este octombrie. Nu este exclus ca o parte din țițeiul contractat de OMV pentru rafinăria austriacă să fi fost redirecționat către rafinăria deținută de grup în România, cea de la Brazi.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultima lună
Principalul furnizor de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Românii ar putea face în continuare dușuri individualePrețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței în urma unui studiu care reanalizează modul în care modificările cotațiilor se transmit în prețurile la pompă.
Marți dimineață, petrolul Brent, de referință pe piața europeană, se tranzacționa la un nivel de 92,3 dolari/baril, după ce pe 7 septembrie coborâse și la 88 dolari/baril.