Infracționalitatea se manifestă în majoritatea aspectelor structurale și funcționale ale sistemului de sănătate, cu implicații asupra calității actului medical oferit populației, arată un studiu realizat de DNA pe tema corupției în sistemul public de sănătate. Un alt aspect important se referă la existența unor cutume în oferirea și primirea de foloase necuvenite pentru a beneficia de un drept legal și moral - dreptul la sănătate, iar darea de mită devine, astfel, o condiție asumată de pacient/firmă beneficiară/manager de spital, în lipsa alternativelor reale.
Ritmicitatea și continuitatea temporală a actelor de corupție practicate de medici, formele de fraudare a bugetului spitalului, precum și existența cutumelor privind plăți informale pentru exercitarea actului medical indică o vulnerabilizare internă a sistemului medical, generată de ineficiența mecanismelor de verificare și control, mai arată studiul DNA, citat de news.ro.
Procurorul șef al DNA Laura Codruța Kovesi a prezentat marți un studiu privind crupția în sistemul public de sănătate, realizat în baza dosarelor DNA soluționate de instanță prin hotărâri de condamnare rămase definitive în perioada 2015 -2017, care relevă cinci domenii de manifestare a corupției în sistemul public de sănătate din România: achiziții publice, servicii medicale, bugetarea unităților spitalicești, accesul personalului în sistemul medical și autorizarea farmaciilor.
CITEȘTE ȘI Raportul Departamentului de Stat SUA: Corupția rămâne un fenomen răspândit în România, iar mita, o practică obișnuită în sectorul public. Politicieni dețin media și influențează politica editorialăÎn domeniul achizițiilor publice au fost identificate două tipare principale de acțiune: condiționarea atribuirii și bunei derulări a contractelor de plata unui ”comision”(mită) către managerul unității, mita reprezentând 5-20% din valoarea contractului și fiind acoperită tot din bugetul spitalului, și fraudarea procedurilor de achiziție publică derulate de unitățile medicale, mecanismele de fraudare fiind identificate în toate etapele procesului de achiziție publică (planificarea achiziției, atribuirea și execuția contractului). Fraudele sunt posibile părin planificarea unor achiziții inutile, supraevaluarea unor contracte raportate la valoarea de piață, evitarea procedurii de licitație publică, fragmentarea scriptică a achizițiilor prin acte adiționale, întocmirea caietului de sarcini astfel încât să favorizeze anumite firme sau plata unor contracte neexecutate sau prost executate.
În domeniul serviciilor medicale, corupția s-a manifestat în ceea ce privește expertizarea medicală a capacității de muncă și realizarea consultațiilor și actelor medicale, iar în domeniul bugetării unităților medicale au fost identificate următoarele caracteristici ale corupției: bugetarea este condiționată de plata nelegală, lunară, a unei sume fixe de către managerul respectivei instituții medicale, președintelui Casei Județene de Asigurări de Sănătate, demersul legal de negociere, semnare, executare a contractului de finanțare și urmărirea plăților este dublat de un demers nelegal de negociere și primire a mitei, existau suspiciuni că banii folosiți pentru mită erau proveniți tot din mită. În domeniul bugetării unităților medicale, mita poate reprezenta un mecanism de supraviețuire instituțională, arată studiul DNA.
Potrivit DNA, în domeniul accesului personalului în sistemul medical, corupția s-a manifestat la finalizarea studiilor de profil și la angajarea în spital. În ambele situații este vorba despre “normare” instituțională a mitei (suma solicitată ca plată nelegală la examene era plafonată printr-o decizie a consiliului profesoral, iar la angajări la spital, în majoritatea cazurilor existau tarife standard).
În domeniul autorizării farmaciilor, au fost identificate următoarele caracteristici ale corupției: plăți nelegale pentru facilitarea emiterii autorizațiilor într-un timp mai scurt decât cel uzual și darea de mită reprezenta un imbold pentru respectarea termenului legal, în condițiile în care solicitanții au depus dosare corecte și complete.
Studiul constată că manifestarea infracționalității are loc în majoritatea aspectelor structurale și funcționale ale sistemului de sănătate, cu implicații asupra calității actului medical oferit populației.
Un alt aspect important se referă la existența unor cutume în oferirea și primirea de foloase necuvenite pentru a beneficia de un drept legal și moral – dreptul la sănătate.
"Aceste reguli nescrise care guvernează comportamentul actorilor sociali implicați (medici, pacienți, firme etc.) sunt cunoscute de aceștia de dinainte de a interacționa cu sistemul, fiind acceptate, dar și transmise mai departe, informal, din dorința de a-i ajuta pe cei aflați în situații asemănătoare. Acceptarea și aderarea la aceste cutume se realizează printr-un act de condiționare ce se manifestă în: servicii medicale, relații comerciale, bugetarea corespunzătoare a unităților spitalicești ori autorizarea pe piața farmaciilor. Darea de mită devine, astfel, o condiție asumată de pacient/firmă beneficiară/manager de spital, în lipsa alternativelor reale. Ritmicitatea și continuitatea temporală a actelor de corupție practicate de medici, formele de fraudare a bugetului unității spitalicești, precum și existența cutumelor privind plăți informale pentru exercitarea actului medical indică o vulnerabilizare internă a sistemului medical, generată de ineficiența mecanismelor de verificare și control. Această vulnerabilitate internă este susținută și de beneficiarii serviciilor medicale care, condiționat sau din proprie inițiativă, oferă mită medicilor, pentru a avea siguranța prestării serviciului public de sănătate", se mai arată în studiul DNA.
Procurorul șef al DNA a afirmat, la prezentarea acestui studiu, că s-a constatat că infracțiunile au caracter repetitiv, dând exemplul unui manager de spital care a fost cercetat în mai multe dosare, fiind condamnat definitiv la închisoare în două dintre acestea și care în trei – patru ani, deși era trimis în judecată, a reușit să realizeze profituri de milioane folosindu-se de funcția pe care o deținea.
”Corpuția în sistemul public de sănătate se traduce în costuri suportate de pacienți, în mod direct pentru că suportă din buzunaru lor, sau în mod indirect pentru că este afectat sistemul asigurărilor sociale”, a spus Kovesi.