România începe să mizeze pe drone în dotarea forțelor sale. După ce a cumpărat drone Bayraktar TB2 și va demara construcția în țară a dronelor Watchkeeper, forțele române au început deja să se orienteze și către alte clase de aeronave fără pilot. Două companii americane, însă, au venit recent în țară și au prezentat autorităților niște sisteme aparte: o dronă dezvoltată și testată până de curând de SUA în cadrul unui program secret, dar și aceleași sisteme anti-dronă pe care forțele americane le au în dotare și le folosesc să-și protejeze bazele.
High Point Aerotech și Dzyne (n.r. se citește Di-zain) sunt două companii americane din domeniul apărării ce sunt specializate în domeniul vehiculelor fără pilot. Dzyne produce numeroase tipuri de drone și aeronave autonome, în timp ce High Point Aerotech dezvoltă soluțiile software și hardware care să contracareze vehiculele fără pilot, arată Hotnews.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ambele companii fac parte din grupul Highlander Partners, grup prezent în România și care deține compania SanoVita și clinicile de cardiologie intervențională Ares.
Într-o discuție cu reporterul HotNews.ro, reprezentanții companiilor americane au detaliat că au avut mai multe întâlniri cu autoritățile statului, atât din domeniul apărării, cât și din celelalte ramuri de forță ale executivului în care au prezentat ce soluții pot oferi în domeniul aeronavelor fără pilot.
„Nu am avut permisiunea să vorbim despre aceste aeronave decât până de curând”
„Noi nu facem drone obișnuite, ci facem aeronave de specialitate pentru armată”, a spus Thomas Strat, CEO Dzyne.
CITEȘTE ȘI Danemarca, marele producător de carne de porc, trece la dieta pe legume: Guvernul ia o decizie în premieră mondială. Alte țări îi calcă pe urmeDrona vârf de gamă a companiei se numește LEAP („Long-Endurance Air Platform” sau, în traducere „Platformă Aeriană de Anduranță/Autonomie Lungă” ) și a fost prezentată cu ocazia asta și autorităților române.
Despre aeronavele fără pilot LEAP nu se știau prea multe până acum - și nu pentru că ele nu ar fi fost „zburate” și testate în ultimii ani, ci pentru că ele făceau parte până de curând dintr-un program al forțelor americane care a fost ținut la secret.
Publicația specializată The Drive scria în 2021 că primele informații despre LEAP au apărut public abia după ce o astfel de aeronavă s-ar fi prăbușit în Irak. Atunci s-a aflat că forțele americane au folosit o dronă nouă dezvoltată practic pe un avion ușor de tip Pipistrel Sinus.
Programul LEAP, de fapt, a debutat acum aproape 10 ani, iar între timp dronele dezvoltate de Dzyne au acumulat peste 50.000 de ore de zbor și au fost folosite de către forțele americane în numeroase zboruri și misiuni de supraveghere și de colectare de date.
„Nu am avut permisiunea să vorbim despre aceste aeronave decât până de curând”, recunoaște Thomas Strat.
CITEȘTE ȘI LISTA de exproprieri pentru metroul Cluj-Napoca. Kaufland, Ursus, universități și o parohie - vizateDzyne, care a lucrat mulți ani la rândul doar pentru structurile guvernului american a primit recent aprobarea să își scoată produsele pe piață și să poată semna contracte cu terțe părți.
Drona secretă care a zburat de peste 3.000 de ori în misiunile SUA din Orientul Mijlociu
„(Proiectul) s-a născut din nevoia de a construi o aeronavă similară cu un (MQ-9) Reaper, dar la un preț mult mai mic. Dronele Reaper sunt foarte scumpe, 35 de milioane de dolari una”, spune Strat.
„Așa că am pornit să facem o astfel de aeronavă fără pilot, dar nu am luat-o de la zero, ci am folosit o platformă care deja exista - mai exact un planor motorizat - care are caracteristicile pe care le doream pentru o aeronavă cu anduranță mare”, explică Strat.
Thomas Strat spune că dezvoltarea dronelor LEAP a început în 2013, iar din 2016 produsul a devenit suficient de robust încât armata americană a început să-l folosească în misiuni în Orientul Mijlociu.
„A fost folosită în Orientul Mijlociu și a adunat peste 50.000 de ore de zbor. A avut peste 3.000 de zboruri în misiuni operaționale”, spune CEO-ul Dzyne.
CITEȘTE ȘI Constanța, creștere semnificativă în rândul porturilor din UEPotrivit acestuia, drona LEAP poate zbura non-stop până la 30 de ore și poate avea o sarcină utilă de circa 160 kg. De obicei, sarcina aceasta înseamnă sisteme video sau senzori electrono-optici și în infraroșu, dar și alți senzori și componente de război electronic.
LEAP cântărește circa o tonă, ceea ce înseamnă că în clasificarea NATO aceasta ar fi în clasa a treia, cea mai mare a dronelor militare. În clasificarea SUA, care merge pe cinci clase de drone în funcție de greutate, LEAP ar intra în clasa a patra.
„O astfel de aeronavă este exact ceea ce ar avea nevoie România să facă un pas în față ca un lider NATO, să arate că România poate avea un rol de lider în ceea ce privește misiunile de supraveghere ale NATO”, crede Strat.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Program pentru a salva anual 100 monumente istorice aflate în stare avansată de degradare. Finanțarea alocată și beneficiari eligibiliDar oferta companiei nu se oprește doar la drona LEAP. Dzyne a dus conceptul și mai departe și a dezvoltat o dronă care are o autonomie și mai mare și poate acomoda o sarcină utilă semnificativ mai mare.
„Am construit și un frate mai mare și mai bun. Nu zboară o zi și jumătate, ci zboară trei zile și jumătate”, spune Strat.
Este vorba despre drona ULTRA (Unmanned Long-endurance Tactical Reconnaissance Aircraft), care a fost dezvoltată cu Air Force Research Laboratory (AFRL).