Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, spune că prin preluarea prerogativului de protecție a consumatorilor de servicii financiare de la ANPC la BNR s-ar evita confuzia privind rolul băncii centrale în relația dintre consumatori și bănci, dar pentru acest lucru este nevoie de înființarea unei noi direcții în cadrul băncii centrale și de o nouă lege. ” Aici sunt profesioniști”, spune Isărescu.
Profit.ro a anunțat că guvernatorul Băncii Naționale a României a scris Parlamentului că dorește ca funcția de protecție a consumatorilor de servicii financiar-bancare să treacă din curtea Autorității Naționale de Protecția a Consumatorilor în cea a BNR. Argumentul lui Isărescu?
“Aici sunt profesioniști! Că cei de la Protecția Consumatorului spun în felul următor, domne` eu sunt specialist să văd dacă carnea din restaurante e bună și așa mai departe, nu am specialiști din domeniul financiar, sunt la banca națională, trimiteți-ne nouă oameni. Păi nu am cum să vă trimit oameni, pentru că legea nu-mi dă voie!”, explică Isărescu.
Guvernatorul adaugă că discuția despre această mișcare a început în 2017 și 2018 și a venit ca urmare a unei confuzii la nivelul discuției publice.
CITEȘTE ȘI După Olanda, și opoziția politică din Suedia s-ar opune aderării României la Schengen. ”Nu credem că este în interesul securității interne a Suediei să facă acest lucru.””Confuzia este că Direcția noastră de supraveghere trebuie să supravegheze consumatorii. Direcția de supraveghere bancară are alte funcții, protejează sistemul bancar și deponenții, ca băncile să nu piardă banii deponenților. În orice caz, nu-i protejează pe consumatorii de credite. Și noi ne-am exprimat public, că s-a spus, protecția consumatorilor de credite este mult prea profesionistă și trebuie făcută tot de banca națională, dacă se dorește la nivelul legislativului să fie în ograda noastră, trebuie făcută o direcție separată, și o lege separată. Pentru că altfel confuzia continuă”, spune Isărescu.
Direcția de supraveghere este una dintre cele mai importante ale băncii centrale. De acolo sunt controlate băncile în ceea ce privește aplicarea normelor prudențiale, inclusiv dacă creditele acordate sunt la calitatea declarată și dacă criteriile de capital sunt respectate.
Isărescu insistă asupra formării unei noi direcții în BNR care să se ocupe special de protecția consumatorilor și respinge ideea ca o astfel de funcție să fie acoperită la nivelul unui serviciu din bancă.
”Avem un proiect de lege, se dorește transferul protecției consumatorului de servicii financiare la BNR, direcție separată și în niciun caz la Direcția de supraveghere. Noi am fost foarte clari, vreți să treacă la banca națională, ca în Cehia sau Ungaria? Am zis un singur lucru, să fie lege”, adaugă Isărescu.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Ministrul Dezvoltării, despre consolidarea cădirilor cu risc seismic: Nici în 2020, nici în 2019 și nici în 2018 nu au fost cheltuiți banii. Am găsit un mare zeroBNR s-a mai ocupat cu protecția consumatorilor bancari înainte de 2008 și înainte să apare valul de litigii dintre clienți și bănci de după criza financiară. Isărescu declara în urmă cu 9 ani că BNR a fost la bănci în 2009-2010, înainte de adoptarea OUG 50/2010 privind creditele acordate consumatorilor, și a arătat că unele lucruri nu sunt în regulă, dar pe de altă parte a vorbit de-al lungul timpului de un ”abuz de clauze abuzive în discuțiile din spațiul public”.
Guvernatorul spune că nu toată lumea la BNR este convinsă că banca centrală ar trebui să se ocupe și de protecția consumatorilor, dar că ar fi preferabil unei situații în care credibilitatea băncii este afectată de confuziile din societate.
”Probabil că vom avea și noi probleme în interior, cum îi împaci pe cei de la Supraveghere cu cei de la protecția consumatorilor”, spune guvernatorul. ”Discuții sunt în continuare și la nivelul nostru, dacă e bine, dacă e rău”.
”Decât o discuție din aceasta, de ce nu protejează banca națională pe debitorul x, ce face banca națională și ce face direcția de supraveghere, cu multe confuzii care se duc în societate, cu multe discuții care ne erodează credibilitatea și credibilitatea unei bănci centrale este esențială, creează și iluzie și, în plus, creează probleme false. Să facă Banca Națională, ce să facă? Mai bine o lege clară, ne dă funcția aceasta și suntem de acord”, adaugă Isărescu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV OMV Petrom este interesată să acceseze camera de date BSOGBNR nu are drept de inițiativă legislativă și ar avea nevoie de susținerea Guvernului sau a unor parlamentari pentru a merge cu proiectul în Parlament.
Unii reprezentanți ai consumatorilor au respins ideea ca BNR să se ocupe de domeniul protecției consumatorilor, acuzând banca centrală că a ținut partea băncilor de-a lungul timpului.