Steve Wozniak, co-fondatorul Apple, aflat la București, spune că este greșit ca tinerii să se apuce de cursuri de anterprenoriat și să aștepte finanțarea de la cei cu bani pentru a-și pune în practică ideile. Cel mai bine este să-și deschidă o companie și să pună pe piață un produs ca și cum l-ar face pentru ei.
Wozniak a fondat Apple împreună cu Steve Jobs în 1976 și a fost creierul ingineresc din spatele multor produse legendare lansate pe piață de gigantul american de astăzi, fiind unul dintre pionierii revoluției computerelor personale. Wozniak spune că tinerii care vor să facă business trebuie să se apuce de asta cu o idee clară și să țină lucrurile la un nivel simplu.
Astăzi, Apple este, alături de Google și Microsoft, cel mai valoros brand din lume.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
“Să vorbești cu alții despre ideile tale nu este soluția. Soluția este la persoana care se duce și construiește produsul, care trebuie să fie foarte discret, simplu și elegant, cum spunea Steve Jobs și cum le-am construit eu de-a lungul anilor”, spune Wozniak, prezent în România ca speaker la IAA Global Conference.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Atac informatic pe întreaga bază de date Astra Asigurări, lichidatorul spune că atacatorii au cerut răscumpărareSecretul din spatele succesului nu stă în cursurile de business, pentru că acelea te învață doar să faci planuri de business și să le prezinți altor oameni cu care să te finanțezi. Soluția este să te apuci de afaceri de la temelie, explică inginerul și antreprenorul.
“Mulți merg la cursuri de business, la universitate, și spun că vor să învețe să fie antreprenori, să-și deschidă compania lor, să-și ia viața în mâini, că nu vor să lucreze pentru alții de la 9 la 17 în fiecare zi. Și-și spun că știu cum să scrie un plan de afaceri, de marketing, și cum să-l prezinte oamenilor cu bani – de la fonduri de venture capital la business angels - și că vor obține finanțare, și cum atunci vor construi ideea pe care o au. Acest lucru este greșit! Trebuie să construiești o companie de la zero. Trebuie să ai atracție către afaceri, cum a avut Steve Jobs: vreau să am o afacere, să am succes, și voi face așa”, spune americanul de origine poloneză.
Cât despre produsul cu care ieși în piață, Wozniak spune că trebuie în primul rând să-l construiești pentru tine.
“Am fost atras totdeauna de lucrurile care erau interesante pentru mine, nu de lucrurile care credeam că vor fi productive pentru viața mea sau care îmi vor aduce o companie. Cred că sunt aceeași persoană (...) Cel mai bun marketing e să construiești produsul ca și cum l-ai vrea tu! Eu mi-am dorit Apple 2, Steve Jobs și-a dorit iPhone-ul pentru propriul uz, Elon Musk voia Tesla, o mașină electrică mare, pentru că avea o companie mare”, explică Wozniak.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV BCR va merge la arbitraj internațional cu Fiscul, dacă nu-i sunt anulate impozitele suplimentare plătiteUn alt sfat pentru cei care pornesc la drum cu o nouă companie este să-și ia un inginer lângă ei încă de la început: “Inginerii sunt atât de buni la a rezolva probleme... au făcut asta toată viața. Îți prezintă alternative, îți spun: «uite cum putem să facem același lucru, dar la un cost mult mai mic»”.
Wozniak își argumentează afirmația spunând că Steve Jobs nu se pricepea la computere și era mai mult un vorbitor bun despre lume, un vânzător bun cu un inginer creativ lângă el.